Alarmerande halter av miljögifter i Kungsörnens mjöl‏

Nä det är inte bara gluten och onaturlig raffinering som gör mjölet till en kroppsovänlig produkt … som vanligt i modern tid är det givetvis späckat med gifter. :/

Höga kadmiumhalter gör mjölet hälsofarligt 

Högt uppmätta halter av kadmium, särskilt i fullkornsmjöl från Kungsörnen, kan vara hälsofarligt. Spridning av avloppsslam över åkermarken kan vara en av bovarna, skriver Lena Jarlöv.

”Bör inte allt mjöl ha så låga halter av hälsofarliga ämnen att barn kan äta det? Enligt ett EU-förslag ska gränsvärdena för kadmiumhalten i bland annat barnmatsprodukter sänkas. För andra spannmålsprodukter föreslås den dock förbli så hög att barn riskerar att överskrida det tolerabla intaget, vilket kan ge neurotoxiska skador. Även många vuxna är i riskzonen.”

”Inte ens genom att använda halvfabrikat går det att vara trygg. När miljöförvaltningen i Landskrona 2009 undersökte barnmat fann de pulver för fullkornsgröt från Semper med 21 mikrogram kadmium per kg, vilket innebär att gränsen för det tolerabla intaget överskrids för den ettåring som pulvret är avsett för.”

mU: Ska en ettåring överhuvudtaget behöva få i sig detta gift, eller alla andra tusentals gifter som det också finns gränsvärden (och icke) för? Återigen, vad blir det av den samlade belastningen …?

FAKTA

Kadmium tas upp av växterna och finns därmed i spannmål, rotfrukter och grönsaker, liksom i animaliska produkter.

Kadmium tillförs genom luftnedfall från industriutsläpp och förbränning och genom gödsel, där rötslam har de i särklass högsta kadmiumhalterna.

De vanligaste konstgödslen, NPK innehåller 3–5 mg kadmium per kg fosfor. Certifierat avloppsslam får innehålla 34 mg kadmium, ocertifierat kan ha över 60 mg.

Kadmiumfri fosfor kan utvinnas ur askan efter bränt slam eller ur avloppsvatten.

De cancerframkallande miljögifterna PAH finns i höga halter i avloppsslam.

LÄS HELA ARTIKELN

Rent mjöl i påsen? Fullkornsvetemjöl från Kungsörnen har de i särklass högst uppmätta kadmiumhalterna i den undersökning som Ren Åker Ren Mat låtit göra. Halterna är så höga att mjölet är otjänligt att koka gröt eller välling på till små barn, skriver debattören.

Stöd ”Ren Åker Ren Mat” 

Prenumerera på Gunnar Lindgrens nyhetsbrev

 

Om Mamma Urkraft

~ Frågor, rådgivning, FitLine: urkraftmw@live.se ~ Dipl. Näringsrådgivare, Samtalsterapeut steg 1, Alkohol- och drogterapeut ~ Anledningen till jag är anonym är för att bloggen exponerar min son, jag är mer öppen än de flesta gällande mig själv så skicka ett mail och vi tar det därifrån. ~
Det här inlägget postades i Hälsa - miljö - livsåskådning och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Alarmerande halter av miljögifter i Kungsörnens mjöl‏

  1. Hej!
    Jag älskar din blogg, den är fantastisk. Undrar om jag får lov att lägga till den i min länklista på min blogg?

    Fridens liljor,
    Trixie

    • urenergi skriver:

      Hej Trixie! Vad glad jag blir av dina ord, självklart får du länka! 🙂

      Jag skulle vilja skriva mer/oftare och har faktiskt en hel del som ligger och väntar, men det är så mycket på arbetsfronten nu, vilket är otroligt roligt det med – får se så många människor öka hälsa och välmående! 🙂 Kanske får jag försöka sänka mina egna krav så inte redigeringen av inlägg tar sådan tid. 😉

      Och så älskar jag uttrycker Fridens liljor med! Tack så mycket för ditt inlägg.

      Ljus, kärlek och kunskap! 🙂

Kommentera

