Socker: Skillnaden mellan FitLine, frukt, juice och läsk (uppdaterat 2016)

Ska man ens behöva jämföra – är verkligen den gemensamma nämnaren för dem som lider av fetma och (socker)relaterad sjukdom att de frekvent äter frukt, eller är andra faktorer möjliga, till och med mer sannolika?

Jag har under några år hört mig för, sparat länkar, studier och artiklar för att göra en egen artikel angående den blinda fettskräcken som övergått till motsvarande sockerskräck i vissa grupper (åtminstone teoretiskt, långt ifrån alla lever som de predikar) – medan man i andra grupper fortfarande äter till stor del processad och industrisockerstinn kost med tillhörande godis, läsk och snacks. Det är de senare produkterna vi först och främst bör ha fokus på att eliminera ur vår kost för att revolutionera folkhälsan, men tunnelseende extremism utgör i sig en konstant stress och ohälsa. Förnuft och balans.

När vi ”vaknat upp” ur sockerkoman eller andra gamla ohälsosamma mönster, så blir vi gärna lite fanatiska och det är inget konstigt alls, sedan integreras kunskaperna förhoppningsvis till den harmoniska helheten … eller stagnerar i vissa fall till en, (för att utnyttja Freud till mina ordlekar) anal kokong.

Saxat från tidigare inlägg:

Studier visar att dagligt intag av abnorma mängder High fructose corn syrup (HFCS), som exempelvis i läsk, på sikt orsakar skador i kroppen (duh). Behövdes ens en studie för att klargöra detta om onaturligt industrisocker, det vita sockret vi hör om hela tiden i landet där vi äter mer smågodis än alla andra? Studier är ofta bra för lärande och förståelse, men vissa människor och intressegrupper tar sin chans att förvanska innehållet till sina egna syften.

Frukt, med naturlig fruktos bunden till fibrer, i sällskap av vitalämnen (så som sammansättningen i FitLineprodukterna), är något helt annat och det verkar de flesta medvetna människor med helhetstänk vara överens om, i balans med en i övrigt sund kost.

Transfett är skadligt = allt fett är skadligt?

Balans är som vanligt nyckelordet, båda poler skulle ha god nytta av det fenomenet och för egen del handlar det om att förenkla så jag skjuter min artikel till en eventuell framtid. Det blir lätt långt och mycket när jag sätter igång och jag vill göra ett enklare inlägg, tillgängligt för alla som kan ha nytta av det. Så jag lånar sonika en enkel video och text för tydliggörande:

~~~

Näringsbiologen Kimber Stanhope vid University of California, Davis, förklarar skillnaden mellan sockret (fruktos/fruktsocker) i frukt och sockret i läsk.

Fri översättning (av- och saxat från sockerchocken.se):

”Om du jämför en kaka eller läsk med ett äpple, så kan du vara mindre orolig för sockret i äpplet. Äpplet innehåller nämligen förutom socker även fibrer, vitaminer, mineraler och flavonoider – biologiskt aktiva ämnen (varav en del av dem förmodligen inte är upptäckta ännu) som bidrar på ett positivt sätt för vår hälsa. Läsk och drycker med tillsatt socker innehåller i princip bara en sak och det är just socker.

Från ett stort antal studier vet vi att de som äter mest frukt är friskast och har minst risk för metabolt syndrom (bukfetma, högt blodtryck, diabetes, hjärt-kärlsjukdomar etc.).

Problemet med fruktos, eller fruktsocker som det ofta kallas är att den endast belastar levern. Överkonsumtion av fruktos kan därför leda till hälsoproblem när levern inte längre klarar av att ta hand om den mängd vi konsumerar. Men som sagt, detta gäller framförallt läsk och andra livsmedel med tillsatt socker.

Fruktjuicer, även utan tillsatt socker, är dock inte att rekommendera då fibrerna är eliminerade vilket gör att levern får ta hand om allt socker på en gång.

Publicerades den 30 dec. 2014 (YouTube)

How does the sugar in fruit compare to the sugar in processed foods like soda or cookies?

Everyone loves a sweet treat, but on average, Americans eat nearly 66 pounds of added sugar per person per year. It’s easy to exceed the daily recommended sugar intake when a 12 oz soda has about 11 teaspoons of added sugar. But what about the sugar in fruit? Should people be worried about how much fruit they’re eating? Dr. Kimber Stanhope, a Nutritional biologist at UC Davis, walks us through the science.

FEATURING: Kimber Stanhope, Nutritional biologist, UC Davis

The research highlighted in this video has been supported in part by the National Institutes of Health, University of California, Office of the President and the Tanita Healthy Weight Foundation.

MORE INFORMATION: http://sugarscience.org

~~~

Detta har PM Internationals gedigna expertteam, forskarna och de andra specialisterna bakom FitLineprodukterna tagit fasta på och sammansätter produkterna utefter naturens egna- samt våra kroppars uppbyggnad och funktion.

