Filmtips: Temple Grandin – Ett porträtt av en annorlunda kvinnas fantastiska liv

Långfilm i SVT – Temple Grandin (visas i SVT Play endast fram till lördag 9 april!!)

Ett porträtt av en annorlunda kvinnas fantastiska liv. Temple Grandin var autistisk och i sin brist att fungera med andra människor utvecklade hon istället insikter om djur. Hon kämpade sig igenom skolan för att så småningom bli en framgångsrik vetenskapsman, författare och banbrytande djurrättsaktivist. Hon arbetade för djurens välmående och designade bland annat humanare slakthus.

I rollerna: Claire Danes, Catherine O’Hara, Julia Ormond m m. fl. Regi: Mick Jackson.

* * *

mU har inte hunnit se filmen som visades igår på TV men blev tipsad och varmt rekommenderad att se den av en person jag litar mycket på i sammanhanget.😉 Vill sprida tipset när det är så kort varsel, men visst finns filmen högst sannolikt att finna på DVD med.🙂

* * *

Temple Grandin på Wikipedia

Dr. Temple Grandin’s Official Autism Website

Temple Grandin’s Web Page

Temple Grandin: Världen behöver alla sorters hjärnor
(Video, TED Ideas worth Spreading)

Om Mamma Urkraft

~ Frågor, rådgivning, FitLine: urkraftmw@live.se ~ Dipl. Näringsrådgivare, Samtalsterapeut steg 1, Alkohol- och drogterapeut ~ Anledningen till jag är anonym är för att bloggen exponerar min son, jag är mer öppen än de flesta gällande mig själv så skicka ett mail och vi tar det därifrån. ~
Det här inlägget postades i Autism - och liknande tillstånd/syndrom, Hälsa - miljö - livsåskådning och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Filmtips: Temple Grandin – Ett porträtt av en annorlunda kvinnas fantastiska liv

  1. suddrik skriver:

    Nu kommenterar jag överallt när jag ändå är igång🙂

    Vi såg en belgisk film för några månader sedan, Ben X, den handlar om en kille med Asperger. http://movies.netflix.com/WiMovie/Ben_X/70098503?trkid=2361637#height2229
    Vi tyckte det var en klar 5:a, storyn är väldigt intressant, väldigt sorglig men också rolig. Han spelar fantastiskt, har för mig alla skådisar var rätt bra.
    Det enda klagomålet jag kunde ha är att folk är lite för hårda, jag tror inte att samhället är så illa… men vad vet jag? Fixa hem och kolla!

    • urenergi skriver:

      Tack för tips!!🙂 Så mycket att se och läsa och skriva men ska lägga upp ett fönster så den finns framme! Jag tror faktiskt att samhället är riktigt illa… bara om vi går tillbaka till den enkla grunden, vi är stenåldersanpassade i både kropp och hjärna, vi ska leva i grupper om 30-40 personer och ha stöd och hjälp i varandra osv. Vi lever under alldeles för stor stress, har bråttom, ska prestera och konsumera och allt detta på bekostnad av medmänsklighet/samhörighet. Väldigt kortfattat😉 Jag anser att det är samhället som är fel inte de människor vi bestämt inte passar in i mallen:/

    • urenergi skriver:

      Vad heter filmen? Kommer inte in på sidan i länken, måste logga in.🙂

Kommentera

