GB-nyhet – glasstrut naturligt fri från gluten, mjölk och soja

Jag föredrar att göra vår egen glass med naturliga ickeraffinerade ingredienser, tex senaste hiten att bara blanda mogna bananer med jordnötssmör (allt eko förstås) och ner i Ikeaglassformar eller i mina små pralinformar i silikon, kan toppas med jordnöt och russin – in i frysen. I senaste batchen körde vi även med kakao och russin i pinnglassen – supersmarrigt och fritt från bismaken av konstgjorda ämnen. Funkar toppen med banan, jordgubb, hallon, mango med mera och även att frysa in hemmagjord saft i formar som isglass.

GBs nyhet har dock ett synbart relativt ok innehåll, naturligt fritt från gluten (ingen vetestärkelse i struten!), mjölk och soja, innehåller vaniljstång istället för vanillin … roligt att någon gång kunna köpa glass spontant ”på stan” en solig dag, och få känna sig ”normal”.

Ja det kan ju vara avslappnande ibland för alla hälsomedvetna, även om jag absolut inte anser att ”normal” är något att eftersträva. 😉

R-ICE Vanilj-Choklad

Mjölkfri, laktosfri och glutenfri. 100% vegetabilisk. Vaniljrisglass med chokladrippel i glutenfri majsvåffla.

Innehåll:
Vaniljglass av ris i strut med chokladrippel och topping med chokladsmak

Ingredienser:
Risbas, majsvåffla 21% [majsmjöl, socker, majsstärkelse, emulgeringsmedel (solroslecitin), vegetabiliskt fett, salt], socker, dextros, vegetabiliskt fett, chokladrippel 8% [socker, vatten, glukos, kakaopulver, salt], chokladdoppmassa 8% [vegetabiliskt fett, socker, fettreducerat kakaopulver, emulgeringsmedel (solroslecitin), arom], emulgeringsmedel (mono-och diglycerider av vegetabiliska fettsyror), stabiliseringsmedel (fruktkärnmjöl, guarkärnmjöl, karragenan), arom, salt, vaniljstång, färgämne (betakaroten).

r-ice_choklad

Om Mamma Urkraft

~ Frågor, rådgivning, FitLine: urkraftmw@live.se ~ Dipl. Näringsrådgivare, Samtalsterapeut steg 1, Alkohol- och drogterapeut ~ Anledningen till jag är anonym är för att bloggen exponerar min son, jag är mer öppen än de flesta gällande mig själv så skicka ett mail och vi tar det därifrån. ~
Det här inlägget postades i Autismdiet och kosttillskott - recept - råvaror - tips och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till GB-nyhet – glasstrut naturligt fri från gluten, mjölk och soja

  1. Ulla-Karin skriver:

    Den där glassen skulle då aldrig jag köpa, en stor del icke naturliga ämnen : -(

    • urenergi skriver:

      Ulla-Karin jag håller med dig men man måste ha lite perspektiv och balans, de flesta idag även om de må vara väldigt insatta och hälsointresserade, är inte rakt igenom hard core och enbart äter vad de själva odlat i sitt skyddade välnärda land, utan får i sig det ena och andra som inte är positivt för hälsan … ja vi får det i och med varje andetag faktiskt. Jag är också för en sund kost och livsstil och i den innefattar jag det mentala välmåendet i att inte försöka ha total kontroll på tillvaron hela tiden (stressbelastning deluxe), utan att kunna slappna av är också väldigt viktigt.

      Vill verkligen inte göra reklam för GB men jag vet att det är många som kämpar för sina barn (bland mina läsare) och har det tufft med kosten och alla restriktioner – så här finns ett alternativ på vägen, vid behov, inte dagligen som med alla andra onyttigheter, man får välja sina tillfällen. 🙂

      I skrivande stund sitter jag och sonen och njuter efter en lyxig måltid med vildfiskad lax, avokado, tomat, morot och paprika, med en hemmagjord banan/jordnötssmörs/kakao/russinglass (allt ekologiskt), vi är superfriska och välmående via en sund kost och supereffektiva näringstillskott, våra kroppar står idag emot medvetet (det mer omedvetna ofrånkomliga med) ”fusk” ibland … och när vi i sommar åker på tivoli en dag, kanske någon mer dag, så kan det hända att han får prova en sån här GB-glass, fast jag slår vad om att våra egna är mycket godare. 🙂

      Fast jag lyfter också gärna fram att GB hänger ihop med Unilever som hänger ihop med … ja hela den stora megaindustriapparaten, inget jag vill gynna. Svårt att komma ifrån det skumrasket. :/

Kommentera

