Ritalin – klassrumsdrogen

Ramlade över en rescension och jag kan inte säga något om vare sig konstnären eller något av hans verk men jag fastnade för hans inställning och tankar kring ”beteendestörningar” i vårt moderna samhälle, samt medicineringen av dem – medicineringen för att våra barn ska passa in i en redan barn- och människofientlig mall.

Jag vill personligen inte bara att man fokuserar på ett kön eftersom flickorna har det precis lika svårt – även om det ser annorlunda ut för alla våra barn idag.

* * *

Melbourne Weekly Port Phillip:

Recension: Ritalin av Sean O’Carroll
20 Jun, 2011 04:00

Översatt från texten

”Drogen är född av klassrummet”, säger han.”

Med diagnostiska symptom som att inte kunna sitta still, inte lyssna på tilltal, lämnar sin plats när det är olämpligt – inser vi att dessa pojkar inte mår bra i skolan.

O’Carroll säger att istället för att hitta alternativa utbildningformer/förhållanden, försöker samhället ofta att ändra pojkarna för att passa in i den enda form som bjuds.

”Det är som att ha ett hälso-och sjukvårdssystem där alla sängar är en storlek och 10 procent av befolkningen är för lång, och man helt sonika hugger av deras fötter.”

Läs rescensionen om utställningen här

 

 

Om Mamma Urkraft

~ Frågor, rådgivning, FitLine: urkraftmw@live.se ~ Dipl. Näringsrådgivare, Samtalsterapeut steg 1, Alkohol- och drogterapeut ~ Anledningen till jag är anonym är för att bloggen exponerar min son, jag är mer öppen än de flesta gällande mig själv så skicka ett mail och vi tar det därifrån. ~
Det här inlägget postades i Autism - och liknande tillstånd/syndrom, Hälsa - miljö - livsåskådning och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

