Socker en drog bland andra – förslag på sockerskatt och sockerförbud

Något provocerande för många sockertroll kan jag tänka – men inte en dag för tidigt!

Socker lika farligt som alkohol och tobak

nyheter24.se 2012-02-03

Experter vill införa en sockerskatt för att styra över sockerkonsumtionen. De menar att socker är minst lika skadligt och beroendeframkallande som alkohol och tobak.

”KALIFORNIEN. Myndigheterna måste införa sockerskatt för att kontrollera konsumtionen av socker och sötningsmedel. Det menar forskare vid universitetet i Kalifornien som påpekar att socker är lika skadligt och beroendeframkallande som alkohol och tobak.

– Socker uppfyller alla de kriterier som krävs för att samhället ska kunna ingripa, precis som med alkohol och tobak, säger en barnläkare vid universitetet i Kalifornien till BBC.

Forskarna vill också att myndigheterna begränsar försäljningen av söt mat och dryck i skolorna. De menar till och med att man måste stoppa barn i en viss ålder från att köpa godis och läsk.

De vill också införa samma regler mot socker som mot alkohol och tobak. De ger exempel på rökfria platser och nyktra bilister och menar att samma sorts åtgärder måste tas mot socker.”

Skrivet av: Charles Thulin Assarmo Igår 21:34

Idag vet vi bättre, något bättre i alla fall. Alla föräldrar vill vara snälla mot sina barn och vill se dem glada – men det finns många andra sätt utöver raffinerat socker att göra det på.   Regelbundet intag av socker i ”snabba” former banar väg för livslång känslighet och ökar risken för beroende av olika slag, i synnerhet i tidiga år då hjärnan utvecklas som mest.

Det är vi föräldrar och andra vuxna (givetvis inducerat via storindustrin och myndigheterna som skall reglera dem för folkhälsans väl) som skapar dessa behov och beroenden hos barnen, socker i dessa skadliga former har existerat en mikrosekund av människans tid på jorden och innebär enbart en belastning för våra kroppar.

Det naturligt och hälsosamt söta får vi via bröstmjölk och från växtriket, frukt, grönsaker, bär och örter.

Om Mamma Urkraft

~ Frågor, rådgivning, FitLine: urkraftmw@live.se ~ Dipl. Näringsrådgivare, Samtalsterapeut steg 1, Alkohol- och drogterapeut ~ Anledningen till jag är anonym är för att bloggen exponerar min son, jag är mer öppen än de flesta gällande mig själv så skicka ett mail och vi tar det därifrån. ~
Det här inlägget postades i Hälsa - miljö - livsåskådning och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Socker en drog bland andra – förslag på sockerskatt och sockerförbud

  1. GL Jarl skriver:

    Just därför bör man se upp med produkter (även en del s.k. näringstillskott) som innehåller höga halter socker, framförallt fruktos.

    • urenergi skriver:

      Kära Jarl jag vet efter otaliga inlägg att du har en mission i min blogg, att skriva en massa negativt som kopplas till FitLine via sökmotorer.

      För att få i oss den näring vi behöver idag så krävs det att vi använder kosttillskott eftersom vår mat (frukt, grönt, grödor mm) har tappat enorma mängder, vi får inte i oss det vi behöver via kosten. Du är väl medveten om detta eftersom du prenumererar på min blogg, men du kanske inte läser inläggen eftersom upplysning och införlivande av fakta inte är ditt syfte här.

      Kortfattat så får du i dig mängder av socker om du ska försöka äta dig till ett uppfyllt näringsbehov via kosten – eftersom frukt och grönt främst innehåller vatten idag, så du får i dig fruktos men ingen näring. Därmed torde ett koncentrerat kosttillskott (med naturlig fruktos från frukt bunden till fiber) som uppfyller näringsbehoven men inte samma mängd fruktsocker vara toppen enligt ditt resonemang.

      Jag tror du är lite förvirrad eller medvetet vill inbilla andra att FitLineprodukterna innehåller skadlig raffinerad fruktos (HFCS, high fructose corn syrup), vilket inte är fallet utan här finns fruktsocker i naturlig hälsosam form. Du kan inte jämföra raffinerat, isolerat fruktsocker (i tex läsk och andra sötade drycker) med det som är bundet i frukt (kostfiber).

      Lite samma debatt som när man försöker få det till att vitaminer är farliga, men de redan dåligt utförda studierna är dessutom gjorda på syntetiska vitaminer, ej naturliga. Du måste lära dig att skilja på begreppen – det är en enorm skillnad för våra kroppar att få i sig ren raffinerad fruktos jämfört med att äta ett äpple, dessutom är det en enorm skillnad på hur stora mängd du får i dig via en dryck sötad med raffinerad fruktos eller via frukt.

      Att äta frukt och tillföra kroppen näring är naturligt och hälsosamt, att dricka fruktossötad läsk i enorma mängder är det inte.

      FitLine Basics är den du kanske syftar på angående ”högt” sockerinnehåll, men dagsdosen rymmer inte mer fruktsocker än två äpplen. Det finns även vetenskapliga studier och patent på produkten som har lågt GI och GB, stabiliserar blodsockret och har läkande effekt på mage och tarm. De flesta användarna rapporterar snabbt att de blivit kvitt sötsug, socker beroende, minskat insulindosen mm tack vare denna blodsockerbalansering. Så snälla du läs på och såga the Coca Cola company eller andra storskurkar som förgiftar oss, istället för att lägga din energi på att skada ryktet för sådant som gör människor otroligt friska och välmående.

