Urkraft: från mörkaste avgrunden till total livsglädje, passion och frihet (min berättelse)

Jag har länge haft intentionen att sammanställa min och sonens historia i lättillgängligt format, om brister och ohälsa på flera nivåer, om läkning och helt nya, oanade tillstånd av genomgående hälsa, energi och livsglädje, gemenskap och personlig insikt om djupare mening.

Nu har det fallit sig så att allt liksom knutits samman och i samma svep bidrar vi med våra två texter i ”Hälsa & Folkbildning” bok 2 och 3 (som släpps nu i oktober 2016 samt våren 2017), tre folkbildande böcker om hälsa. ”HÄLSA & FOLKBILDNING är ett unikt svenskt/nordiskt projekt som arbetar för hälsofrihet och medicinsk mångfald.”

Viktors bidrag ”Min sons grava autism försvann med anpassad kost och kosttillskott”, kan ni läsa på NewsVoice och mitt här nedan. Det var en stor utmaning för mig att sammanfatta livet och all vår erfarenhet med begränsat antal tecken, så var inte blyga med att ställa alla frågor som dyker upp.

Bild 5 HoF ny 2

Presentation
Lena, mamma till Viktor
Lever livet fullt ut och arbetar passionerat med marknadens mest effektiva kosttillskott, näringsrådgivning, kost och livsstilscoaching. I grunden Samtalsterapeut samt Alkohol- och drogterapeut.

