Helggott – Sotarmurrar GF/CF/SF-style

Viktors sotarmurrar

Ingredienser

1 dl finmalda sötmandlar (eller ännu bättre mandelmjöl)

1 dl mandlar

2 msk socker, Sötin/Sukrin eller sötning efter eget tycke

1,5 msk kakao

1 tsk bakpulver

½ banan

3 små äggvitor (eller två små hela ägg)

Kanske lite vaniljsocker

Ugn: 200 grader

Gör så här

Kör de hela mandlarna, socker, bakpulver, vaniljsocker och kakao i matberedare eller mixer.

Tillsätt banan, mandelmjöl och ägg och kör till en slät smet. Blir den för lös, tillsätt lite mandelmjöl. De ska dock inte vara fasta som en deg, utan lite mittemellan deg och pannkakssmet.

Lägg i små klickar (ca 25 st) på bakplåtspappersklädd plåt och grädda i 8 – 9 minuter. De får ej bli brända, ta hellre ut dem lite tidigare, så blir de lite kletiga inuti.

Testa dig fram – nästa gång kanske det blir perfekt för dig. Det går säkert att ersätta sockret med lite extra banan.

Jag lägger på en liten klick hemgjord hallonsylt när jag serverar dem eller varför inte lägga lite glass (Sia Sorbet eller hemmagjord om man vill ha mindre med socker) emellan?

Använd fantasin, mosa överbliven banan osv. 🙂 Utan socker i kan de även bli till en del av ett nyttigt mellanmål. Det härliga med våra hemmagjorda smoothies, glassar och annat gott är att de ofta är lika nyttiga som goda och kan därför äta när som helst. 🙂

Smarrigt tycker familjen Urfrisk, Urkraft! 😉

Serveringsförslag (oväntad gourmetlunch för MU men jag var ju tvungen att arrangera en bild! :P)

Lägger till en bild tagen dagen efter:

* * *

Tillägg: Mamma Urkraft filosoferar över dagens vinterkaos

Är bekväm och citerar mig själv från annan social plattform 😉

”Vad kul och spännande att observera mitt nya glada, positiva och (vågar jag säga) bekymmersfria, jag!

Och att mina tillskott verkligen ger ett stort försprång i utövningen av Mindfulness – medveten, icke dömande, närvaro. 😀

Jag är faktiskt något trött pga av sömnbrist men jag vet att efter morgondrinken rättar det till sig. Jag tittar ut och ser att snötäcket som redan var tjockt vid läggdags, ökat massivt och det ser ut att blåsa storm.

Hur skulle jag ha känt och tänkt tidigare? Jag skulle ha känt motstånd, missnöje, irritation och uppgivenhet över vintern som är så mörk, kall och ihållande. Jag skulle ha tänkt ”neeeej”, ”en-massa-svordomar”, ”jobbigt” osv.

Idag varken tänker eller känner något särskilt annorlunda än i förrgår. Jag registrerar bara hur det faktiskt ser ut och att det kan ta tid till dagis. Undrar om vi KAN ta snowracern idag??”

”De säger att det är snökaos, det ser ut som snökaos – men det känns inte som kaos!” 😀

”Oh hardcore träningspass till och från dagis – bara hem och byta svettiga kläder! Att dra snowracer i halvmeter snö – good work out!”

”Tack ”naturen” för utmaningar du bjuder, tack för att du emellanåt väcker oss människor ur vår vakna sömn i ekorrhjulet, tack för att du väcker oss ur vår dvala och enar oss i samförstånd, om så bara för en dag av ”kaos” visar du oss varandra och att vi inte är ensamma, utan tillsammans under samma villkor.”


Om Mamma Urkraft

~ Frågor, rådgivning, FitLine: urkraftmw@live.se ~ Dipl. Näringsrådgivare, Samtalsterapeut steg 1, Alkohol- och drogterapeut ~ Anledningen till jag är anonym är för att bloggen exponerar min son, jag är mer öppen än de flesta gällande mig själv så skicka ett mail och vi tar det därifrån. ~
Det här inlägget postades i Autismdiet och kosttillskott - recept - råvaror - tips, Näringstillskott och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Helggott – Sotarmurrar GF/CF/SF-style

  1. Mormor skriver:

    Haha, nu vet jag varför Viktor älskar frysta hallon, vill ha dem hela tiden och gärna på morgongröten!! Han har det efter dig!!

    • urenergi skriver:

      Hallon måste vara gudar och gudinnors bär! 😀 Skulle kunna äta dem dagligen om det inte var så att jag hushåller med de ”hemmaplockade”. 😛 Dumt att snåla med faktiskt…

Kommentera