      Det finns många andra som motsätter sig det du förespråkar och studien som ligger till grund för detta. Här är ett exempel från Paulún: http://www.paulun.se/page6101031.aspx

      I den studie som Christer Enkvist refererade till i dagens debattartikel i DN undersöktes effekten av groteska mängder raffinerad fruktos. En försöksgrupp täckte 25% av sitt energibehov i form av dryck sötad med enbart fruktos. Det är förvånande att en sådan extrem kosthållning godkändes av den etiska kommitté som godkände studiens upplägg, eftersom den är erkänt skadlig med förhöjda blodfetter, ökad fettinlagring och högre risk för gikt.

      Om en person förbrukar 2 500 kcal per dag innebär det 156 gram fruktos enbart genom drycken. Sedan fanns det säker en del även i annan mat som försökspersonerna åt.

      Självklart ger detta extrema överskott hälsoproblem men det betyder inte att ett normalt intag av frukt är fettbildande eller skadligt på andra sätt. Alla former av överskott ger hälsoproblem och det finns studier som visar att för mycket av t ex fisk, te, fullkornsprodukter, grönsaker, frukt, motion, rödvin, sömn, mörk choklad eller bönor kan ge problem om de överdrivs. I lagom dos hör de dock till det nyttiga i livet. Även om en person faktiskt åt över två kilo äpplen per dag, och fick i sig samma mängd fruktos som i den aktuella studien, skulle de negativa hälsoeffekterna inte bli desamma. Frukt är nämligen en mycket bra källa till antioxidanter som verkar skydda mot de negativa effekter ett överdrivet fruktosintag ger.

    • urenergi skriver:

      Hej Jimmy, jag raderade ditt inlägg med hänvisning till att jag tidigare gjort ett blogginlägg där jag meddelade alla läsare att jag inte kommer släppa igenom omogna, otrevliga, påhopp, personangrepp etc. detta är inte en tonårsblogg för pajkastning. Du är varmt välkommen med feedback och konstruktiv kritik men här uppvisar du stor okunskap och gör med den som grund infantila påhopp på fel plats. Känner du behovet av att spy galla pga av en negativ erfarenhet så bör du rikta dig mot dem det berör, istället för att ren dumhet dra in mig som är helt okänd för dig, i begreppet ”ni”.

      Jag är inte din säljare, rådgivare eller något annat … din okunskap är så grundläggande och dina omogna utfall visar tydligt på att det är bortkastad tid att ens försöka utbilda dig, det krävs först och främst att du vill lära dig något och att jag ska känna att det är av värde för mig att ta mig den tiden när jag redan har ett ständigt fullt schema. Detta är inte på något vis min uppgift, men skulle det ge mina seriösa läsare något så hade jag svarat. Svaren har redan givits i tidigare inlägg eller kommentarer med.

      ”Läkarna är helt eniga” – vilken sorts läkare, namnge gärna några, och vad har de för utbildning på området?

      Ja nu ”fick du skriva av dig” – ditt behov är uppfyllt, varsågod. Vill du lära dig något så finns det många vägar att gå, om du nu använder produkterna så antar jag att du vet att du redan har en eller flera personer som är ansvariga för att ge dig information. Annars föreslår jag att du kontaktar företaget för frågor, det finns även dokument som berör frågan. Det finns även ett antal gedigna vetenskapliga studier som motbevisar dina påståenden.

      Lycka till med allt, det finns alla chanser till att växa bara viljan finns.

      • Jimmy S skriver:

        Hej, tycker det är synd att ingen kan ge svar när det gäller något om fitline. Varför rättar du mig inte slipper det bli så här varje gång.
        Förklara hur kroppen gör skillnad på naturligt socker och annat socker. Det hade ju tagit dig mindre tid än att prata runt. Och berätta gärna varför det är 66% socker i basic. Du kan ju det här. Du har ju en blogg om detta varför kan du inte svara på enkla frågor?

        *urenergi har svarat häremellan*

        Glömde säga att jag vet skillnaden på olika sockerarter. Vet att det är en skillnad i upptaget på fruktos och glukos tex men sen blir det ingen skillnad längre. Fruktos kan ge en jämnare blodsockerkurva då det behöver omvandlas till glukos i levern. Men står ändå fast i att socker är socker och undrar fortfarande varför det är så mycket socker i basic. Du får gärna slå ihop inläggen till ett. Med vänlig hälsning, jimmy

      • urenergi skriver:

        Nu gör du det igen, ingen kan ge dig svar? Du har en säljare om du använder produkterna, denne är ansvarig för dig och kan han/hon inget så ska du hänvisas vidare till nästa ansvarig, alternativt att du kontaktar svenska huvudkontoret.

        Den största anledningen till att jag inte besvarade dina frågor är för att du var så otroligt oförskämd och otrevlig, detta tillsammans med en okunskap i grunden har jag mött otaliga gånger och min erfarenhet alla gånger har varit att den frågande parten inte tar in ett ord jag skriver och jag kastar bort dyrbar tid och energi..

        När människor kontaktar mig och frågar uppriktigt intresserat på ett vänligt eller åtminstone respektfullt vis försöker jag ta mig tid att svara … och ja jag kan detta, jag jobbar största delen av min vakna tid (både med allt omkring näringsprodukterna samt att jag lägger många timmar, gratis, på att ge kostrådgivning mm), samt tar hand om min son och tycker det är tråkigt att jag inte hinner ägna så mycket tid till bloggen längre eller skriver färre artiklar till NewsVoice än jag skulle vilja.

        Du får väldigt gärna skicka mig ditt telefonnummer så kontaktar jag dig så snart jag hinner, det är lättare att hitta pratluckor då jag inte behöver vara låst vid datorn.🙂

Kommentera

