Vi har en ”normal” dag – massor av enkla recept och julfikatips! (GF/CF/SF)

Jag skriver mest på Facebook numera pga tidsbrist, tenderar att lägga väldigt mycket tid när jag väl sätter igång med ett blogginlägg. 😉 Men gårdagen rymde lite för många aktiviteter och foton, samt att jag tycker det är dags för lite läkande matinspiration här och inte bara information om sådant som skadar! 🙂

Mor och son Urkraft lever och fungerar inte riktigt som andra och jag vill inte heller ha det enligt normen, jag har numera inte bara accepterat vårat annorlundaskap utan insett att jag inte heller vill ha det på annat vis, som inte är vårat vis vill säga. Förändring och utveckling är dock min melodi. 🙂

För mig blev nästan gårdagen excentrisk i jämförelse med min/vår aningen ostrukturerade livsstil … jag bestämde mig för att ta en hemmadag med Viktor, baka, pyssla, ut i snön och leka och ingenting annat – och utförde det efter planen! 8)

Det var en otroligt lugn och harmonisk dag rakt igenom, vilket kanske också räknas som udda i dagens stressamhälle, före jul dessutom, men det är vad flytten till hus och naturnära gjort med mig. Tempot har saktats ned, mer närvaro, mer jordning, harmoni och eftertanke. Viktor får helt andra förutsättningar till fortsatt utveckling med friheten att bara kunna gå ut och vara omgiven av ängar och skog istället för vältrafikerade vägar, förhoppningsvis hittar han vänner i grannskapet (en nackdel med att inte gå i skolan här), så de kan springa mellan husen och ringa på för att leka, cyklar omkring fritt och allt det där. 🙂

Jag föddes själv med ätsvårigheter (åt extremt selektivt och fick kraftiga matsmältningsbesvär, kosten bestod såklart också av mycket gluten, mjölk och socker), som utvecklades till ätstörningar (även via vuxen- skolvärldens frustration och tvång som byggde på). Jag ville under lång tid av mitt liv helst slippa äta om det hade gått, och det gick ju förvisso till en gräns, det lilla som åts från tonåren och uppåt var mestadels lättätet, belastande och utan näringsinnehåll. När jag 27 år gammal blev gravid började jag plötsligt tycka om att äta och det höll i sig om än en långsam utveckling. Detta är en kort sammanfattning till förståelsen för hur jag verkligen inte haft något intresse eller känt det lustfyllt att laga mat eller baka, dock har jag under många år haft fokus på enkel, god och hälsosam mat och DET är inte bara intresse utan en livsuppgift. 🙂

Har jag sagt att jag själv nyligen genomgått en egen utredning för ADHD och asperger, mycket intressant. Men det är ju ett annat inlägg – tillbaka till tråden! 😉

Mycket har hänt sedan vi bytte till GF/CF/SF-kost 2009, jag har siktat på stenålderskost och har sedan också kommit in mer på ”rawfood”. Jag är obotligt positiv och ser det nu som en fördel att jag inte är fast i traditionell matlagning, att det skall göras- och smaka på ett visst vis, för jag behöver bara lära- inte lära om!

Men mönstret av motvilja behövde brytas, och målet uppfylldes snabbt, nästan magiskt efter flytten, jag valde huset till stor del på grund av det underbara stora köket, jag behöver rymd! Det tillsammans med det nedsaktade tempot verkar ha gjort underverk och jag har fullföljt flera mål, mer och mer aktiv i köket.

Nu tänkte jag passa på att dela med mig av både vår dag, recept och tips! 🙂

* * *

Söndag Urkrafthuslighetens dag – i all enkelhet – den 8 december 2013 

Det började med sovmorgon, eller nja jag somnade om några gånger mellan att Viktor ropade frågor, så när jag väl kom upp blev det fart – jag hade ju planer! Uppväckande näringsdrink, sen frukost och …

… startar med att fylla torkugnen med vårt nya favoritgodis – torkade ekologiska äppelringar/äppelchips med kanel – megamums, godare än man tror, positivt beroendeframkallande. 😉

Blev bökigt att kärna ur så många äpplen med morotsskalaren och ur minnesbanken plockade jag fram den fantastiska idén att använda den märkliga tesilen som aldrig används till sitt grundsyfte, locket gick att lyfta av som om det vore meningen! 😀

20131208_111456 20131208_112600 20131208_163240 20131208_211827

* * *

Sedan blev det ett par till snabba godsaker – nyttigt gott ÄR enkelt om man inte vill krångla till det!

Hemmagjorda glassar i Ikeaformar (bild även på tidigare små glasspraliner till mor Urkraft, i silikonformar), denna omgång med enklaste receptet (förutom att hälla ned koncentrerad hemmagjord saft eller sylt):

1 st. mogen ekobanan per 1 msk  jordnötssmör (Kung Markatta ekologisk), mosar med gaffel och öser över.

