Guru Viktor: För hjärtana är kopplade ihop med varandra.

I soffan, vi myser lite framför teven före frukost: vad drömde du i natt när du låg och sov? – Jag vet inte.

Senare: Jag drömde om kroppen, berättar Viktor och visar utforskande blodådror, magsäck, inälvor mm på oss båda. Jag lägger in hur blodådrorna går från hjärtat och ut överallt och Viktor tar vid för att visa på mitt huvud hur alla ådror når ut och vi tittar även i ögonvitan.

– Hjärnan den är smart och gör så man kan gå (jag sa något om hjärnans signaler för några dagar sedan).

Då berättar mamma U mer om ett annat organ som är intelligent och som jobbar ihop med hjärnan – hjärtat, det som alltid vet vad som är rätt, som är det som bestämmer när man ger kärlek och är snäll mot kompisar. Och om ditt hjärta ger kärlek så gör mitt det tillbaka.

– För hjärtana är kopplade ihop med varandra, säger Viktor på sitt självklara vis, och jag får återigen känslan av att han ser och vet saker högre över mitt medvetandes gränser.

– Är alla hjärtan det, eller bara ditt och mitt?

– Aa alla, till och med alla barnen och vuxna på dagis.

Viktor pratar även mycket om kraft, energi, elektricitet och naturfenomen som lava, solen, vatten, vind och rymden (om att bygga syremaskiner så vi kan vara på andra planeter osv) mm.

På väg till dagis kom han in på vad som var ”tar” vad, som att lava kan ta elektricitet, vatten kan ta lava osv. Mycket vind blev det idag och jag berättade om vindkraftverk – då börjar Viktor spontant berätta om väderkvarnar och att de kan göra energi. När jag sa att de förr gav energi till maskiner som gjorde mjöl och inte via kablar till våra hem, då tyckte han att idag kan de göra elektricitet till oss.

Samtalet fortsatte och jag berättade att man kunde bygga även vattenkraftverk och solceller för att göra el av vattnets och solens energi (ja han är superintresserad av sådana samtal, jag har försökt annat men nu går jag på hans linje – and I like it! ;)) och att vi nu gör energi av kol och olja vilket inte är bra och oljan håller på att ta slut.

– Jag ska rädda naturen, säger Viktor. 5 år och väl medveten om sitt uppdrag!

Om Mamma Urkraft

~ Frågor, rådgivning, FitLine: urkraftmw@live.se ~ Dipl. Näringsrådgivare, Samtalsterapeut steg 1, Alkohol- och drogterapeut ~ Anledningen till jag är anonym är för att bloggen exponerar min son, jag är mer öppen än de flesta gällande mig själv så skicka ett mail och vi tar det därifrån. ~
Det här inlägget postades i Hälsa - miljö - livsåskådning, Viktor - Lille Urkrafts upptåg och utveckling och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