Kontakt urkraftmw@live.se
För frågor, tips och tillgång till våra erfarenheter i mer utförlig form.

~~~

Urkraft: från mörkaste avgrunden till total livsglädje, passion och frihet

Sen Viktor föddes har han varit min största läromästare och drivkraft. Den kloka ungen utmanar mig ständigt till högre tänkande genom klarsynt ifrågasättande. Viktors historia är såklart min favorit men min kamp för honom läkte inte bara ut ett påstått obotligt tillstånd, utan ledde också till min egen transformation. Jag är bevisad att ingenting är omöjligt och att det är jag som skapar min verklighet.

Hösten 2003 gick jag in i behandling för alkoholberoende; en överlevnadsstrategi som tidigt tagit över mitt unga liv. Utan min dövande medicin kunde jag inte fly, allt kom över mig med full kraft, mina få vuxna år i plågsam uppgivenhet, tonårens smärtsamma självövergrepp, barndomens otrygghet och misstro, rastlösheten. Varenda tanke, känsla och upplevelse jag tryckt undan, jag var totalt försvarslös.

Mitt första stora uppvaknande skedde där jag stod utomhus i mörkret. Känslan var så ren, jag skulle avsluta plågan på riktigt – men i lättnaden av att för första gången vara så säker på något, infann sig total klarhet och ur klarheten kom en gnista. Första tanken som uppstod var att inte lämna min bästa vän, min hund som hållit mig jordad. Sen väcktes urkraften, jag skulle följa gnistan och hitta vad jag missat med livet. Varken före eller efter den stunden har jag haft förmågan att ge upp. Att stagnera efter detta vore detsamma som att avsluta mitt liv.

Jag blev permanent fri från alkoholberoende och lärde mig mycket om mig själv, började snabbt tänka i hälsobanor. Efter 1,5 års nykterhet blev jag gravid och valde att anta även den utmaningen som blev mycket tuffare än anat. Men jag var tuffare.

Parallellt med kampen för min son (text 1) tog jag målmedvetet tag i min egen utveckling. Jag var ensamstående, jobbade och studerade samtidigt i tre år till samtalsterapeut. Jag läste outtröttligt på om sonens tillstånd och allt inom hälsa, gick på föreläsningar med forskare och läkare från olika länder, lärde mig massor om kostens och näringens roll, kemikaliepåverkan, vacciner och mycket mer vilket vi direkt levde efter. Vi började äta en strikt, naturligt gluten- och mjölkfri kost, tillförde också högkvalitativa kosttillskott.

Nya perspektiv och förhållningssätt, förståelse av mig själv, andra och livet, var en del av det jag fick med mig från utbildningen och psykoterapin. Jag närvarade sedan vid min lärarinnas årliga retreats, där jag lager efter lager kom åt allt jag för länge sedan hade stängt av och förpassat till onåbar plats. Jag hade många häftiga upplevelser, övernaturliga om man så vill men de var lika verkliga som något annat, mer rena och äkta, läkande.


Dessa utgör tillsammans i sin helhet, ett av de två mest kraftfulla genombrotten i mitt liv hittills.


De dagarna i den miljön och vägledningen, lät mig komma ned i det lugn som behövdes för att våga släppa taget och frigöra det jag inte kunnat kännas vid. Jag kunde se förbi vår fysiska verklighet och tilliten till att våga leva större infann sig.


Jag upplevde mig själv som frisk och energisk, men så drog jag till mig nästa helhetskoncept, nästa enorma genombrott.


Ett nytt kosttillskott kom in i våra liv och förändrade allt, jag visste inte att välmående och livskraft på den nivån existerade förrän jag upplevt det själv. När jag blev mamma fick jag en mening med att leva, när jag fick näring på riktigt så föll allt på plats, allt jag gjort och lärt mig landade och blomstrade – mening, syfte och passion, genomgående livsglädje och tillit.

Som nyfiken men inbiten skeptisk såg jag till att först sova ordentligt i några nätter, för att inte inbilla mig förbättring på min hopplöst lätta sömn. Jag fick en underbar överraskning och sov som en gudinna från första natten, tacksamhet varje dag i 6 år nu. Jag studsade upp ur sängen, pigg och glad istället för desperat trött efter 15 snooze. Jag slutade spontant äta mycket frukt, till förmån för mer grönsaker, blodsockret var stabilt och så även jag.

Jag hade inga höga förväntningar efter att ha provat flera andra produkter men FitLine-effekterna visade sig tydligt en efter en: oavbruten inre stress, årstidsbunden nedstämdhet, ljuskänslighet, återkommande urinvägsinfektioner, trög mage, hårda fötter, torr hud, duschsveda, soleksem, hormonella finnar, kaffeberoende, förkylningar med långvarig hosta, svullen hals och ständig nästäppa, andningsbesvär vid konditionsträning – allt borta. Tinnitus och ryggproblem minimerade.

Fler resultat efter målfokuserad näringstillförsel: hög livsenergi och glädje, automatiskt positiva tankar- attityd- och livssyn, inre lugn, biokemisk balans, tydlig känsla för vad som är bra eller dåligt för mig, mod – välkomnar utmaningar, minskat motstånd i träning, bättre resultat och återhämtning, frisk hud, vitare tänder och ingen tandsten, klara ögonvitor, vackra hållbara naglar och tjockt hår, matsmältningssystem och immunförsvar på toppnivå.


Vi är självläkande varelser och när kroppen får vad den behöver så läker den, den svarar direkt.


Det är inte ett mirakel, det är så naturen fungerar, miraklet är att vi faktiskt överlever så länge under kronisk stress, tankade med näringsfattig föda, kemikalier och pessimism. Vi behöver skifta från att prioritera ägodelar och ytlig förströelse före vår hälsa; vi lider inte av medicinbrist utan av försummelse, vilsna och frånkopplade vår sanna natur.

Jag fortsätter kontinuerligt min självoptimering via medvetenhet, kost och träning – men ännu viktigare är leken, varandet och att ha roligt – att ta det avgränsade livet och allt däri på överdrivet allvar gör oss sjuka fysiskt och mentalt.

Rutiner finslipas, extra viktigt för mig som högaktiv ”ADHD-personlighet”. Slarvar jag med något grundläggande så berättar min kropp tydligt att det inte uppskattas. Jag är inte extrem, jag gör ohälsosamma utsvävningar ibland men inte för att jag ”är värd det” utan för att jag har råd med det.

Jag ser det som självklart att ta hand om alla delar, inte minst attityden, särskilt som inspiratör och hälsoarbetare. Min ålder stiger men kroppen föryngras så det både känns och syns, jag blir starkare, smidigare och mer muskulös, parallellt med ökad glädje och tillfredsställelse. Andligheten eller det större helhetsperspektivet genomsyrar allt, humor inkluderad såväl som nyfikenhet och förtjusning.


”Health is not just being disease-free. Health is when every cell in your body is bouncing with joy.” – Sadhguru


received_10154444171877246

Ett väl beskrivande foto för den energinivå jag befinner mig på idag, livsglädjen och livsstilen, friheten i både arbete och vardag, jag lever verkligen det liv jag vill leva idag. Från vår resa till Gran Canaria med jobbet häromveckan med nära 900 personer i topphälsa, gemenskap, skratt och ständig utveckling, med mening, intention och vision. Jag erbjöds-, tog emot- och ger möjligheten vidare till alla som vill göra detsamma – att skapa stor positiv förändring i såväl den fysiska hälsan som i sinne, humör och livsstil, friheten i att drömma större och glädjen i att medvetet skapa det egna livet. Må ditt bästa medan du hjälper andra att göra samma.

Om Mamma Urkraft

~ Frågor, rådgivning, FitLine: urkraftmw@live.se ~ Dipl. Näringsrådgivare, Samtalsterapeut steg 1, Alkohol- och drogterapeut ~ Anledningen till jag är anonym är för att bloggen exponerar min son, jag är mer öppen än de flesta gällande mig själv så skicka ett mail och vi tar det därifrån. ~
Detta inlägg publicerades i Autismdiet och kosttillskott - recept - råvaror - tips, Hälsa - miljö - livsåskådning, Näringstillskott och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Urkraft: från mörkaste avgrunden till total livsglädje, passion och frihet (min berättelse)

  1. Josef Boberg skriver:

    Tala om solskenshistoria !

Lämna en kommentar