(min formulering)

Innehåller FitLine mycket socker?

Sockret i grundutbudet är naturligt sådant från sockerbeta, enligt ovan bundet till fibrer (ger långsam utsöndring och balanserar blodsockret) och tillsammans med en stor mängd av naturliga vitalämnen för hela kroppens optimala funktion (självläkande förmåga). Sockret i produkten utgör en viktig näringstransportör, tillgodoser hjärnans behov och till viss del för smak. I flera produkter har man även börjat använda exklusivt smakoptimerat Steviaextrakt.

FitLineprodukterna är GMO-fria (samt uppfyller kraven för flerfaldiga internationella och nationella standarder och tester för högsta renhet, säkerhet och kvalitet, tex GMP och dopingkontroller).

GI och GB för produkterna ligger lågt, GI långt under motsvarande för ett äpple och långt under hälften gällande havre. (Ytterligare optimerat enligt nedanstående uppdatering)

Dagsdosen av Optimalsetet innehåller (jmf 150 gr äpple)

Alternativ 1. Basics, Activize, Restorate: 1/2 + 1/7 + 1/7 äpple
Alternativ 2. Powercocktail, Restorate: 2/3 + 1/7 äpple

~~~

* * * UPPDATERING 2016 (detta stycke) * * *

Mot slutet av 2015 kom nya optimerade FitLine Basics (detta sker kontinuerligt med alla produkter) med bla en minskning av fruktosinnehåll, ersatt av PM:s egen stevia.

Nu ser det ut så här:

Dagsdosen av Optimalsetet (jmf 150 gr äpple)

Alternativ 1. Basics, Activize, Restorate: 1/4 + 1/7 + 1/7 äpple
Alternativ 2. Powercocktail, Restorate: 1/3 + 1/7 äpple

Jag är kass på matematik så här är en visuellt tydliggörande bild. 😉

Alternativ 1. Basics, Activize, Restorate

1-4 1-71-7

Alternativ 2. Powercocktail, Restorate

1-31-7

 

Ytterligare nyheter i FitLine Basics:

*GURKMEJA i ökad dos – gurkmeja och curcumin absorberas dåligt i mag- tarmkanalen, vilket gör att man vanligtvis behöver mycket stora doser (och samtidigt intag av pipirin från svartpeppar) för effekt. Detta har forskarteamet bakom FitLineprodukterna lyckats lösa så att vi har ett 4500% (45 ggr) ökat upptag av gurkmejan i Basics.

*REUTERI mjölksyrakultur – har kliniskt bevisad effekt mot Helicobacter pylori (”magsårsbakterien”), mot akut- och antibiotikaassocierad diarré, för munhälsa (återfinns i saliv), för spädbarns maghälsa (återfinns i bröstmjölk) och mycket mer.

Turmeric_collage2

~~~

Fördjupat faktainlägg gällande FitLine, säkerhet, effekt och kvalitet är på ingående …

