Ökning av utskrivna ADHD-mediciner – 70% på 5 år (UK)

‘Chemical cosh’ boom: Demand for ADHD drugs soars 70% in five years

Författare: Sophie Borland 20 maj 2011

Recept för Ritalin och liknande mediciner mot ADHD har stigit med 70 procent under de senaste fem åren, med mer än 12.000 utskrivna varje vecka.

Men vissa läkare rädda för att föräldrarna (samhällets och skolans krav skulle mU vilja påstå) helt enkelt använder droger för att lugna oregerliga barn utan att veta tillräckligt om de potentiella riskerna.

De läkemedel med smeknamnet ”kemiska batonger” kan orsaka illamående, trötthet och humörsvängningar och har också satts i samband med självmord.

Institutionen för hälsa siffrorna visar förra året 661.500 recept skrevs ut för Ritalin och liknande läkemedel såsom Concerta – en ökning från 382.000 år 2005.

De flesta kommer att har delats ut till personer under 19 års ålder diagnosen Attention Deficit Hyperactive Disorder, med symptom som en oförmåga att koncentrera sig och rastlöst eller impulsivt beteende.

Läs hela artikeln här.

Läs även:

Biverkning av Ritalin – Plötslig död

Ritalin – Klassrumsdrogen

Troubled: Prescriptions for Ritalin and other drugs for ADHD have soared. (Posed by model)

Jag vill och hoppas alla läsare förstår (och de som följt mig vet) att mina inlägg inte har minsta syfte att skam- eller skuldbelägga välmenande föräldrar som givetvis gör det bästa för sina barn och familjen. Utan jag vill belysa vad som inte belyses, genom att sprida artiklar och information som man inte lägger vikt vid från statens eller medias sida (sådan som rentav mörkas av industrin). Jag skuldbelägger de styrande, deras skapade barn/människo/livs och miljöovänliga samhälle samt deras guldkalv läkemedelsindustrin.

Om Mamma Urkraft

~ Frågor, rådgivning, FitLine: urkraftmw@live.se ~ Dipl. Näringsrådgivare, Samtalsterapeut steg 1, Alkohol- och drogterapeut ~ Anledningen till jag är anonym är för att bloggen exponerar min son, jag är mer öppen än de flesta gällande mig själv så skicka ett mail och vi tar det därifrån. ~
Det här inlägget postades i Autism - och liknande tillstånd/syndrom, Hälsa - miljö - livsåskådning och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

