Amningsproblem, matvägran och undernäring – i I-länder (!)

Jag har faktiskt haft en rubrik om amning liggande sedan långt tid tillbaka men så fann jag denna artikel och delar vidare så länge.🙂

Svenska mammor har enorma problem med amning

”Mammorna i Sverige ger efter ett tag upp och de tar till mjölkersättning. Vår barnläkare menar till och med att trenden är att även barn som lämnat amningsåldern inte vill äta. Jag känner själv två föräldrarpar vars barn vägrar äta nästan helt och därför inte växer.

Med andra ord är många barn undernärda. Det låter som ett osannolikt problem i ett i-land som Sverige.

Låt oss fokusera på amningsproblematiken. Modersmjölk innehåller samtliga beståndsdelar för att spädbarn ska växa normalt. Dessutom finns i modersmjölken ett naturligt immunförsvar vilket innebär att föräldrar lugnt kan skippa samtliga vaccinationer mot barnsjukdomar.

Uppgiften kommer från barnmorskor vid Danderyds sjukhus i Stockholm. Immunförsvaret i moderns blod går via modersmjölken över till barnet. Vi kan kalla det naturlig vaccinering om vi vill.”

Sammanfattningsvis:

  • Svenska mammor har i hög grad problem med att producera bröstmjölk,
  • barn till svenska mammor ratar i en oroande hög grad modersmjölk förmodligen beroende på att de instinktivt skyddar sig från gifter i mjölken,
  • svenska barnläkare och barnmorskor bekräftar problemen med amning hos svenska mammor,
  • svenska barnläkare och barnmorskor avråder mammor från att dricka light-läsk (pga innehållet: aspartam, sukralos),
  • svenska mammor känner sig onödigt stressade av BB att snabbt börja amma och
  • modersmjölk är en naturlig superdryck som innehåller all näring och immunförsvar som ett spädbarn behöver och denna mjölk utesluter behovet av modersmjölkersättning och vaccin. Detta påstående verifieras av barnläkare och barnmorskor.

* * *

Mina väldigt korta kommentarer till ämnet (saxat svar från Facebook):

Mm det är så mycket som spelar in, attityden idag är ju inte så amningsvänlig… en del uttrycker att det är äckligt, särskilt att amma längre än det minst rekommenderade halvåret. Restauranger och fik som är amningsfientliga etc. Sen har vi ju en enorm stress, kemikaliepåverkan, dålig kost och allt som är så onaturligt och fel för våra kroppar idag.:/

Hm hur kunde jag glömma industrins enorma inflytande … hur var det nu när de (i detta fall Nestlé) försökte få kvinnor i Afrika att använda modersmjölkersättning blandad i skitigt vatten, istället för den egna välförpackade bröstmjölken??

Jag funderar … skev som världen är idag när det gäller den allmänt rådande synen på naturlig hälsa i form av rätt kost, näringstillskott, örter, andningsteknik, meditation, kroppsterapier m.fl. hälsosamma friskvårdsbehandlingar vs. sjukvård och ofta toxiska symtomdämpande mediciner som klassas som primärvård.

… kommer bröstmjölken en dag att klassas som alternativmedicin?

* * *

Mina egna tidigare inlägg relaterade till graviditet och vikten av ordentligt näringsintag för både mor såväl som för hennes barn – i livmodern såväl som utanför:

Kosttillskott – ökat näringsbehov under graviditet, efter förlossning och medan du ammar

Studie: Näringstillskott före- och under graviditet minskar risken för autism

Dokumentär alla borde se – Food Matters – Varför blir vi sjuka och hur blir vi friska?

Läkartidningen om D-vitaminets betydelse – alla sjukdomstillstånd omnämnda!

… fler här.

Om Mamma Urkraft

~ Frågor, rådgivning, FitLine: urkraftmw@live.se ~ Dipl. Näringsrådgivare, Samtalsterapeut steg 1, Alkohol- och drogterapeut ~ Anledningen till jag är anonym är för att bloggen exponerar min son, jag är mer öppen än de flesta gällande mig själv så skicka ett mail och vi tar det därifrån. ~
Det här inlägget postades i Autism - och liknande tillstånd/syndrom, Autismdiet och kosttillskott - recept - råvaror - tips, Hälsa - miljö - livsåskådning, Näringstillskott och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Amningsproblem, matvägran och undernäring – i I-länder (!)

  1. Jag som skrev artikeln ovan kan berätta att jag postade den på Familjeliv.se och det blev ett jäkla liv. Jag blev anklagad för att hitta på allt och särskilt det som barnmorskorna och barnläkaren sa. Jag uppmanade då läsarna på Familjeliv.se att själva ställa frågorna jag ställde. Är inte bröstmjölk fylld av antikroppar? (svar: ja) Behövs verkligen vaccin om barnet dricker bröstmjölk? (svar: nej)

    • urenergi skriver:

      Jag har skrivit mycket i det forumet för ett antal år sedan och det blir ofta en lynchmobb riktad mot den som sticker ut. När min son föddes så började jag undra över vad vaccin egentlig var för något och om det kunde finnas något negativt med det (var inte särskilt kunnig på den tiden angående industri, sjukvård, myndigheter etc) – jag fick inga svar dock många inlägg om att jag var en barnamördare som ens funderade på att ifrågasätta vaccineringsprogrammet.

      Problemet är också att ämnet amning är väldigt laddat och tar man upp nyttan så tar de som verkligen inte kunnat amma illa vid sig, ”feminister” (som de själva då kallade sig) leder diskussionen i andra banor än just hälsoaspekten för barnet etc. Det är svårt att stanna vid sakfrågan. Att informera om verkligheten utan att skuldbelägga, alltså även ta upp orsaker till varför så många faktiskt har så svårt att amma idag.

      Men attityden att vägra amning pga av att det är äckligt (eller tom perverst och pedofili – snacka om att stigmatisera och skambelägga), som jag läst så många gånger på Familjeliv.se eller att det är ett hot mot jämställdhet mot kvinna och man – måste förändras.

Kommentera

