Lille Urkraft konstaterar – Jag är frisk nu

Som en direkt fortsättning på tidigare inlägg om senaste utvecklingshoppet; ”Wow – Vad händer med mitt barn? (FitLine, förbättrad tarmflora = beteendeförändringar?)” och ”Statusuppdatering – näring – och autism är ett tillstånd som KAN läka”.

I dessa sjuka tider chockeras jag sällan över nya hemska budskap om vad våra myndigheter och multiföretagen gör för hemskheter i pengar och maktens namn.

Men jag överraskas numera dagligen känns det som, och det är på grund utav Viktors senaste ännu fortgående utvecklingshopp.

Under 5 år har vi varit väldigt bundna av Viktors svårigheter med tillhörande utbrott mm. Det har inte varit möjligt att fylla helgerna med vanliga aktiviteter, sådana som ”andra barnfamiljer” vanligen gör. Det har bara varit att acceptera att våra liv och fritid bara ser annorlunda ut…

Men visst försöker vi omkring Viktor försiktigt då och då att överstiga hindren och jag vet inte hur många gånger jag försökt få med honom till badhuset (även tittat in utifrån osv) eller bada utomhus, han har bara totalvägrat och uppvisat en del av den typiska paniken. Jag har inte vågat försöka ”tvinga” med honom heller, ett misslyckande i badhuset vore ödesdigert.

Men även under pågående utveckling, som jag inte ännu vant mig med, (min sambo har även uppmärksammat att det senaste tiden gått att ”retas” och skojbråka på grabbvis med Viktor, han hänger numera på och har superskoj) så trillade jag nästan av stolen när vi igår utan förväntningar frågade Viktor om vi skulle gå till simhallen imorgon (idag) – och han utan minsta uppståndelse sa ja!😀

Det var bara att haka på direkt och söndagsaktiviteten var skriven i sten!

Så idag gick vi till simhallen som även har en varmare äventyrsdel, första gången Viktor badar utanför hemmets badkar – 5 år och 3 månader gammal!

Jag kan inte i ord uttrycka hur detta känns, när ens barn plötsligt kommer ur ett slags osynligt fängelse eller mental tvångströja – och vi har varit med om detta två gånger nu!

Jag kan knappt tro att allt jag nu ska skriva faktiskt skedde idag men Viktor har badat både på djupt och grunt vatten och varit nästan totalt orädd, men ibland givetvis stundtals klamrat sig fast vid någon av oss vuxna. Vi var i vattnet cirka 2 timmar och Viktor var konstant aktiv, på flytleksaker, med oss, testat att simma med både armar och ben, åkt runt i strömmar OCH åkt vattenrutschkana!

Inte nog med det… när vi åkt den lilla banan (som man ändå skulle få kallsupar i som nybörjare), då säger Viktor uppspelt att han vill åka den stora genom röret!😀 Och han åkte… med min sambo, så nu är alla grabbar modiga och mamma en fegis – världens lyckligaste fegis idag.😉

Viktor åkte fler än en gång – orädd och upprymd – sedan när han träffat en tjejkompis från dagis ville han gå med bara henne och åka själva. Det tillät jag inte än men vi kommer garanterat bli stammisar i badhallen samt göra nya aktiviteter varje helg nu! Han kommer nog att vara som en fisk redan från gång 2 eller tre, simskola ska bokas!

Vet ni vad han gjorde mer? En femåring som aldrig badat och aldrig doppat huvudet under vatten? Vi visade och försökte förklara att man stänger mun och näsa (hur förklarar man det – trial and error gäller) – inte höll han för näsan utan doppade huvudet direkt! Och sedan gjorde han det otaliga gånger under vistelsen – vi kunde bara observera med tefatsögon och leenden upp till öronen, och berömde en superstolt liten urkraft för sitt enorma mod.

När han självmant dök under en ledstång för andra gången tittade han på mig efter att ha torkat ögonen och sa på sitt självklara konstaterande vis – Jag är frisk nu.

Det var som en högre existens talade genom honom men jag vet att det är hans egen inneboende uråldriga visdom och kraft som slapp ut. Det var ett sånt där ögonblick när tiden suddades ut och allting stannade – evigheten i ögonblicket.

Många skulle nog vifta bort detta som ett barns nyck, samlade ord som bara kom ur av en slump. Men jag kan inte släppa det, även om jag aldrig kallat honom sjuk eller talat om ordet frisk på det viset, vi har tränat och varit på autismcentret men jag har inte intalat honom att han har en sjukdom eller ens något som kallas autism. Så vad kom det ifrån?

Givetvis måste han ha upplevt storhet och starka känslor av frihet men jag kan inte släppa uttalandet… jag känner ju också att något har skett. Min sambo som ofta har ett annorlunda sätt att tänka på än jag sa att Viktor kanske ändå känt sig sjuk och nu upplever ett motsatsförhållande.

Äh det känns som jag skriver aningen förvirrat i mitt lyriska, men ändå harmoniska tillstånd, så jag slutar här. Inte tog jag med min icke vattentåliga kamera heller men bidrar med några efterbilder.😉

High on hope, high on love, high on trust… min vägran att ge upp har gett en så otrolig utdelning som mitt intellekt kanske inte helt kunde tro på men hjärtat vann.


