Mördande reklam – manipulering då och nu

Tiderna ändras men gör människans omdöme det?

Då fick läkare betalt för att visa sitt ansikte och tala gott om cigaretter, idag är det vacciner och nya farliga (under täcknamnet) läkemedel man säljer sin själ för.

Det gällde annat än cigaretter då med men det är dessa reklambilder som gav mig idén och blev utgångspunkt till inlägget. 

Same same different name? Nya kostymer, mer raffinerade metoder, större summor men med en snarlik agenda.

Vi kan idag skratta gott åt dåtidsmänniskans tokigheter (som då var dagens sanning, eller dagens stora bedrägeri), hur kunde man tro att rökning var ofarligt, att barnaga var en viktig del i barnets fostran, att jorden var platt … Hur grandiost är inte det att vi lever som att det vi idag tror på aldrig kommer att skrattas åt, kännas sorg över eller få framtidens människor att himla med ögonen?

Här bjuder jag på ett axplock, visst kan jag själv inte riktigt låta bli att fnissa åt de för oss idag bisarra reklambilderna, med jag uppmanar till reflektion.

Hur ser dagens reklam ut, när man får det till att skräpmat och allehanda kemikalier tillhör en sund livsstil och hög levnadsstandard, att vi ska stoppa i och på oss receptfria läkemedel dygnet runt, gärna ta febernedsättande och gå till jobbet – vad du än känner stoppa ett piller i munnen eller vältra dig i annat, för det är ju dagens sanning att den äkta glädjen finner du i konsumtion. Har du inte råd, då finns det en uppsjö med aktörer som erbjuder snabba lån och skuldsättning.

Vi är ett lydigt folk, nu tycker jag vi slutar med det. Ifrågasätt och ställ krav, svälj inte allt du hör och läser, i synnerhet inte för att orden uttalas av en auktoritet eller en person i vit rock, kanske ska vi vara mest vaksamma när informationen utdelas av dem som sitter på högre maktpositioner? Åtminstone så bör vi läsa på, informera oss från fler håll, från olika källor, och därifrån bilda oss en egen uppfattning.

Nedan: en intensiv kampanj från cigarettillverkarnas sida, det handlar inte om att förmedla produktfakta, att tobaken håller hög kvalitet, kommer från ett specifikt område, har en speciell färg eller att produkten har ett lågt pris. Utan här handlar det om ren och skär manipulation, det faktum man vill pränta in är att röker du cigaretter så erhåller du lite av en hjältestatus, som den uppoffrande och hårt arbetande, gode doktorn.

Du är vis som väljer Camel, du är den bästa av föräldrar, du blir glad, lever ett längre, mer hälsosamt och säkrare liv, motverkar hosta och irritation, du blir smal (det sista kan faktiskt stämma!) och lycklig av att röka cigaretter.

Kan inte låta bli att dra en parallell till en högaktuell propagandakampanj, den högst ovetenskapliga varianten som läkemedelsindustrin och våra myndigheter använder sig av, med känslorna som vapen. ”I love me” heter kampanjen som med ett gulligt hjärta som symbol ignorerar all fakta och erfarenhet, för att skrämma flickor och deras föräldrar till närmsta besprutningsställe för att bli försökskaniner till ett vaccin som redan skadat och dödat, som inte har några bevis för sin påstådda funktion, tvärtom. ”Good cop” talar hela tiden om att du älskar dig själv, både inför och efter sprutan.

Repeat after me – I´m free.

Nostalgitripp …

 

 

Annonser

Om Mamma Urkraft

~ Frågor, rådgivning, FitLine: urkraftmw@live.se ~ Dipl. Näringsrådgivare, Samtalsterapeut steg 1, Alkohol- och drogterapeut ~ Anledningen till jag är anonym är för att bloggen exponerar min son, jag är mer öppen än de flesta gällande mig själv så skicka ett mail och vi tar det därifrån. ~
Det här inlägget postades i Hälsa - miljö - livsåskådning och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Mördande reklam – manipulering då och nu

  1. Ann-Sophie skriver:

    Vad jag förstår så verkar Camel bästa märket, tätt följt av Lucky Strike… Hmmm, får nog börja röka Camel så att jag blir lika framgångsrik och lycklig som läkarna..
    Och så vaccinerar jag med allehanda vacciner och dämpar symptom på sjukdom med medicin så att jag kan leva läääänge, framgångsrikt och lyckligt!
    Det måste väl stämma, eller..????

  2. Jenny skriver:

    Det roliga är att man visste att det var farligt redan då, och inte bara forskare och läkare! Det står i klartext att man får cancer i etikettboken från 30-talet som både du och jag har läst om du minns den? (Det var några år sen nu.)
    Så nog ska man lyssna på skeptikerna!

    • urenergi skriver:

      Minns faktiskt inte boken men mitt minne är ju så, minns informationen men tappar namn på böcker, filmer och människor. 😉 Men ja så har det nog alltid varit … så klart man visste.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s