Kosttillskott – ökat näringsbehov under graviditet, efter förlossning och medan du ammar

Ämnet dyker ständigt upp – vad behöver man få i sig i näringsväg som gravid?
Ungefär samma som förut men med mer eller mindre ökat behov av flera näringsämnen.

Efter förlossningen har vi ett enormt ökat behov av det mesta – vilken påfrestning vår kropp utsatts för! Varför tror ni att andra däggdjur äter upp den näringsrika moderkakan/kakorna?

Och under amning säkerställer vi vår egen balans och tillgången på modersmjölk, samt dess kvalitet, genom rätt intag och upptag av näring.

Flera omkring mig är havande i skrivande stund, många sökord till bloggen handlar om ”FitLine och graviditet” och vem vet, kanske jag en dag ger Viktor det syskon han önskar sig.😉

* * *

Kan gravida och ammande använda Fitlineprodukterna?

”Expertteamet får inte göra medicinska utlåtanden. Detta faller under den behandlande läkarens ansvar.

Fitline produkterna är idealiska för att säkerställa att det finns tillräckligt med mineraler, vitaminer och spårämnen i kroppen. I vissa situationer kan kroppen behöva tillförsel av dessa ämnen då den vanliga födan inte räcker till (t.ex. vid ökad fysisk aktivitet, stress, m.m.).

Gravida kvinnor har ett stort behov av framför allt B-vitaminer, folsyra, antioxidanter och mineraler.

Gravida Fitlineanvändare berättar om en högre prestationsförmåga och ett stärkt immunförsvar pga. Fitline. Även under amningsperioden finns ett förhöjt behov av vitalämnen. Restorate har i denna situation visat sig mycket användbar.”

* * *

Allmänt om näringsbehov- och brister, under och efter graviditet
(lånat från medvetna hälsocoacher)

Dr Sanna Ehdin:

Näring viktigt under graviditet

Starten är viktig för hälsan. Ju bättre hälso- och näringsstatus föräldrarna har innan de försöker bli med barn desto bättre start i livet får barnet. Om båda föräldrarna förbereder sig genom att äta näringsrik kost, ta kosttillskott och motionera regelbundet ökar det chanserna för en graviditet och även för att barnet ska få en god hälsostart.

Fertilitetskliniker som använder kost- och näringsbalansering får cirka 80 procent lyckade graviditeter jämfört med provrörsbefruktning.

Moderns hälso- och näringsstatus före och under graviditeten är oerhört viktiga faktorer för fostret kroppsliga och mentala utveckling. Till exempel ökar näringsbrist under fosterstadiet risken för övervikt i vuxen ålder, det beror på att vid svält prioriteras hjärnans utveckling på bekostnad av de inre organen. Nyfödda som är särskilt små (för sin ålder) har en ökad risk att senare i livet utveckla metabolt syndrom, det vill säga övervikt och systemsjukdomar som hjärt-kärlsjukdomar och diabetes.

I dag föds fler och fler stora barn jämfört med för bara 30 år sedan. Det har att göra med moderns höga konsumtion av snabba kolhydrater under graviditeten, vilket leder till mer insulinutsöndring (insulin är ett tillväxthormon).

Den moderna kosten medför både näringsbrist och ett förhöjt kaloriintag som ökar risken för metabolt syndrom. Snabba kolhydrater ger även ökad frisättning av stresshormoner, vilket ytterligare bidrar till att öka stressen i kroppen.

Stress är en hög riskfaktor som kan leda till för tidig födsel.

Zarah Öberg:

”När du har ett barn i din mage, så krävs det lite extra tanke kring din kost och näring. Ni är två som skall dela på det du äter och vissa näringsämnen behöver ökas under en graviditet. Kanske använder du dig av uttrycket: – Jag äter för två! Det är inte riktigt att en graviditet kräver så mycket som dubbelt intag, men du kan och bör äta lite extra varje dag.

Ditt dagliga intag kan ökas med ca: 300-400 kcal, vilket kan liknas vid ett extra och lite rejälare mellanmål. Tänk på att fylla din kost med näringsrika livsmedel, frukt och grönt och gott om bra fetter. Undvik inte mättade fetter i för stor utsträckning, då det är de fetter som bygger upp det lilla barnets hjärna. Du bör inte använda viktminskningsmetoder under din graviditet och tänk gärna på att folsyra är av stor vikt för uppbyggnaden av barnets nervsystem.”

www.minbebis.com:

Den kunskap som tillämpas hos BVC och mödravårdcentraler är i många fall inte uppdaterad, skapar förvirring och otydlighet.

Självklart är en sund kost att föredra oavsett om du är gravid, ammar eller är en småbarnsförälder. Ditt intag av snabba kolhydrater påverkar i allra högsta grad eftersom allt du äter går vidare till ditt barn. En sockerrik föda ger ditt barn en sötare amningsmjölk och vänjer barnet vid en söt smak som senare kan bli svår att vänja av.

Ett stabilt blodsocker ger dig energi till att orka hela dagen, hålla ditt humör i balans och ditt sug i schack. Även din kroppsvikt och vätska i är lättare att hantera med en sund kost baserad på fullkorn (det finns andra alternativ säger mU som är anti gluten) och fibrer.

En artikel om Livsmedelsverkets ohälsosamma och ibland rent av skadliga råd.

