Kryddiga nötkakor (GF/CF/SF och LCHF)

Dagens recept – prövat av Urkraftfamiljen igår. Detta är mer kex än kakor, mellanmjuka, de smakar inte sött men visst tror jag de skulle bli goda även med sötning, banan kanske?

Jag tyckte de var spännande bara som de var men damn vad gott det blev med pålägg! Äter man inte helt mjölkfritt så är smör och ost kanon (ja jag fuskar med mig själv ibland, istället för smågodis ;)), eller varför inte bre på kokosfett och en tjock gluten- och mjölkfri leverpastejsskiva eller kaviar?

Ok att många av våra alternativa, nyttiga och smarriga alternativ ofta är ganska enkla att göra samt är snabbt färdiga – men de här slog rekord – släng ihop, mixa, in i ugnen, klaaaart!😀

Tillägg samma dag: Smaken sätter sig verkligen mmm gott! Tog en kaka med en 4-dubbelvikt skinkbit på när jag var på språng till dagis… kryddblandningen är klockren!.

* * *

Kryddiga nötkakor

Ingredienser

1 dl cashewnötter utan smak

50 g kokosfett utan smak

1 dl hela linfrön

2 st ägg

1 tsk kanel

1 tsk kardemumma

1 tsk ingefära

Så här gör du

1. Lägg nötter, linfrö och kryddor i en mixer och mixa ihop.

2. Ha i kokosfett, mixa.

3. Knäck ned 2 ägg i blandningen och mixa till en smet.

4. Lägg bakplåtspapper på en plåt och klicka ut 14 kakor. Lämna mellanrum då smeten flyter ut en aning. Platta till klickarna med en gaffel.

5. Grädda i 200 grader i ca 10 – 15 min. Ta ut dem när de börjar få färg.

Förvara i kylskåp.

Om Mamma Urkraft

~ Frågor, rådgivning, FitLine: urkraftmw@live.se ~ Dipl. Näringsrådgivare, Samtalsterapeut steg 1, Alkohol- och drogterapeut ~ Anledningen till jag är anonym är för att bloggen exponerar min son, jag är mer öppen än de flesta gällande mig själv så skicka ett mail och vi tar det därifrån. ~
Det här inlägget postades i Autismdiet och kosttillskott - recept - råvaror - tips och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

