Yey Viktors GF/CF/SF-diet godkänns utan läkarintyg även i skolan!

Vad skönt att slippa behöva kriga på varje punkt för sitt barns rättigheter till att få vara frisk, må bra och utvecklas under bästa förutsättningar.

Men visst är det helt åt he**ete att så många barn nekas sund kost på förskola och skola??

Sjukvårdens prover visar varken mitt barns känslighet inför viss föda (sådan som anses vara basföda trots att våra kroppar ej är anpassade för dessa, enkelt sagt är vi t.ex. inte kalvar) eller ens alla tydliga allergier. Och då faller barnen mellan stolarna – sorgligt, tragiskt och tecken på det skeva i samhället och vården, den bristande helhetssynen och individuella skillnader.

Vid (viss)religiös övertygelse sker servering av specialkost, så vilken religion kan vi tillbedja för att få rätt till mat som inte gör våra barn sjuka?

Min religion är omtanke, hållbarhet och helhetshälsa! Och på den världsliga arenan är jag en mamma som slåss till sista blodsdroppen för mitt barn – men inte all har den orken och förmågan, låt oss kämpa tillsammans för utveckling av ankdammen Sverige till ett oändligt hav.

Ännu mer ut ur sitt gamla skal – han har börjat klättra och överraskade mig rejält när han flög uppför klätterväggen och stod högst upp på några sekunder!😀

Om Mamma Urkraft

~ Frågor, rådgivning, FitLine: urkraftmw@live.se ~ Dipl. Näringsrådgivare, Samtalsterapeut steg 1, Alkohol- och drogterapeut ~ Anledningen till jag är anonym är för att bloggen exponerar min son, jag är mer öppen än de flesta gällande mig själv så skicka ett mail och vi tar det därifrån. ~
Det här inlägget postades i Autism - och liknande tillstånd/syndrom, Autismdiet och kosttillskott - recept - råvaror - tips, Viktor - Lille Urkrafts upptåg och utveckling. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Yey Viktors GF/CF/SF-diet godkänns utan läkarintyg även i skolan!

  1. MaskrosMorsan skriver:

    Hej!
    Hittade hit av en slump och läser runt lite grann, håller inte med om alla dina åsikter =) men är väldigt intresserad av kosten och autism…tror inte på att ”bota” så sett utan att lindra symtom och ”svagare” immunförsvar = allergier och beteende m.m.

    Väldigt intressant att läsa här dock och återkommer igen! Ha trevlig kväll…

    • urenergi skriver:

      Hej maskrosmorsan, roligt att du hittade hit och är nyfiken på dieten!🙂 Tycker det du beskriver handlar om läkning vilket helt klart kan ske, symtomlindring är ju läkemedelsindustrins melodi😉
      Ha det så gott och gärna av dig igen!🙂

  2. En pappa skriver:

    Hej
    Vi har en pojke med autism nu 6 år. Han har länge haft problem med magen och har kontstaterad laktosintolerans. Vi har hemma nu i höst börjat ge honom glutenfritt oxå och vi tycker att svarar på detta, dvs hans mage han blir lugnare. Dock har vi stött på patrull i skolan. Han går på särskola. Rektorn är underbar och jobbar på att vi skall kunna ge honom glutenfri kost men kommunen gnisslar, saknas läkarintyg. För att få läkarintyg krävs biopsi och då måste han sövas. Vi vägrar. Vi kommer troligen att få de till slut men skulle vilja veta hur du kom kring läkarintyget.

    • urenergi skriver:

      Hejsan! Detta är verkligen ett enormt problem! Det finns ju faktiskt många barn som uppenbart har även allergier som inte visar sig på prover – och då får man ingen hjälp, det är väldigt snett i regelverket, man gör situationen svårare än vad den redan är för dessa familjer. Jag förstår er fullt, jag skulle inte heller utsätta min son för narkos och biopsi om det inte var livsnödvändigt, detta är absurt.

      Viktors dagis blev privatiserat (kanske hade det vari ok före också) och vi hade aldrig några problem med hans diet, det fanns eget kök och en underbar kvinna som skötte det. Jag hade dock laddat med ett dokument där jag förklarat varför Viktor skulle ha specialkost (jag har kvar det och kan maila dig det om du vill ha att göra om så det passar er, det är ju dessutom några år gammalt nu), jag hade även den norske BAN-läkaren Geir Flatabø som back up. Det kostar lite att anlita honom från Sverige men det hade det varit värt. Han kommer till Sverige regelbundet också och hjälper föräldrar här.

      Skolan som Viktor nu börjat i är kommunal men jag har varit stenhård från start att han har ätit så här i flera år, han blir sjuk av det vi undviker och han ska ha specialkost, har skrivit det på flera blanketter och ringt dem som levererar maten. Någon har ifrågasatt på vägen men det har funkat. Vi kanske har haft väldig tur när vi ändå bor i en av Sveriges sämsta kommuner för ”funktionsnedsatta”. Det har faktiskt tom varit så att Viktors lärare sagt åt mig att fylla i saker Viktor vägrar att äta (allt från lök till blandad mat) för att de ska minimera onödiga problem under dagen.

      Om jag inte hade fått min vilja igenom så skulle jag gå till alla tidningar och berätta hur jag upplever att er som blir sjuk av kost och kommunen vägrar ge honom anpassad mat. Jag blir faktiskt riktigt förbannad, det är inga svårigheter för någon kommun att ställa upp på detta, det är väldigt många barn som har specialmat idag – många får även specialkost pga av religion, då borde väl hälsoskäl väga tyngre. Vi har religionsfrihet i Sverige så jag skulle komma på ett bra namn för min tro och övertygelse – min religion är helhetshälsa.

      Jag hoppas verkligen att er kommun tar sitt förnuft till fånga!

Kommentera

