Onsdagsmums – Hälsosam chokladmousse (GF/CF/SF)

Bättre sent än aldrig, denna nyttiga dessert bjöd min syster familjen på i julas. Låter konstigt men smakar mums!😀

Chokladmousse gjord på avocado

Du mixar helt enkelt ihop:

3 mogna avocado

1,5 dl kakao (gärna ”raw” eller ekologisk)

0,5 dl vatten

1 dl honung

1 citron (saft) eller apelsin för barnen, att pressa i och smakas av efter tycke

Min syster serverade med en klick vispad grädde (inte till Viktor såklart ;)) och några hallon ovanpå – gudomligt gott!

Men för att anpassa till gc/cf/sf-diet så kan det räcka med hallon, björnbär, blåbär eller andra bär. Dock blir kanske moussen ensam inte så barnvänlig i smaken utan gör sig nog bäst ihop med en klick sött, mosad banan, jordgubbar, mango, mandelgrädde etc. efter smak och tycke.🙂

Ringla på honung eller ekologisk sirap över bären som avslutning.🙂

cocoa beans and bars 300x268 How does healthy dark chocolate reduce inflammation?


Om Mamma Urkraft

~ Frågor, rådgivning, FitLine: urkraftmw@live.se ~ Dipl. Näringsrådgivare, Samtalsterapeut steg 1, Alkohol- och drogterapeut ~ Anledningen till jag är anonym är för att bloggen exponerar min son, jag är mer öppen än de flesta gällande mig själv så skicka ett mail och vi tar det därifrån. ~
Det här inlägget postades i Autismdiet och kosttillskott - recept - råvaror - tips och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Onsdagsmums – Hälsosam chokladmousse (GF/CF/SF)

  1. socktrollet skriver:

    Det låter jättegott, och alldeles lagom sött för mig…

Kommentera

