Dagens bild/text – luktsalt någon?

Stämmer väl, i detta sammanhang från en föreläsning av Paul Shattock, Honorary Director of the Autism Research Unit, University of Sunderland – en av forskarna bakom en av de största publicerade studier som gjorts på området autism och diet – ”The ScanBrit, randomised, controlled, single-blind study of a gluten-and casein-free dietary intervention for children with autism spectrum disorders” där 72 barn följdes under två års tid.

Vilket osökt för mig in på nästa inlägg om vaccinapropaganda och rungande svar på tal …

 

Om Mamma Urkraft

~ Frågor, rådgivning, FitLine: urkraftmw@live.se ~ Dipl. Näringsrådgivare, Samtalsterapeut steg 1, Alkohol- och drogterapeut ~ Anledningen till jag är anonym är för att bloggen exponerar min son, jag är mer öppen än de flesta gällande mig själv så skicka ett mail och vi tar det därifrån. ~
Det här inlägget postades i Alternativa läkemedel och behandlingar, Autism - och liknande tillstånd/syndrom, Autismdiet och kosttillskott - recept - råvaror - tips, Hälsa - miljö - livsåskådning och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Dagens bild/text – luktsalt någon?

  1. Urenergi, kan du beskriva lite mer om nyheten? Länk till källa etc?

    • urenergi skriver:

      Det var från ett av tre föredrag från BAN!s årliga konferens, den 28 oktober. Paul Shattock berättade om studien, hur allt gått till, vilka problem man stötte på och vilka resultat studien gav – häftigt! 🙂

      Har för mig att jag länkat till studien för länge sedan men hittar inte nu, hittar dock en artikel: http://bmlab.no/filestore/Automatisk_opprettede_filer/WhitleyPetal.ASDGFCFdiett.Nutr.Neuroscience2010.pdf

      Här från PubMed: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20406576

      Tyvärr har jag inte antecknat så mycket eftersom föredraget var på engelska och vi redan lyssnat på två forskare före (en på svenska och en på engelska), så jag försökte fokusera på innehållet som bekräftade det man länge ”vetat” och haft erfarenhet av, att komjölk och gluten kan (oftast gör, hos de flesta men inte lika tydligt hos alla såklart) ge enorma skador hos människokroppen, likväl som flera sjukdomar kan minska eller rentav försvinna när man tar bort de ämnen (proteiner) som verkar inflammatoriskt och även neurotoxiskt i när de inte kan brytas ned i våra kroppar. Väldigt förkortat!

      Charlotte Erlanson-Albertsson informerade oss före om hur de olika proteinerna påverkar oss, och alla dessa i samspel, vilken grym attack mot känsliga kroppar. Charlotte kan man lyssna på i olika TV4-playprogram, bla från den 28 okt (”Efter tio”) och i ett tidigare program med Malou och Familjen Kärnfrisk. 🙂

      Måste rusa men återkommer om jag kommer på mer! 🙂

      • urenergi skriver:

        Blev visst lite fel i länkarna i brådskan, har uppdaterat med rätt länk till artikeln och passar på att tipsa om tidningen 2000-talets Vetenskap (som du sannolikt redan känner till) som också belyser sådant som annars mörkas, riktiga nyheter alltså. Jag tror inte de skrivit om denna studien men i ett av de senaste numren hade de en artikel med sammanfattning från ett tidigare föredrag med Erlansson-Albertsson. 🙂

Kommentera