*mU ryser av alla sidor som hänvisar till förlegade tallriksmodellen, ökat intag av bröd/snabba kolhydrater och (lätt)margariner mm😦 *

* * *

Om/när mamma Urkraft ska alstra fler barn…

… så kommer en del saker att göras avsevärt annorlunda mot min första graviditet. Det är inte helt utan sorg jag ser tillbaka på mitt havandeskap, förlossning fram till att Viktor är några år, men samtidigt, hur kan man veta om man inte råkat ut för något som väckt en ur den kollektiva illusionen?

Jag kommer läsa på mer (nä inte mer, jag läste ju på som en galning förra gången, men annorlunda), nu har jag kanalerna att lita på… de jag inte hade tillgång till 2005.

Under (och före om det är planerat) min graviditet så är det ökad mindfulness och minskad stress som gäller, yoga är ett ”måste”.😉

Det blir inget kaffe (det drack jag faktiskt inte förrän tidigast 2008 förvisso) eller annat mat och dryck”fusk” med sådant som stressar organismen.

Mina kosttillskott äter jag ju redan och det finns ingen anledning att sluta till graviditeten, tvärtom, nu behövs de verkligen och jag kommer sannolikt blanda X antal extradrinkar!😉

Icke att förglömma är den livsviktiga extra flaskan med Omega3 (vattenlöslig och välsmakande, unik för FitLine), främst för utvecklingen av barnets snabbt växande hjärna! Visst bör vi även äta fisk men vara väldigt noga med ursprung och försiktiga då fisk ofta är full av tungmetaller.

Läkemedelsindustrin (vars preparat rekommenderas av skolmedicinen och apoteken) kan faktiskt ta och trycka upp ”Mitt Val kvinna” och dylika verkningslösa multitabletter (tabletter i sig är värdelösa eftersom de inte börjar tas upp förrän de är någonstans i tarmen) i sina pengahungriga kemiska rövar!😀 Nja helt verkningslösa var de inte då jag insåg att det bara var när jag åt dem som jag drabbades av morning sickness och kräktes… Jag kom i alla fall så långt som till Hälsokosten den gången och köpte flytande Mivitotal istället – ett litet framsteg.😉

En doula skulle jag absolut kunna tänka mig som stöd.

Inför och under förlossning funderar jag på att skaffa ett skjutjärn för att utan tvekan eller tjafs få mina önskemål att följas. Eller kanske skaffa större bostad och genomföra hemmaförlossning!😀 Gärna ett mindre sjukhusliknade sjukhus åtminstone, den miljön är hemskt stressalstrande i sig.

Om det i värsta scenario blir tvunget med ett akut kejsarsnitt igen, då SKA jag ha bevis på att navelsträngen inte kapas för tidigt (javisst om det absolut inte går för barnets liv… you know the drill) utan att det får pulsera klart och mitt barn får det blod, syre och stamceller han/hon behöver.

I fallet kejsarsnitt så skall det även ses till att barnet får den nödvändiga dosen av mina tarmbakterier (via min kropp eller via FitLines All in 1000 yoghurt) som krävs för att barnet ska kunna bilda sin egen optimala tarmflora – för att motverka enorma mag/tarmproblem och tillkommande sjukdomstillstånd (utöver s.k. beteendestörningar även kolik, allergier, astma, eksem, sömnstörningar, försämrat näringsupptag MED MERA –  immunförsvaret är beroende av tarmfloran).

In i det sista skall kemikalier undvikas, både under förlossning och efter. Inga onödiga saker skall sprutas in i barnets kropp under eller efter förlossing.

Efter förlossningen – extra kosttillskott, ja de är det första som packas ned i BB-väskan.

Under amningsperioden – fortfarande extra kosttillskott, kroppen berättar ju redan nu tydligt när det behövs.😉 Extra näring fortfarande både för min egen skull och för att barnet ska få så näringsrik dimjölk som möjligt.

Jag tänker fortfarande extra på vad jag stoppar i mig och på att ha lugn och ro omkring. Absolut inga proteiner från mjölk (kasein), spannmål (gluten) eller soja (sojaprotein) och jag kommer även att direkt utesluta dem ur barnets första föda…

Stänger dörren helt för vaccinering.

Om Mamma Urkraft

~ Frågor, rådgivning, FitLine: urkraftmw@live.se ~ Dipl. Näringsrådgivare, Samtalsterapeut steg 1, Alkohol- och drogterapeut ~ Anledningen till jag är anonym är för att bloggen exponerar min son, jag är mer öppen än de flesta gällande mig själv så skicka ett mail och vi tar det därifrån. ~
Det här inlägget postades i Alternativa läkemedel och behandlingar, Autismdiet och kosttillskott - recept - råvaror - tips, Hälsa - miljö - livsåskådning, Näringstillskott och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Kosttillskott – ökat näringsbehov under graviditet, efter förlossning och medan du ammar

  1. Junior skriver:

    Det här var exakt vad jag sökte efter! Har sökt länge
    ändock nu fann jag äntligen, tack!

  2. rebecca skriver:

    Jag funderar på att börja med fitline..min dotter är 5 månader oxh jag ammar. Är det ok att använda basic activize o restoreaten då? Mvh rebecca

Kommentera