Har i lite russin med. Smaksätt på eget vis, med kakao blir det god chokladglass.

Variera genom att använda en bas av smoothie på äggmjölk (jag mixar 2-3 ägg med sen stor klick Biofoods kokosolja och kokhett vatten), ris- eller mandeldryck (eller andra nötter och fröer), cashewgrädde osv. smaksätt med allt du tycker om, roligt för barnen att prova egna mixar. Viktor har fastnat för passionsfrukt, mango ger god söt smak, pressad apelsinjuice är lyxigt gott.

Ett annat tips från nätet är att skära upp kiwimedaljonger, sätt på pinne och doppa i choklad. Jag har provat med mangobitar på cocktailpinnar, funkar både direkt och fryst med alla frukter och bär … roligt att sitta och doppa fruktbitar i flytande choklad tillsammans. 🙂

20131208_124754 

kiwiglass 486480_10151558830230610_301406628_n

* * *

Superenkla dadelbollar – mixa dadlar och mandlar, forma bollar, klart! 😀

Jag har här använt en påse dadlar 200 gram och några extra för hållfastheten, samt 200 gram mandlar. Rulla i kakao för lyxigare utseende, chokladdoppa för ännu godare smak?

20131208_132629

* * *

Jills pepparkaksbollar – en riktig julhit med den rätta smaken!

Kan någon sörja vanliga pepparkakor efter detta, dock får jag modifiera receptet en aning till för perfektion, då blir det dubbelsats med pepparkaksformar och torkning för att se om det går att få till torrare kakor med.

Mina missar denna gång, jo jag bytte givetvis ut smöret mot kokosolja … och smälte den, resultatet blev flottigt och det rann ur fett under formningen, men ingen nämnvärd skada på resultatet efter kylning.

Så behåll kokosoljan i rumstemperatur och skippa flytande sötning för konsistensens skull, jag använde 0,5 dl ekologisk agavesirap och lite kokosocker (Kung Markatta).

20131208_145419

1459735_10152080532115610_626461363_n 20131208_162327

Jill (Jills mat) har många bra glutenfria recept, dock LCHF med mjölkprodukter så man får sålla och byta ut om det går. 🙂

* * *

Och så lite bilder från vår nya närmiljö … så underbart, Viktor tog med stjärtlappen och jag gjorde en egen av en tidning i kasse som jag åkte på två gånger och sedan var det hål i påsen. Alla andra ungar hade snowracer så nästa tur orkar nog Viktor släpa med den också. 😉 Jag och familjens Urkrafthund tog en sväng runt ängen med höravstånd till backen … i förhoppning om att nya kontakter knyts i min frånvaro, det verkade bli en bra start i alla fall. ♥

Det blev snabbt mörkt och sista bilden är tagen från baksidan av vårt hus (skippar bilder på fasaden då jag inte har några lysande julattiraljer att skryta med fniss), lugnet …

Värnar om Viktors integritet så han är med på avstånd i backen och lämnar ängelspår.

20131208_150510 20131208_151441 20131208_152054 20131208_154735 20131208_153436 20131208_155113

* * *

Hemma igen, vi gör smoothie av kokosvattnet (Cocowell) som stått i kylen lite för länge eftersom jag tyckt smaken varit motbjudande när jag smakat andra sorter, men denna gjorde verkligen det lilla extra för smoothien! Ska vara väldigt hälsosamt så det var ännu en hit på vägen. 🙂

Övrigt innehåll plockades ur frysen: bananskivor, samt hallon och björnbär från mormors trädgård, som synes blev det mer sorbet att äta med sked men det var inget problem, vi gillar innehåll. 😉

20131208_160909

20131208_162408 20131208_162811

Sista bilden i serien ovan är en del av en bananmuffin som jag och Viktor gjort tidigare och tog fram ur frysen som första mellanmål, de blev lite för torra då jag bytte ut mandelmjölet mot kokosmjöl rakt av (ännu en lärdom i husligheten) men med lite smoothiesorbet på blev det nästa hit – ser framför mig en nyttig tårtbotten med sorbeten ovanpå till en glasstårta, eller varför inte i portionsformar?

Hittar inte receptet vi använde till muffinsen i skrivande stund men detta verkar snarlikt (jag skulle köra med den smakfria ekologiska kokosoljan om jag inte har virgin hemma), toppa gärna med hallon, andra bär eller med nötter.

7 små muffins

100 g mandelmjöl/2,5 dl
2 ägg
1 banan
0,5 dl smält kokosolja med kokossmak
1 tsk kanel
0,5 tsk nystött kardemumma
0,5 krm äkta vaniljpulver
0,5 tsk bakpulver
2 krm salt

Gör så här:

Sätt ugnen på 175-200°. Mixa samtliga ingredienser. Häll smeten i muffinsformar som är placerade i en muffinsplåt. Grädda i ca 15 minuter.

