Giftiga ämnen i solskyddsprodukter – Använd ren kokosolja istället (solskydd 15)

Japp kokosoljan är inte bara supernyttig, kan upphettas till höga temperaturer utan att förstöras, kan användas till allt inom mat och bak samt för torr hud – den är också ett ypperligt ekologiskt solskydd!!

Från Zarah Öbergs blogg:

”Var noga med att undvika vanlig solkräm och byt mot kokosolja som innehåller naturligt tiosol (solskydd 15) eller använd en naturlig och ekologisk produkt.”

”Se upp för solskyddsmedel med oxibenson, som är ett ämne som anses vara cancerframkallande.”

”Nano-solkrämer bör du undvika i allra högsta grad. Vi har inte en aning om hur nanopartiklarna påverkar oss och det finns inte heller forskning som stödjer att det är ofarligt. Zinkoxid på nanonivå kan döda tarmceller och hjärnans stamceller, liksom tränga in genom huden och in i blodet och urinen. Det finns också studier som förbinder nanobaserad titandioxid med genetiska förändringar, såsom Alzheimers sjukdom, autism och epilepsi.”

Läs hela artikeln på Zarahs blogg.



Familjen Urkraft använder mest Biofoods ekologiska kokosolja, andra pressningen utan smak och doft. Vi köper dock 25 kilo direkt eftersom det blir dyrt och bökigt med vår förbrukning att köpa dessa småburkar hela tiden. 😉

Läs även tidigare inlägget: Ekologisk kokosolja vs. Unilevers ”silverpaket”

Om Mamma Urkraft

~ Frågor, rådgivning, FitLine: urkraftmw@live.se ~ Dipl. Näringsrådgivare, Samtalsterapeut steg 1, Alkohol- och drogterapeut ~ Anledningen till jag är anonym är för att bloggen exponerar min son, jag är mer öppen än de flesta gällande mig själv så skicka ett mail och vi tar det därifrån. ~
Detta inlägg publicerades i Alternativa läkemedel och behandlingar, Autism - och liknande tillstånd/syndrom, Hälsa - miljö - livsåskådning och märktes , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Giftiga ämnen i solskyddsprodukter – Använd ren kokosolja istället (solskydd 15)

  1. Mormor skriver:

    Haha, jag tycker vi använder jättemycket kokosfett, men vad 25-kilos lådan räcker länge…

  2. Gunilla skriver:

    http://thirning.blogspot.com/2011/03/more-benefits-of-coconut-oil.html

    Här har du en mycket intressant blogg, med massor av kunskap! Kanske kan där finnas något som du INTE redan vet om?!

    • urenergi skriver:

      Tack Gunilla, alltid bra med mer information! 😀 Jag har ju inte allt i huvudet så det är bra att ha text att gå tillbaka till! 🙂

  3. Gunilla skriver:

    Var köper du 25 kilo!? Varje gång mina små förpackningar/burkar tar slut så dröjer det länge innan jag anser mig ha råd att köpa nytt. Så en 25-kilos vore ju topp!

    • urenergi skriver:

      Våra ”favvoställen” är Gryningens ekologiska Hälsokost på söder och Dietistbyrån (http://www.allergimat.com) i Upplands Väsby som beställer hem efter önskemål. Kolla om någon av dem kan skicka eller om Biofood kan göra det direkt?

      Småburkarna tar slut inom en vecka för oss (gör vi äggmjölk går halva åt direkt) och skulle vi baka själva (det gör mormor ;)) skulle det vara omöjligt, dyrt och bökigt. 🙂

      Coop är ju ekoprofilerade och vi fick dem att ta in biofoods kokosolja för något år sedan, har nu hört att fler Coopbutiker köper in! Så kontakta dem, helt klart måste ju även de kunna ta hem en 25-kilos direkt!! De vill nog gärna göra sina kunder den tjänsten, och du slipper frakt. 🙂

  4. Eliiza skriver:

    Man bör aldrig använda kokos och kokosprodukter i matlagning som sker med värme eller upphettning eftersom det då bildas gifter som är farliga för den mänskliga kroppen.
    Kokos innehåller många nyttigheter, men den skall ätas naturell eller kall…

    /Eliiza

    • urenergi skriver:

      Vad har du för källa för det och vilken upphettning menas? Kokosolja blir ju tvärtemot andra oljor och smör inte förstörd vid högre temperaturer, enligt alla källor jag läst som varit trovärdiga. 🙂

      Angående nyttighet så gäller det ju de flesta näringsämnen, att de är bäst i rå form. 🙂

  5. Marina skriver:

    Alltså kokosoljan gör ju bara att jag blir extra bränd?! stekt ungefär… Eller hur funkar det?

    • urenergi skriver:

      Oj, vet du vad jag använder ju ingen solkräm överhuvudtaget, det behövs inte när kroppen får optimalt med näring (det är ett helt ämne för sig vad näringen gör i kroppen, huden etc :)) och jag m.fl. har märkt att det stämmer väl överens nu med de kosttillskott vi använder. 🙂 Jag äter kokosolja och smörjer kroppen någon gång ibland men inte som solskydd. 🙂 Jag är nu efter utbildning i näringslära ännu mer skeptisk till solskyddsprodukter öht eftersom de blockerar kroppens D-vitaminupptag. Tidigare år (innan jag läste detta om att smörja med kokosolja) har vi använt ekologiska solskyddsprodukter hemma men i år har varken jag eller sonen bränt oss (har blivit röda men ingen sveda eller eftersviter) så näringen hjälper verkligen. 🙂

      Enligt Zarah Öberg ska man ju använda oljan som ett naturligt solskydd nr 15. Hur mycket smörjer du, kanske blir det någon ”spegel” effekt som vid vatten om man har på mycket?

  6. myradmark skriver:

    Oj spännande det där att det hämmar D-vitaminupptag. Jag har en liten en på ett år o några månader .. och googlar för att hitta vad jag skall använda till honom i sommar och nu under påsk .. =D … köpte ekologiskt trodde jag .. Maria Åkerbergs serie .. men den visade det sig innehåller Titandioxid vilket inte är bra för kroppen .. så nu vet jag varken ut eller in ..blir kanske ingenting .. ioch solhatt .. vad rekommenderar du för en sådan liten som bara VILL vara ute hela dagarna .. kan kan ge ACO el Garnier osv eller är det HELT uteslutet?? tacksam för ditt inlägg på nätet.

  7. myradmark skriver:

    .. vill ha svar via epost .. =D såg att man kan trycka in det som alternativ men kom på det för sent så jag skriver här igen .. =)

Lämna en kommentar