Gästblogg: En stark historia, en stark kvinna och mamma som valt bort sjukdom (FitLine inside)

Familjen Hagström, FitLineanvändare sedan 2011

Min historia börjar långt tillbaka i tiden. Jag blev sjukskriven för utmattningssyndrom 2005.

En utmattning är inte något som kommer plötsligt, utan man urlakas under väldigt lång tid när man ska försöka vara stark och klara allt. Det som ledde fram till min sjukskrivning var en kombination av stress på jobbet och en jobbig situation hemma. Dottern mådde inte bra och jag slets mellan att göra en så bra insats på jobbet som möjligt och att ta hand om henne på bästa sätt. Maken var ett fantastiskt stöd, men det var på något sätt som om det bara var jag som dög för dottern och hon bokstavligen klängde sig fast vid mig. När jag blev sjukskriven förändrades det dock och hon förstod på något sätt att mamma inte orkade mer nu. Maken tog över ansvaret för i princip allt. Han tog hand om mig, barnen och hemmet. Han gick ner i arbetstid för att kunna vara mer tillgänglig. Vi växte samman allt starkare och vi var enormt tacksamma över att vi hade varandra.

Fram till dottern var ungefär 6 år märktes inte så mycket av hennes annorlunda beteende och när vi började påpeka detta för att få stöd från vården fick vi inget gehör.

Det var inte förrän hon var 11 år som utredningar visade att hon hade Aspergers syndrom och ADHD. Då hade vi kämpat i fem år och var framme vid 2006.

2008 var ett ödesår för oss. Maken diagnosticerades med långtgående cancer i tjocktarmen som spridit sig till flera lymfkörtlar utanför tarmen och ene sonen fick blodiga diarréer som visade sig vara Ulcerös Kolit.

Sonen hade även kraftig psoriasis och idag vet jag att psoriasis har ett samband med tarmen, vilket jag inte visste då.

Vid den här tiden var vi heller inte alls insatta i alternativa behandlingar utan litade blint på sjukvården.

För maken blev det operation och därefter starka cellgifter i ett halvår. För sonen blev det olika mediciner. Efter ett par år fick maken tillbaka cancern. Denna gång hade den spridit sig till bukhinnan och till hinnorna runt alla andra organ i buken och vi fick reda på att den var obotlig och kunde endast hållas i schack med cellgifter.

Sonen var så illa däran att han periodvis var inlagd på sjukhuset. Någon återhämtning för egen del fanns inte utrymme för alls. Jag ägnade all kraft jag hade åt familjen och det var så självklart för mig att ta hand om maken under hela hans sjukdomstid med allt vad det innebar. Han hade ju tagit så väl hand om mig. Jag fanns med hela tiden och stöttade då han fick sina cellgifter, tog hand om honom då han mådde dåligt efter behandlingarna och tog hela ansvaret för barnen och hemmet.

När FitLine kom in i våra liv 2011 var jag totalt dränerad på energi.

När jag väl bestämt mig för att prova ville jag att alla i familjen skulle få chansen, för hur kan man välja ut vem som ska få må bra? Först hade jag en tanke på att köpa det till alla utom mig själv (så typiskt!), men är idag tacksam för att även jag provade. Vi hade det så klart tufft ekonomiskt eftersom vi var sjukskrivna båda två, men på något sätt lyckades vi klara av att betala fem abonnemang genom olika omprioriteringar.

Vilka resultat fick vi då? För maken och sonen slutade det inte så lyckligt som i så många andra solskenshistorier.

Cancern hade totalt tagit över makens kropp och hans tarmar stod i princip stilla efter allt morfin han fått. Det fanns helt enkelt ingen praktisk möjlighet för honom att få i sig den mängd vätska som behövdes för att blanda pulvren i. I nio månader fick han sin behandling. Cancern stod under den tiden stilla, men kroppen bröts ned alltmer och till slut var det inte längre någon idé att ge behandlingen för cancer hade börjat växa till sig och kroppen orkade inte mer. Det fanns inget mer att göra. Makens sista tid i livet tillbringade jag tillsammans med honom, natt och dag på sjukhuset, och de sista dygnen fick han möjlighet att komma hem. Han ville somna in hemma.

Endast en kort tid efter makens bortgång stod sonen inför beslutet att låta operera bort sin tjocktarm. Situationen var helt ohållbar för honom med sjukhusvistelser, täta toabesök, smärta, ingen sömn, stress över att komma efter i skolan (han var borta från skolan månader i sträck) och ovanpå detta sorgen efter pappa. Hans läkare tittade honom i ögonen och sa ordagrant: ”Jag kan göra dig frisk” och syftade då på att ta bort tarmen. Sonen var då bara 17 år så beslutet låg även hos mig som förälder. Det hela var mycket känslosamt. Än i dag kan jag höra hans fråga: Vad skulle pappa ha sagt? Tarmen togs bort. Han tar idag Optimalsetet med Basics Sensitive, Heart Duo (Omega 3 och Q10) samt Pro B 4 yoghurt.

Hans psoriasis är betydligt bättre, men inte helt bra. Om han skulle slarva med att ta produkterna blir eksemen sämre.

Jag har en son till som ansåg sig vara frisk när han började med FitLine. Han var ofta förstoppad och hade sura uppstötningar, något som han hade vant sig vid och alltså ansåg vara normalt. Nu sköter sig magen som den ska och han har blivit av med sina sura uppstötningar. Dessutom känner han sig mycket piggare. Han använder Optimalsetet.

När dottern började med FitLine tog hon olika läkemedel, bl a Concerta och en antidepressiv medicin som påstods kunna minska hennes tvångshandlingar som hon hade utvecklat när hon mådde som sämst.