1385758_10151936945890610_1200681780_n

* * *

Lussekatter enligt Paleobloggen ”Under vårt tak blev kvällens sista projekt, superenkelt som övriga recept, absolut inte tidskrävande. Jag använde ett paket saffran för enkelsats, smaken var helt ok även om man tydligt känner huskkonsistensen (lite studsigt), inget mjöl behövdes på arbetsbänken och jag fick ut 12 fina lussebullar.

Notering till nästa gång – ha russin även i smeten för ännu bättre smak. 🙂

För er som gillar mer traditionell konsistens, kika på mitt inlägg från 2011 med både recept på lussebullar samt härliga saffransmuffins på mjölmix (se även mina modifieringar i texten).

20131208_200734 20131208_202229 20131208_203547 20131208_203625 20131208_211842 20131209_091112

* * *

Under vårt tak har även recept på paleopepparkakor som min syster provat att baka, jag håller med om att det behövs mer sting i dem (mer kryddor och möjligen sötning?) men annars tycker jag de var toppen de med. 🙂

* * *

Rawfoodbrödet hanns inte med eftersom torkugnen var upptagen till läggdags, idag gör jag en CellResetdag med enbart protein och näringsdrink, så receptet provas imorgon! 🙂

Bagels
(inspirerat av Renée Voltaire)

8 dl blötlagt bovete
2 dl blötlagda linfrön
12 blötlagda soltorkade tomathalvor
Spicy örtsalt
några nypor fänkålsfrön
havssalt
svarta sesamfrön eller vallmofrön att dekorera med
Blötlägg bovetet, soltorkade tomaterna och linfröna i separata skålar i åtminstone 2 timmar.
Mixa sedan alla ingredienserna utom sesamfröna / fänkålsfröna som du dekorerar med.

Platta ut små degklumpar på en plåt och strö över fröna och ställ in i torkugnen på 42 grader i ca 15-20 timmar.

Återkommer med egen bild, dessa två nedan är lånade. 😉

bagels

* * *

Avslutar med ett till juldoftande recept jag också ramlade över på ”Rawfoodmiddagar”.

Pepparkakssmoothie

2 portioner smoothie
1 Banan
4 Dadlar
Lite kardemumma, kanel, nejlika, ingefära
1/2 dl mandlar
4 dl vatten
en nypa salt

Mixa mandlarna till ett mjöl i en kraftfull mixer och tillsätt sedan resten av ingredienserna.

pepparkakssmoothie

* * *

Frukost- och mellanmålstips – de enklaste och nyttigaste plättarna!

Tänk att jag krånglat till det genom att varje gång blandat i olika alternativmjöl (tillsammans med ägg och banan), slog det mig när jag nu hittat den trevliga bloggen med Paleo(stenålders)recept.

Det räcker med enbart banan (1 st.) och ägg (2 st.) ju, smaksätt med ekologisk vanilj, kanel, kakao, kardemumma, saffran … blir som god fika man med fördel kan äta till vardags men glöm inte grönsakerna till. 😉

* * *

Vill få med många tips när det är glest mellan inläggen, dessa två rawfoodtårtor gjorde jag till Viktors födelsedag nyligen, kostsamma ingredienser men inte i närheten av en vanlig köpetårta … och så mycket nyttigare! Chokladmoussetårta och gudomliga Limepajen som är precis lika god fryst som glass. 🙂

Recepten finns i boken Raw Delight av Erica Palmcrantz Aziz och Irmeli Lilja, ser nu att utgåvan är slut på förlag men vi får hoppas den kommer ut igen.

1456025_10152020176040610_64452117_n

* * *

Sannolikheten är stor att jag inte hinner skriva mer detta år så jag passar på att önska er alla en underbart skön lucia, midvinter, julhelg och ett fantastiskt nytt år!

Vi väljer själva om det är tider av stress och köphets, även om det inte känns så alltid … för mig är det tider för att umgås, vi får dela vår värme när naturen är kall. 🙂

150627_505355199486061_1223013169_n

Om Mamma Urkraft

~ Frågor, rådgivning, FitLine: urkraftmw@live.se ~ Dipl. Näringsrådgivare, Samtalsterapeut steg 1, Alkohol- och drogterapeut ~ Anledningen till jag är anonym är för att bloggen exponerar min son, jag är mer öppen än de flesta gällande mig själv så skicka ett mail och vi tar det därifrån. ~
Det här inlägget postades i Autismdiet och kosttillskott - recept - råvaror - tips, Viktor - Lille Urkrafts upptåg och utveckling och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