 

 

 

 

 

 

 

Oj, tillägg! Jag pratade nu lite med Viktor om simhallsbesöket och frågade vad han menade när han sa att han var frisk, ofta gör han om innebörden av sådant vi pratat om men jag fick nästa intelligenta svar!

– Jag menade att jag tål vatten. Magen är gjord av vatten och det är inget farligt att få vatten i magen.

Oavsett… coolt, fantastiskt, underbart, härligt.🙂

Om Mamma Urkraft

~ Frågor, rådgivning, FitLine: urkraftmw@live.se ~ Dipl. Näringsrådgivare, Samtalsterapeut steg 1, Alkohol- och drogterapeut ~ Anledningen till jag är anonym är för att bloggen exponerar min son, jag är mer öppen än de flesta gällande mig själv så skicka ett mail och vi tar det därifrån. ~
Det här inlägget postades i Alternativa läkemedel och behandlingar, Autism - och liknande tillstånd/syndrom, Autismdiet och kosttillskott - recept - råvaror - tips, Näringstillskott, Viktor - Lille Urkrafts upptåg och utveckling och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Lille Urkraft konstaterar – Jag är frisk nu

  1. urenergi skriver:

    Hm verkar vara buggar på WP emellanåt… där det i texten står ”tagg” är egentligen ett citationstecken… det är ett tecken i redigeringsläge men står tagg i publicerade texten. Mysko.

  2. socktrollet skriver:

    Vilken vacker dag, och vad du beskriver den fint!

    Läser du förresten Robert Hahns blogg?
    Jag tror att hans senaste två inlägg skulle intressera dig, appropå det du bloggar om.
    http://roberthahn2011.wordpress.com

    (min blogg handlar bara om garn och stickning)

    • urenergi skriver:

      Tack söta sockertroll!🙂

      Jag läser ha(h)ns och andra bloggar sporadiskt pga av tidsbrist och tackar för alla tips om artiklar som kan vara särskilt intressanta! Och vaddå ”bara” garn och stickning – alla delar behövs!🙂

      Stor varm kram

  3. Gunilla skriver:

    Oj, här sitter jag och gråter! De där magiska ögonblicken när de är så friska är fantastiska och kommer säkert oftare och oftare för att till sist vara en del av vardagen. Halleluja!
    Tack för en himla fin historia!

    • urenergi skriver:

      Åh det måste ha varit ett av de bästa inläggen, räknar ihop kring 6 kommentarer som involverar tårar.😀 Kan knappt fatta det själv faktiskt.🙂
      Ja det började ju med dieten 2009, sedan har det gått stadigt framåt med ännu ett stort hopp efter nya kosttillskottens inträde i vardagen.🙂 – de här hoppen är så fantastiska att de inte går att förklara i ord. Vill bara att alla ska få uppleva känslan.🙂

      Men den ”erkända” forskningen kommer ju ikapp så förhoppningsvis inser fler och fler kostens, mage/tarmens och bakteriernas betydelse vid detta och många andra tillstånd!

  4. Maja Fernström skriver:

    Så underbart för er och framför allt för Viktor att få uppleva glädjen i ett badhus för första gången. Så häftigt att han sa ”Ja” och superhäftigt att han kunde njuta och ha så himla roligt! Är säker på att stödet och respekten från er vuxna bidrog till hans motivation att säga ”Ja”. Är övertygad om att…. för att kunna säga ”ja” behöver man känna trygghet i vetskapen att det är ok att man får säga ”nej”.
    Du verkar göra ett kanonjobb Lena!!
    Kram Maja

    • urenergi skriver:

      Tack!!😀 Åh ja min Viktor är en trygg och bestämd kille!🙂 Men lik mamma i att ha en låååång startsträcka kanske.😉

      Massor av kramar och vad roligt att vi ses på söndag!🙂

      • Maja Fernström skriver:

        Jaa, nu äntligen har jag möjlighet att komma!
        Det ska bli väldigt intressant! Ska bli kul att åxå!
        Kram Maja

      • Maja Fernström skriver:

        Oj, ännu ett tecken på att min stressade kropp behöver desperat hjälp, fattar inte ens vad jag skriver… =P
        skulle ju skriva: Ska bli kul att träffas åxå!😉

      • urenergi skriver:

        Fniss, du är så söt!:) Tror inte du kommer bli besviken på söndag.😉

  5. Tack fina❤ ! Så härligt att höra vilka förändringar och förbättringar som sker. Vi har liknande erfarenheter och mitt mamma hjärta gråter av lycka när jag läser din blogg. TACK för att du delar med dig

    • Mamma Urkraft skriver:

      Åh tack Katarina, kan bara i stämma och många fler ska få möjligheten att leva ett friskt liv i balans … vi delar med oss även om vi blir hesa! ❤

      Våra erfarenheter kommer inom kort ut igen, i helhet, kort och lång version, i bok, blogg och video! 😍

      Varm kram!

Kommentera

