Nej men ser man på – ”Domstolsbeslut släpper fram homeopati i vården”

Kors i taket – jag säger ju att framtiden är ljus trots alla försök till förbud! 😀 Ett av alla små steg till totalt paradigmskifte! 😀

Domstolsbeslut släpper fram homeopati i vården
Uppdaterat: fredag 23 september kl 22:05 (publicerades fredag 23 september kl 16:46)

Högsta förvaltningsdomstolen beslutar att läkaren som rekommenderade homeopatiska medel inte gjorde fel. Enligt domstolen utsatte inte läkaren sina patienter för någon fara och slipper därmed den prövotid som han fått av hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd.

– Jag är lite omtumlad och har inte hunnit läsa domen helt färdigt men vad jag förstått så har den friat mig och undanröjt tidigare domstolars beslut.

Jag har då arbetat som ungefär 54|000 andra homeopatiska läkare inom EU och utan extrakostnad, utan patienterna har fått det här som ett tillägg till den vanliga skolmedicinen, säger läkaren Anders Pettersson.

Elisabeth Rynning, professor i medicinsk rätt vid Uppsala universitet, förklarar domen med att Socialstyrelsen inte lyckats visa på några konkreta risker för patientsäkerheten.

– De risker som eventuellt uppstått har varit hypotetiska i och med att det inte visats att några patienter har gått miste om eller riskerat att inte få en vanlig medicinsk behandling. Den homeopatiska behandlingen bedöms då inte vara förenad med några risker i sig, säger Elisabeth Rynning.

Allmänläkaren Anders Petterssons patienter fick inte bara vanlig behandling för sina besvär; ofta rekommenderade han också så kallade homeopatiska medel.

– Tidigare har patienten varit tvungen att ta initiativet. Om det kravet fortfarande gäller är svårt att säga eftersom det kravet varit uppfyllt i de här fallen. Högsta förvaltningsdomstolen går inte närmare in på det.

Så man kan inte säga nu får läkare rekommendera homeopatiska medel till alla patienter?

– Nej det kan man inte säga, avslutar Elisabeth Rynning.

Högsta förvaltningsdomstolens dom är vägledande för hur andra fall ska bedömas. Enligt domen utsatte inte läkaren sina patienter för någon fara när han rekommenderade de homeopatiska behandlingarna parallellt med vetenskapligt beprövad medicin.

Homeopatiska medel är en form av kraftigt utspädd naturmedicin, och har kritiserats hårt av forskarvärlden.

I forskning finns inga bevis för att medlen skulle fungera bättre än sockerpiller, och därför får homeopatiska medel bara ges i undantagsfall i Sverige.

Enligt Socialstyrelsen har Anders Pettersson rutinmässigt rekomenderat medlen, till patienter med till exempel eksem, utbrändhet, foglossning och huvudvärk.

Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd (HSAN) har beslutat att Anders Pettersson ska få en prövotid, vilket i praktiken innebär att han ska stå under uppsikt i upp till tre år.

Trots detta anser inte högsta förvaltningsdomstolen att läkaren har gjort sig skyldig till några misstag som tvivelaktiga diagnoser utan även använt sig av vetenskaplig medicinsk kunskap när det behövdes.

Domen tros bli avgörande för hur sjukvården ska förhålla sig till homeopati och annan alternativmedicin.

Trots att Anders Pettersson fick rätt mot Socialstyrelsen anser Anders Tegnell, avdelningschef på Socialstyrelsen, att myndigheten också fick rätt i domen:

– En viktig del i domen som jag ser det är att domstolen inte tycker att homeopati är en del i en vård som bygger på vetenskap och beprövad erfarenhet, utan den viktiga aspekten är att man upprätthåller en hög patinetsäkerhet, säger han.

Originalartikeln samt hör inslaget här. 

Tyskland på framkant – denna skylt var det första mina ögon landade på när vi stannade bilen vid hotellet i Dudenhofen (under utbildningsdagar i Speyer samt Wiesbaden) 🙂

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Om Mamma Urkraft

~ Frågor, rådgivning, FitLine: urkraftmw@live.se ~ Dipl. Näringsrådgivare, Samtalsterapeut steg 1, Alkohol- och drogterapeut ~ Anledningen till jag är anonym är för att bloggen exponerar min son, jag är mer öppen än de flesta gällande mig själv så skicka ett mail och vi tar det därifrån. ~
Det här inlägget postades i Alternativa läkemedel och behandlingar, Hälsa - miljö - livsåskådning och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Nej men ser man på – ”Domstolsbeslut släpper fram homeopati i vården”

  1. Gunilla skriver:

    Bra! Hoppas att han inte är den enda läkaren som jobbar med öppna ögon och sinnen i Sverige
    : ) VI behöver fler alternativt tänkande människor som jobbar för att lyfta hälsan, inte täcka över sjukdomen.

  2. Jackie skriver:

    Efter egen erfarenhet kan jag säga att min hudläkare utsatte mig för fara när hon föreskrev Tetralycal (antibiotika) i 12 veckor utan att berätta att man samtidigt ska ersätta dom förlorade goda bakterierna med probiotika. Jag var MYCKET sjuk i ett år efter avslutad behandling tills jag av en tillfällighet nämnde problemet för en assistent i en hälsokostbutik, som jag besökte för att min akne kommit tillbaka. Jag lider fortfarande av sviterna efter antibiotikan, som slår ut ALLA bakterier i kroppen.

    • urenergi skriver:

      Åh fy, 12 veckor! :/ Även kortare behandlingar kan slå ut tarmfloran i flera år (sannolikt bestående med eftersom vi inte får i oss tillräckligt från kosten, samt utsätts för fler skadliga ämnen). Svensk sjukvård har MYCKET att lära om hälsa och friskvård, inte bara akut symtomlindring!

  3. Kristoffer skriver:

    Hej Kristoffer, jag förstår av ditt infantila och otrevliga inlägg att du är ny rekryt hos VoF, eller att du faktiskt är en vilsen och arg 13-åring.

    Har du verkligen läst min blogg, nä inte det, du vill bara spy ur dig lite galla. Men jag tipsar dig om att läsa länkat inlägg och känner du att du vill gläfsa vidare, gör det någon annanstans för jag har inte tid att sitta i sandlådan med andra än min son (han är för övrigt på ett mycket högre mognadsplan, med en mycket högre begåvningsnivå, än du visar upp), jag lever ett riktigt liv och vill lägga min tid på positiv förändring på alla plan.

    https://urenergi.wordpress.com/2011/12/01/oseriosa-kommentarer-kommer-i-fortsattningen-ej-godkannas-eller-besvaras/

    Önskar dig ljus, kärlek, förmåga till självtänkade och ett öppet sinne ♥

Kommentera

