Äntligen – svenska boken ”Mat för barn med autism och ADHD” är här!

Lite försenad kom den till mig då det blivit en adressmiss men jag blev väldigt glad, om inte lycklig av att bläddra igenom boken – här är ”allt” vad man behöver veta kring denna diet och biomedicinskt perspektiv på främst autism sammanställt. Boken med stort B – Tack Annika, vilket jobb du gjort! 🙂

Visst kan man diskutera detaljer – tex är matvarulistan på slutet baserad på min gamla lista jag gjorde i vår start med GF/CF/SF-kost 2008-2009 och perfektionist gällande egna verk som jag är så skulle jag gärna uppdatera en del … tur att jag blivit så avslappnad med rätt kost, effektiv näring och övrig utveckling. 😉 – men denna efterlängtade bok fyller ett tomrum på ett ypperligt vis – köp den nu, ge bort i julklapp, spriiiiid sanningen, hopp, ljus över mörkret! 🙂

Med ett lättbegripligt språk och med lite av allt – och så hoppfullt med alla erfarenhetsberättelser – är boken lätt att ta till sig för dem som precis kommit i kontakt med det biomedicinska förhållningssättet och kostens samt näringens grundläggande betydelse för hälsa och sjukdom. Men det är även en superbra sammanställning för dem som kommit en bit och vill fördjupa sig, en språngbräda för vidare fördjupning.

För att inte tala om många bra tips och recept … hjälpsamt till max. 🙂

En upplysande bok för alla att läsa, oavsett diagnos eller frånvaro av diagnos, så många fler problematiska tillstånd är dessutom relaterade till gluten- och mjölkhaltig kost (och mer som nämns tex soja och vissa tillsatser mm), tex schizofreni.

Många odiagnosticerade vuxna som väljer bort dessa ämnen i kosten berättar att de ”kommit ut ur en dimma” – detta hänger också ihop med att näringsupptaget hämmats, jag ser samma effekter med näringsprodukterna jag arbetar med, ”det var som ett lock lyftes av”, ”har varit nedstämd i många år och nu är jag glad!”.

Jag känner mig väldigt glad över att få ha bidragit med vår erfarenhet av kost, näring och tillfrisknande och hoppas Annikas fantastiska arbete gör att budskapet om läkning når ut till explosivt många fler, vi har redan duplicerat oss exponentiellt under åren men denna bok gör det mycket lättare för dem som är helt nya för konceptet, och skänker hopp till dem som sjukvården släckt det för genom sitt deterministiska arvsperspektiv och det livsfarliga påståendet att våra barn har obotliga hjärnskador – det är förbannad lögn och detsamma gäller för de flesta sjukdomar vi ser idag – MILJÖPÅVERKAN är den främsta orsaken till våra sjukdomar som ökat lavinartat, till stor del pga nedärvd känslighet, via den ogripbart enorma kemikaliepåverkan vi utsatts för i generationer.

Smakprov – innehållsförteckning:

 

Detta bildspel kräver JavaScript.

…  ett viktigt och grundläggande område att belysa är alltså giftskadorna som ärvts ned genetiskt ett antal generationer, och som förstärks för varje ny generation med nya vacciner, gifter i luft, vatten, mat, mediciner och alla material omkring och på oss.

Dessa gör oss mer och mer känsliga, samtidigt som våra råvaror knappt längre innehåller någon näring alls (samlade studier), är framodlade för att ha mer skyddande fyllnad, högre halter av olika ämnen för tex färg (utseendeförbättring när smaken saknas), genmanipulering, bekämpningsmedel mm. Jordbruk för kvantitet, inte kvalitet …

Det spannmål och då även det vete vi idag äter, är långt ifrån samma som våra förfäder under årtusenden före oss odlat och ätit. Manipulation, kromosomförändringar och korsning av flera arter har gjort vårt spannmål helt olikt ursprunget och samtidigt mer skadligt för vår hälsa och kropp. Glutenexorfin är en peptid från Gluten, den ger smärtlindring, förhöjer minnet, bidrar till förstoppning, ökar insulinfrisättningen och har en inflammatorisk verkan. Glutenexorfinet verkar på delta-opiatreceptorn i vår hjärna. Gluten är det viktigaste proteinet i vetet, när det bryts ned ger det upphov till två olika peptider, nämligen Gliandin och Glutenexorfin. Gliandin förstör tarmen och det är starkt inflammatoriskt.

(från bloggen Gluten och mjölk är källan till moderna sjukdomar)

Det vi äter blir mer och mer kroppsfrämmande, och våra kroppar mer och mer känsliga för belastning – inte en svår ekvation ens för mig och andra som inte har matematik som sin starka sida – vi blir sjukare och sjukare.

Om Mamma Urkraft

~ Frågor, rådgivning, FitLine: urkraftmw@live.se ~ Dipl. Näringsrådgivare, Samtalsterapeut steg 1, Alkohol- och drogterapeut ~ Anledningen till jag är anonym är för att bloggen exponerar min son, jag är mer öppen än de flesta gällande mig själv så skicka ett mail och vi tar det därifrån. ~
Det här inlägget postades i Alternativa läkemedel och behandlingar, Autism - och liknande tillstånd/syndrom, Autismdiet och kosttillskott - recept - råvaror - tips, Hälsa - miljö - livsåskådning och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