Vi kämpade länge och väl med att stå emot medicinering men till slut var situationen så ohållbar så vi gick med på att prova. Concertan gjorde att hon kunde sitta still och koncentrera sig så hon kunde passa in i skolans mall. Det hände dock ibland att hon glömde att ta sin medicin innan hon gick till skolan och då fick jag alltid ett telefonsamtal från läraren i skolan som frågade om hon glömt ta sin tablett, eftersom det märktes så tydligt när hon inte hade medicinen i kroppen. Hon gick i nian när hon började med FitLine. Allt oftare glömde hon ta sin medicin, men de ringde allt mer sällan från skolan. Hon själv sa att hon kände att hon inte behövde medicinen längre.

Vi bestämde på eget bevåg att trappa ner och till slut var hon helt utan dessa preparat. Hon har blivit lugnare, kan koncentrera sig och hålla fokus, har blivit mer social och kan hantera stressiga situationer och förändringar mycket bättre än innan.

Hon har låtit sitt stora intresse för djur styra sitt yrkesval och idag driver hon ett hunddagis/pensionat. Hon använder Optimalsetet dagligen och Pro B 4 yoghurt ibland.

Till sist min egen historia med FitLine.

Jag var som sagt helt utmattad, var enormt stressad och nedstämd och hade ångest men körde på ändå för jag var tvungen att vara stark för alla andra som var sjuka i familjen. Jag gick på autopilot. Jag åt antidepressiva läkemedel. Jag hade migrän minst två gånger i månaden som varje gång varade i ungefär tre dagar och jag hade psoriasis.

När min kropp fick näring började det vända. Jag kan inte påstå att jag blev så mycket piggare med en gång, som jag hade hört alla säga att man skulle bli. Idag förstår jag att det tog tid eftersom jag var helt dränerad på näringsämnen.

Det första jag märkte var att mina eksem började blekna och flagna mindre. Då hade jag druckit Optimalsetet i två månader. Det var sommar och jag tillbringade min tid på sjukhuset tillsammans med min man. Den sommaren var jag alltså inte ute i solen alls, jag åt dåligt och jag sov obefintligt.

Jag reflekterade över att jag inte hade haft migrän på länge och tyckte det var underligt eftersom jag slarvade med både maten och sömnen. Då förstod jag att det var något unikt med FitLine, för det skulle inte ha varit möjligt med de enorma påfrestningar som jag var utsatt för då, men jag hade inte tid att tänka på det mer där och då.

Jag fortsatte att finnas där för maken och ordnade med hemsjukvård och leverans av en sjukhussäng till hemmet så att han skulle kunna vårdas där de sista dygnen. Det stora tomrummet kom när han inte fanns mer. All min tid hade jag ägnat åt honom och nu fanns ingenting. Det hade varit så lätt att bara strunta i allt, men så vet man innerst inne att man ändå har mycket att leva för.

Efter att ha sett så mycket sjukdom på nära håll bestämde jag mig för att leva ett så gott och friskt liv som möjligt. Vi har alla ett val. Jag ville inte leva ett långt liv i sjukdom och jag började inse att det bara var jag själv som kunde ta ansvar för det.

Jag började ifrågasätta det liv de flesta av oss lever och den mat som de flesta av oss äter och jag började fundera på om det fanns ett samband mellan detta och den ohälsa som vi fått uppleva. Sjukvården har inte kunnat hjälpa oss på en enda punkt. De var bara ute efter att ta bort symptom och var aldrig intresserade av att ta reda på vad det var som från början orsakade våra sjukdomar. Till och med läkaren som sa att han kunde göra sonen frisk tog bort ett symptom: en inflammerad tjocktarm. Vad var orsaken till att hans tarm var inflammerad? Om det kunde vara så enkelt att näring kan göra skillnad på hälsan så måste maten vi äter vara grunden till allt. Sorgligt nog innehåller maten vi äter inte tillräckligt med näring för att vi ska fungera på ett optimalt sätt.

Att äta riktig mat och ta ett högkvalitativt tillskott utgör grunden för min hälsa idag. Jag hade inte ork att ta tag i allt på en gång, men när jag sakta men säkert byggde upp kroppen med rätt näring med hjälp av FitLine och fick alltmer energi, så fick jag så småningom kraft att göra fler förändringar i mitt liv. Det handlade inte bara om kosten utan också om motion, mitt sätt att tänka och att se framåt. Idag lever jag igen även om smärtan och saknaden efter maken fortfarande finns där. Jag har energi och känner en styrka som jag inte känt på väldigt länge och jag tränar regelbundet. Den hemska migränen är ett minne blott. Genom FitLine har jag också fått möjligheten att träffa andra glada, positiva och livsbejakande människor som också vill leva hälsosamma liv.

Jag använder: Optimalsetet, Heart Duo, ProShape Amino (aminosyror), Pro B 4 yoghurt och Herbaslim Tea dagligen samt Cellskydd lite då och då och Fitness Drink vid träning.

Marie Hagström

http://www.6101303.go4pm.com
hagstrom.marie@hotmail.com

10983364_10204124521412871_6757212878208317175_n

Om Mamma Urkraft

~ Frågor, rådgivning, FitLine: urkraftmw@live.se ~ Dipl. Näringsrådgivare, Samtalsterapeut steg 1, Alkohol- och drogterapeut ~ Anledningen till jag är anonym är för att bloggen exponerar min son, jag är mer öppen än de flesta gällande mig själv så skicka ett mail och vi tar det därifrån. ~
Det här inlägget postades i Alternativa läkemedel och behandlingar, Näringstillskott och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

