”Folket väljer nu Årets förvillare 2011”

Här kan folket välja och göra sin röst hörd – jag vill personligen helst utnämna positiva krafter i samhället men detta är en motvikt till några av de skadliga faktorerna och är även en upplysande faktor för vilka krafter vi ska se upp med när de öppnar hålet i ansiktet eller syns i media …

Go ahead, rösta på den som du vill se som ”vinnare”. Haha lustig benämning … vinnare. 😛

Röstar gör du här.

Ojojoj vad svårt det är att välja … Jag vill inte påverka någon men är nyfiken – så skriv gärna här efter den 28 december om ni minns, och dela med er av varför ni röstade som ni gjorde! 🙂

Undrar om jag tappar läsare för att jag publicerar detta 8) Jag har ju fått ”varningar” om att inte såga ”hjältar” som t.ex. Christer Fuglesang, trots att de uppvisar enorm oseriositet och ren skär dumhet – en hjälte är ändå en hjälte? Eller är hjältetiteln och beundran en produkt av allt vi matas med via TV och tidningar – en snygg fasad?

Men jag tar risken … jag räknar med att mina läsare sållar i inläggen om det är något som man inte håller med om, så gör jag iaf! 🙂

* * *

Folket får tre gånger per år utse vinnare av titeln ”Årets Förvillare”, vilken ges till personer som under falsk förespegling att denne talar i vetenskapens eller humanismens namn: missbrukar sin maktposition, attackerar alternativtänkande, påtvingar pseudofolkbildning på allmänheten eller gör illa underbyggda uttalanden till skada för enskilda individer.

I år kandiderar några av Sveriges mäktigaste opinionsbildare inom hälsa, alternativmedicin och akademia. Vinnare utses den 28 december 2011.”

Annika Linde

Annika Linde (Chef avd. virulogi, Smittskyddsinstitutet)

Motivering: Annika Linde medverkade till hysterin kring svininfluensan i Sverige 2009 och har orsakat ett nedsatt förtroende för skolmedicin. Smittskyddsinstitutet och Annika Linde har ansvar för att svenska folket skadats immunologiskt och neurologiskt där narkolepsin förmodligen bara är toppen på ett isberg. Läs mer

Birgitta Rydberg

Birgitta Rydberg (Landstingsråd, Fp)

Motivering: Rydberg försöker med maktmissbruk från sin position som landstingsråd direkt påverka Regeringen att hämma utövandet av alternativmedicin i Sverige och det trots att det finns internationell forskning som visar på evidens för att både healing och homeopati fungerar. Läs mer

Christer Sturmark

Christer Sturmark (ordf. Humanisterna)

Motivering: I sin ambition att pracka på omgivningen budskap och beteenden som i grunden kränker de mänskliga rättigheterna har Christer Sturmark duperat många som kan anses vara betydelsefulla inom både kultur, media och politik. Christer Sturmark bildar en spets inom den antihumanistiska fronten. Läs mer

Karin Bojs

Karin Bojs (Vetenskapsjournalist, DN)

Motivering: Karin Bojs är vetenskapsjournalist på DN och kanske en av Sveriges mäktigaste opinionsbildare när det gäller uppfattningar kring folkhälsa. Hon personifierar mixen av slarvig journalistik och tendentiöst artikelförfattande i kombination med möjligheten att varje dag nå 800,000 läsare genom DN. Läs mer

Martin Ingvar

Martin Ingvar (Professor integrativ medicin, föreståndare för Osher Centrum, ordf. Forskningsstyrelsen, ordf. Forskningsstrategiska kommittén, Martin Ingvar Group vid Stockholm Brain Institute)

Motivering: Martin Ingvar har inte använt en donation på 43 miljoner kr för dess avsedda syfte att utvärdera de bästa alternativmedicinska metoderna för integration i vården. Ingvar har samarbetat med skeptikern Edzard Ernst som rådgivare för Osher Centrum. Martin Ingvar har skrivit förordet till Ernsts bok ”Salveklick och kvacksalveri” som angriper alternativmedicin. Läs mer om motiveringen. Läs mer om Osher Centrum Leaks.

Peter Gudmundson (Rektor på KTH)

Motivering: För att han i egenskap av rektor på KTH beskyddar föreningen Vetenskap och Folkbildnings förnedringsverksamhet och VoF:s ofta ovetenskapliga opinionsbildande utspel i press och på TV. VoF har sitt huvudsäte på KTH där flera tunga styrelsemedlemmar sitter tryggt i famnen på rektorn.

Om Mamma Urkraft

~ Frågor, rådgivning, FitLine: urkraftmw@live.se ~ Dipl. Näringsrådgivare, Samtalsterapeut steg 1, Alkohol- och drogterapeut ~ Anledningen till jag är anonym är för att bloggen exponerar min son, jag är mer öppen än de flesta gällande mig själv så skicka ett mail och vi tar det därifrån. ~
Det här inlägget postades i Hälsa - miljö - livsåskådning och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till ”Folket väljer nu Årets förvillare 2011”

  1. Kristoffer skriver:

    Hej Kristoffer, jag förstår av ditt infantila och otrevliga inlägg att du är ny rekryt hos VoF, eller att du faktiskt är en vilsen och arg 13-åring.

    Har du verkligen läst min blogg, nä inte det, du vill bara spy ur dig lite galla. Men jag tipsar dig om att läsa länkat inlägg och känner du att du vill gläfsa vidare, gör det någon annanstans för jag har inte tid att sitta i sandlådan med andra än min son (han är för övrigt på ett mycket högre mognadsplan, med en mycket högre begåvningsnivå, än du visar upp), jag lever ett riktigt liv och vill lägga min tid på positiv förändring på alla plan.

    https://urenergi.wordpress.com/2011/12/01/oseriosa-kommentarer-kommer-i-fortsattningen-ej-godkannas-eller-besvaras/

    Önskar dig ljus, kärlek, förmåga till självtänkade och ett öppet sinne ♥

  2. Kristoffer skriver:

    Mamma Urkraft igen – till Kristoffer:

    Jag förklarar ingående i länkade blogginlägget hur jag i fortsättningen kommer hantera oseriösa kommentarer, och varför, så läs det – enough said.

    Du får väl gnälla för- och nominera mig till någon nedsättande titel i bitterskeptikernas klubb, för mig är det positiv kritik att bli kallad för oseriös av dig och dina gelikar, även om jag inte har lust att slösa min dyrbara tid i detta liv på sådant dravel.

    Jag jobbar för att göra positiv förändring, för människors hälsa och miljön vi lever i – testa det någon gång, det känns underbart att göra nytta, få uppleva människor bli friskare, må bättre och vidga sina vyer – samtidigt som jag själv gör samma resa. Utveckling och växande …

  3. Kristoffer skriver:

    Mamma Ukraft:

    Tredje och sista gången – läs inlägget och gå vidare, eller skriv i ett forum för likasinnade om du så önskar. Jag skriver blogg för att sprida information till dem som vill ha den – inte för att tjafsa om informationen med dem som inte vill ha den. Det var inlägget kraftigt komprimerat om det är för mycket text för dig.

    Du kommer aldrig få till en givande diskussion någonstans med den attityd du hoppade på mig med här, så nästa gång försök vara saklig om du inte lyckas med trevlig, det är mitt bästa tips.

Kommentera

