Våra myndigheter, lagar och riktlinjer – gagnar vem?

Jag har på sistone bloggat en del om Livsmedelsverkets okunnighet och förrädiska riktlinjer (tidigare även om Läkemedelsverket som gynnas av- och håller industrin om ryggen) som generaldirektörskan själv medger.

Konsumentverket hand i hand med Livsmedelsverket meddelar också riktlinjer som strider emot verkligheten – men gynnar den stora livsmedelsindustrin?

Jag undrar fortfarande varför det inte i en enda nyhetsartikel framgick vilka ämnen det handlade om i alla nya studier som publicerats angående kost som skadar vid ADHD (och autism, vilket man inte tog upp i det aktuella fallet, också en undran om varför men fick svaret av forskare på BAN-konferensen) – man skrev bara ”allergen kost” eller ämnen som är kända allergener osv. De insatta vet att det handlar om glutenhaltiga spannmålsprodukter och komjölksprodukter – som är en enormt vinstinbringande industri.

Nu gäller denna lag marknadsföring men jag tycker den är talande, ett kriminaliserande av att framföra sanningen i ett reklambudskap – jag trodde att det var vilseförande marknadsföring som vi skulle skonas från.

”Reglerna finns i en EU-förordning (1924/2006) och är gemensamma för hela EU. Alla påståenden som finns i reklam för livsmedel måste vara förenliga med förordningen. I den finns också bestämmelser för hur ett påstående inte får vara.

Närings- och hälsopåståenden får inte:

  • vara felaktiga, tvetydiga eller vilseledande
  • ge tvivel om andra varors säkerhet eller lämplighet
  • uppmuntra till överkonsumtion
  • ange att en balanserad och varierad kost inte kan ge lämpliga mängder näringsämnen

Jag får inte ihop första och sista punkten …

Man får uppenbarligen idag kalla produkter för exempelvis ”hallonsoda” utan att det finns hallon i produkten. Eller så framhäver man en ingrediens som det finns minimala mängder av – men större mängder av en billigare ingrediens, socker, tillsatser etc.

Samma i hygienartiklar – de kan vara späckade av mineraloljor och kemiska ämnen men innehåller en gnutta Aloe Vera, man framhäver den enda naturliga ingrediensen stort på framsidan.

Vanliga tuggummin innehåller alla rester från petroleumindustrin, flera tillsatser och ofta ett stort antal sötningsmedel (för att komma förbi regler om gränsvärden för de enskilda?) men man framhäver utöver ”fräsch andedräkt”, t.ex. ett märke heter något som ”nature origins” och har bilder på blad mm, för att man petat in lite av någon naturlig ingrediens.

Sedan har vi ännu värre tuggummin, som påstås vara hälsosamma, benämns till och med som receptfritt läkemedel (!), lika falskt som vitaminvatten och båda produktvarianter säljs på Apoteket.

”Mindre bra är att Eva Fernvall, varumärkesdirektör på Apoteket som säljer tuggummit uttalar sig så här i tidningen om marknadsföringen: – Det är ett reklamtrick av tillverkaren, men vi testar och ser. Det kan locka till oss kunder som vi annars inte skulle få, säger Eva Fernvall, och så tillägger hon att Apoteket inte ska vara moralens väktare.” – Louise Konsumentkoll

Men man får alltså inte i reklam framföra att en ”balanserad och varierad kost” inte täcker våra näringsbehov – när otaliga studier visar att näringsinnehållet i vår frukt, grönsaker, grödor och mat överhuvudtaget har sjunkit drastiskt.

Den ”balanserade och varierade” modell våra svenska verk rekommenderar innehåller dessutom även en stor daglig del av (som vanligtvis är rejält processade) glutenhaltiga  produkter (bröd och pasta) som bevisligen skadar en stor del av befolkningen, med ett enormt mörkertal.

Advertisements

Om Mamma Urkraft

~ Frågor, rådgivning, FitLine: urkraftmw@live.se ~ Dipl. Näringsrådgivare, Samtalsterapeut steg 1, Alkohol- och drogterapeut ~ Anledningen till jag är anonym är för att bloggen exponerar min son, jag är mer öppen än de flesta gällande mig själv så skicka ett mail och vi tar det därifrån. ~
Det här inlägget postades i Hälsa - miljö - livsåskådning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s