2015-03-16_07.49.40

En every day näringsboost på hög nivå, för den självläkande människan … tillsammans med anpassad kost, rörelse, återhämtning, medveten närvaro, lek, skratt och kreativitet

~~~

Och till sist en liten varning och uppmaning, endast till de/oss som inhämtar mycket information på nätet – om näthygien och kritisk granskning av påståenden.

Jag har rört mig mycket i olika forum och på Facebook under många år och har sett en hel del konstigheter som sker i en virtuell värld där du kan bli vad du vill, endast genom att slå in bokstäverna till en titel i din profil. Personligen har jag så oerhört svårt att förstå att man blåljuger om sig själv eller om andra/annat (aspergerdelen i personligheten?), trots att jag har en gedigen utbildning och bevisen framför mig. Så jag förstår att man lätt kan bli manipulerad på detta vis och därför vill jag belysa problematiken så som jag själv hade velat få den presenterad, sanning är frihet i min värld och det enda sättet att leva på riktigt.

Jag och många andra FitLineanvändare stöter ofta på medvetet spridda lögner om produkterna, i synnerhet gällande just sockerinnehållet.  

Osäkra personer och/eller de utan bredare grundkunskap har nappat och delat dessa vidare i god tro, men den intentionella spridningen har tydligt kunnat härledas till kända profiler och utvecklare av egna kosttillskott, till återförsäljare, elever och samarbetspartners. Jag har även stött på minst två mycket instabila personer på senare år som skaffat sig Naturläkartitlar via Facebook, och dessa har tagit sig härskande roller som allvetande i små svenska ”hälsogrupper” där de lägger stor del av sin tid på just lögner och smutskastning för spridning, inte sällan med självupplyftande funktion.

Inte särskilt seriöst förfarande, inte heller smickrande eller gynnsamt för den ännu rudimentära och sköra alternativa rörelsen i Sverige.

Jag har personligen varit i kontakt med en riktig svensk Naturläkare som inte alls var av samma åsikt som de precis nämnda figurerna, utan han blev positiv till FitLine efter smakprov och info, men har var som han själv uttryckte det, ”inte gift med några produkter”.

Gå på magkänsla, inte rädsla – granska, undersök och utforska både personer och deras påståenden innan du väljer deras ord som sanning, även mina givetvis.

FitLineprodukterna och företaget bakom tål omsorgsfull granskning – de utsätts ju redan ständigt för det, såväl tvingat via lag, internationellt och nationellt för varje enskilt land inom vilka de säljs, som genom olika prövningar på frivillig och kostsam basis. 

Jag har personligen ställt frågor och granskat dem i snart 5 år, samtidigt som jag, sonen mfl använt produkterna och fått otroligt fina resultat. Nej jag har aldrig upplevt eller hört talas om lika omfattande, snabba och tydliga effekter av andra produkter i den här utsträckningen och frekvensen, jag förstår att det därför kan låta ”för bra för att vara sant” för en del som inte provat själva … men jag har också tyvärr fått inse att det finns de som ser resultaten men som är så konkurrensrädda att de släpper alla ideal och moral för att säkra sin plats på marknaden och/eller i rampljuset.

Praktisera nyfiket och öppensinnat utforskande eller avstå … alla kan inte prova allt, men förkasta inte på lösa grunder.

Jag har nu påbörjat en serie av gästbloggar där flera FitLineanvändare generöst och modigt delat med sig av sina livserfarenheter och resultat av produkterna, fler är på väg så det är bara att följa om du är nyfiken. 🙂

Må bäst  ❤

Annonser

Om Mamma Urkraft

~ Frågor, rådgivning, FitLine: urkraftmw@live.se ~ Dipl. Näringsrådgivare, Samtalsterapeut steg 1, Alkohol- och drogterapeut ~ Anledningen till jag är anonym är för att bloggen exponerar min son, jag är mer öppen än de flesta gällande mig själv så skicka ett mail och vi tar det därifrån. ~
Det här inlägget postades i Hälsa - miljö - livsåskådning, Näringstillskott och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Socker: Skillnaden mellan FitLine, frukt, juice och läsk (uppdaterat 2016)

  1. Sofia Grankvist skriver:

    Där satt den.! 😍

  2. Mamma Urkraft skriver:

    Och så en länk till en studie om fruktkonsumtion och risk för typ 2-diabetes som en vän skickade häromdagen, slutsatsen lyder:

    ”Våra resultat tyder på förekomsten av heterogenitet i sambandet mellan individuell konsumtion av frukt och risken för typ 2-diabetes. Ökad konsumtion av specifika hela frukter, särskilt blåbär, vindruvor och äpplen är signifikant associerad med en lägre risk för typ 2-diabetes, medan ökad konsumtion av fruktjuice är associerad med en högre risk.”

    ”Our findings suggest the presence of heterogeneity in the associations between individual fruit consumption and risk of type 2 diabetes. Greater consumption of specific whole fruits, particularly blueberries, grapes, and apples, is significantly associated with a lower risk of type 2 diabetes, whereas greater consumption of fruit juice is associated with a higher risk.”

    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23990623

  3. Ping: Ny studie: En enskild bakterieart kan återställa autismrelaterat beteende / socialt samspel | Urkraft – Mother Warrior

  4. Ingrid Persson skriver:

    Bra artikel

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s