Doping inom svensk idrott – välj ett beprövat, bevisat effektivt kosttillskott istället!

Flera svenska idrottare har lämnat positiva dopingtester under de senaste månaderna.

Nu varnar Riksidrottsförbundet för att felmärkta kosttillskott som säljs öppet i Sverige kan ligga bakom.

– Det är troligt att elitidrottare kommer att fällas för dopningsbrott, säger Peder Mathiasson på RF:s antidopningsgrupp till SVT. (Expressen.se)

Rapport – SVT-Play: Svenska tävlingsidrottare dopade av kosttillskott, i flera fall har preparaten varit felmärkta.

Hos Riksidrottförbundet (RF) kan du läsa artiklar med rubrikerna:

Tävlingsidrottare varnas för kosttillskott (2011-01-28)

”Det handlar om kosttillskott som säljs i Sverige. Varning för följande produkter: Crack, Jack3d, Black Burn, Hyperdrive 3.0+, Novedex XT. Ett antal idrottsutövare i olika idrotter har på senare tid lämnat positiva dopingprov som innehållit metylhexanamin, oxilofrin eller androstatriendion.”

78 procent av kosttillskotten felmärkta (2010-12-06)

”Malmö stad har undersökt 85 kosttillskott och endast 14 stycken bedömdes utan anmärkning. 21 av preparaten borde ha varit läkemedelsklassade och var därmed förbjudna att saluföra. 14 preparat saknade obligatoriska uppgifter. 13 tillskott hade vilseledande text. 16 tillskott hade påståenden som inte kunde styrkas.”

Studier visar risken

”Dopinglaboratoriet i Cologne i Tyskland undersökte 634 kosttillskott och det visade sig att cirka 15 procent av dessa innehöll dopingklassade substanser, företrädesvis prohormoner. Studien börjar bli gammal nu men situationen är oförändrad. The World Anti-Doping Agency (WADA) varnar också för kosttillskott på samma grunder.”

Sport, Sportwissenschaft, Sportstudium

Nya dopinglistan (2011) på svenska
Internationell standard enligt World Anti-Doping Code

TILLSKOTT

Så kallade tillskott av kost delas in i tre huvudgrupper:

  • energitillskott, som innehåller kolhydrater och protein,
  • ergogena tillskott, så kallade prestationshöjande preparat t.ex. kreatin
  • kosttillskott i form av vitaminer och mineraler

* * *

Lösningen – FitLine kosttillskott!

FitLine kosttillskott dopingtestas regelbundet vid OS-ackrediterade Dopinglaboratoriet i Cologne i Tyskland (läs mer ovan) och används av en rad elitidrottare och landslag, bland annat ett av de viktigaste idrottsförbunden i Österrike, Österreichische Skiverband, ÖSV. Andra kända namn är tyska skidförbundet (DSV) extrematleten Achim Heukemes, svenske Daniel Tynell (tvåfaldig Vasaloppsvinnare).

Det finns säkra vetenskapliga studier bakom FitLine produkterna, krav på kvalitet, renhet och säkerhet utan kompromisser. Dessa höga krav understryks genom att tillverkningen av produkterna sker frivilligt enligt strikt GMP standard och genom regelbunden och oberoende kontroll av FitLine produkterna på Swiss Vitamin Institute i Lausanne.

Värt att nämnas är att endast ca. 5% av alla kosttillskott på marknaden tillverkas under GMP-standard.

Med dessa produkter är du (idrottare på alla nivåer) garanterat fri från att begå ett omedvetet dopingbrott – det som står på burken är vad som finns i burken.

Studier visar på ökad prestation och återhämtning och det senare är vad de flesta idrottare på högre nivå värdesätter allra högst. Vi har hört uttalanden om att dessa produkter fungerar så snabbt och effektivt (jämfört med andra lagliga preparat) att man skulle ha misstänkt just doping om det inte var för dopingtestningen och den höga säkerheten. 😉

Även vi som rör oss på lägre nivå känner märkbar skillnad under motions, styrketränings, yogautövande mm.

* * *

PM-Internationals Sportvideo

* * *

Christoph Treier (mental coach, bland annat för många världsklassidrottare) säger så här i sin blogg:

Vill du bli bättre?

Jag känner ingen idrottare som svarar med ”nej” på den här frågan. Alla toppidrottare vill utvecklas och ständigt bli bättre. Föreställ dig nu att det kommer någon som påstår att hon har något till mig som hjälper mig att bland annat öka min syreupptagningsförmåga.

Vänligt och bestämt tackar jag nej eftersom jag är en stor motståndare till doping. Och dessutom tror jag inte på mirakelkurer. Men jag är en snäll person och lyssnar vad hon har att berätta om FitLine (näringstillskott). Sätter mig sen i bilen med ett leende och är stolt över att hon inte lyckades att lura mig.

Snacka om min förvåning när jag för någon vecka sen upptäckte att två av mina adepter som tillhör det österrikiska skidlandslaget berättar om en näringstillskott som inte bara har förbättrat deras prestationsförmåga utan också hjälpt dem att må ännu bättre.

Nu blev jag nyfiken på riktigt på FitLine. När det visade sig att FitLine har ett officiellt samarbete med både det österrikiska (ÖSV) och tyska skidförbundet väcktes mitt intresse definitivt. Jag kommer skriva mer om FitLine då jag vet att det kompletterar träningen för varje toppidrottare och ambitiös motionär (Vasaloppet, Stockholm maraton) på ett mycket effektivt sätt.

Ta tillfället i akt och var inte lika skeptisk som jag hade varit för några veckor sen. FitLine fungerar verkligen!

* * *

Novak Djokovic, en entusiastisk FitLineanvändare, gick med sin senaste seger i ATP Turneringen i Indian Wells upp på andraplatsen på Tennisens Världsranking.

Djokovic, som besegrade Roger Federer i semifinalen ställdes mot Världsettan Rafael Nadal i finalen och kunde med bländande spel vinna med siffrorna 4:6 6:1 6:2.

Året har hittills varit fantastiskt och Djokovic har överträffat alla förväntningar. Med en Grand Slam vinst i Australien, seger i Dubai och seger i Indian Wells är Djokivic obesegrad i år med 18 segrar och 0 förluster på ATP-Touren 2011.

”Jag spelar min bästa tennis och är i mitt livs form”, sade Djokovic efter segern i Indian Wells.

* * *

Så vad väntar du på? 😉

Kontakta mig på urkraftmw@live.se för mer information och beställning av FitLine kosttillskott.

Jag och en kollega håller regelbundet informationsträffar i Stockholmsområdet – om näring, hälsa, kroppens behov och givetvis i samband med detta – om FitLineprodukterna.

(Jag är bara anonym i denna blogg eftersom det startade som dokumentation om autism och min sons utveckling, vill inte blotta honom med personuppgifter – dock är jag väldigt öppen i min officiella verksamhet :))

Varmt Välkommen!


Om Mamma Urkraft

~ Frågor, rådgivning, FitLine: urkraftmw@live.se ~ Dipl. Näringsrådgivare, Samtalsterapeut steg 1, Alkohol- och drogterapeut ~ Anledningen till jag är anonym är för att bloggen exponerar min son, jag är mer öppen än de flesta gällande mig själv så skicka ett mail och vi tar det därifrån. ~
Det här inlägget postades i Autismdiet och kosttillskott - recept - råvaror - tips, Hälsa - miljö - livsåskådning, Näringstillskott och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

