Biverkningar av FitLine kosttillskott?

Såg bland sökorden till min blogg att man undrade över kända biverkningar av FitLine och tar det som en fråga jag gärna tar på mig friheten att nyfiket försöka besvara.🙂

Måste då börja med att reda ut vad en biverkning faktiskt är.

Biverkningar är sådant man sannolikt erhåller vid intag av kemiska ”läke”medel – Lämedelsindustrins mediciner och droger. Även av kemiska/syntetiska tillsatser i mat och hygienprodukter mm.

Sådant som skapar obalans i våra kroppars alla system, och de alla påverkar varandra. Nästa skapad obalans kräver sedan ännu ett läkemedel, och ett till och ett till för att ta ut den föregående obalansen men skapar samtidigt nya – en i sanning OND nedåtgående spiral.

Lustig nog så säger nationalencyklopedin (ne.se) bara såhär om innebörden av ordet ”biverkning”:

biverkning
biverkning, av läkemedel, se läkemedelsbiverkning.

FitLineprodukterna är kosttillskott, extra tillskott av näring – ett komplement till maten vi äter.

De innehåller all den näring som vi i en perfekt värld skulle få i oss via maten vi äter (även om vi åt perfekt människoanpassad föda och om våra råvaror skulle innehålla mer än det sorgliga värden vi hamnat på idag, så tar våra kroppar inte upp den optimalt, pga av tillagning/beredning, stress, miljögifter, strålning osv).

Vad är biverkningen (oönskad sekundär verkan) av att få i sig optimalt med näring till varje cell i kroppen?

Direktverkningen är ju att min kropp får energi och syre till sin självläkningsförmåga – min kropp läker, mina system och biokemi balanseras osv.

Biverkningar: Ökad livskvalitet, ökad energi, ökad livsglädje, bättre mående, bättre sömn, befrias från sjukdomar, minskat sötsug och minskade överflödskilon pga av stabiliserad blodsockernivå hela dagen… you name it!

Men biverkningar är ju något negativt man liksom får med på köpet av ett läkemedel – man måste väga om nyttan överstiger de negativa biverkningarna.

Alltså kan jag inte finna några biverkningar med att ge min kropp optimalt med näring, utan vad som sker är snarare:

Primära och sekundära effekter eller vinster.

Men visst, vi upplever ju förändring och utveckling olika och det är ju inte upp till mig att avgöra åt andra vad de upplever negativt.🙂

Dock så finns det inget som är skadlig eller negativt för vår organism – inga biverkningar i sin rätta bemärkelse – med detta heltäckande och målfokuserade kost/näringstillskott (det är dessutom vattenlösligt och kan inte överdoseras, samt hyperkontrollerat via GMP-standard, dopingtestning mm).

Over and out!😀

Om Mamma Urkraft

~ Frågor, rådgivning, FitLine: urkraftmw@live.se ~ Dipl. Näringsrådgivare, Samtalsterapeut steg 1, Alkohol- och drogterapeut ~ Anledningen till jag är anonym är för att bloggen exponerar min son, jag är mer öppen än de flesta gällande mig själv så skicka ett mail och vi tar det därifrån. ~
Det här inlägget postades i Alternativa läkemedel och behandlingar, Autismdiet och kosttillskott - recept - råvaror - tips, Näringstillskott och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

20 kommentarer till Biverkningar av FitLine kosttillskott?

  1. Lena/chik skriver:

    Då har jag en fråga om detta universum medel.
    Har en bekant som har börjat o in ta detta universalmedel..
    O jag blir faktiskt rädd, får lite av sekt varning.
    varför har det inte genomgått det som krävs för att säljas som läkemedel???
    Så mer människor kan bli bra.
    O varför finns det ingen innehållsförteckning.
    Och hur kan det vara så mycket. o ändå inget som ger biverkningar??.

    • urenergi skriver:

      Hej Lena, jag måste börja med att fråga vad din bekant tycker om kosttillskotten och vad har han/hon fått för effekter? Har hon eller han blivit väldigt entusiastisk som många av oss andra och du därför upplever ”sektvarning”? Eller har du som många andra fått en stor inneboende kallad ”skepticism”?

      I vilket fall är det bra att du utforskar ämnet, givetvis ska man veta vad man stoppar i sig och detta har jag med gjort och dessutom skrivit om det mesta i bloggen redan (du får gärna söka under rubriken ”FitLine – PM-International).

      Läkemedelsindustrin har inget intresse av sådana här produkter som gör folk friska, snarare vill man ju i modern tid förbjuda vitaminer, örter och kosttillskott. Friska människor behöver inte Läkemedelsindustrins mediciner (som gör att du måste ta fler av dem). Men detta tänker jag inte grena ut i nu.

      Företaget som tillverkar FitLineprodukterna har flera patent och dem kan alltså inte Läkemedelsindustrin ta hur som helst. Produkterna tillverkas på samma plats som sondmatning, de produceras under samma strikta kontroll och säkerhet som läkemedel (genom att frivilligt följa GMP-standard, vilket läkemedel måste men inte kosttillskott som räknas som livsmedel). PM-Internationals produkter är bland de få kosstillkotten på jorden som faktiskt kontrolleras enligt GMP.

      Dessutom dopingtestas produkterna årligen på OS-lab och de säljs i ca 40 länder och testas därmed efter varje lands kontroller.

      Innehållsförteckningar finns på varje burk/produkt precis som med allt annat du köper i butik, inget konstigt i det? Du kan även få en lista av tillverkaren och jag har lagt ut några innehållsförteckningar i bloggen.

      * * *

      Nej produkterna är ännu ej superkända i ankdammen Sverige men dock i de tyskspråkiga länderna (funnits där i drygt 17 år), även bland elitidrottare.

      Det är en sak att vara sunt skeptisk och nyfiken men allt detta har jag skrivit om detaljerat i många inlägg, om biverkningar i det inlägg du kommenterar. Brukar du kontakta de företag som producerar maten du handlar och fråga dem om innehåll och biverkningar? Nej det är ju mat!😉 FitLineprodukterna innehåller ren näring, sådant som vår mat borde innehålla. Och ska vi vara rädda för biverkningar så är det dags att kolla upp maten – den innehåller mycket giftiga tillsatser mm som kan ge biverkningar – och maten kontrolleras knappt alls (i jmf med FitLine och GMP tex).

      Är du inte nöjd med svaren så utveckla dina frågor så försöker jag igen, eller kan du alltid ringa PM Sweden som företaget heter i Sverige, där ska du kunna få varje fråga besvarad.

      Jag hoppas iaf du fått med dig något som lugnar dig angående din bekant (vad vet jag om denne är en ”sektmänniska” men du ska veta att produkterna och företaget är fullt seriösa och detta kan du lätt kolla upp).

      Ljus och värme

  2. Jag ger inte mycket för detta pulver, har prövat men ingen verkan för mig och min familj.
    Mvh Inger

    • urenergi skriver:

      Tyvärr lite svårt att besvara eftersom jag inte vet vilka ni är, vilka produkter ni använt, hur länge ni använt dem, hur ni har doserat eller hur ni levt och lever. För mig låter det otroligt att att ingen i en hel familj fått någon effekt men jag kan som sagt inte uttala mig utan mer information.🙂

  3. Maja skriver:

    Hej!
    Har nyss börjat med basprodukterna och efter en veckas användande både morgon och kväll så mådde jag sämre än innan. Min mage började bete sig konstigt och jag mådde illa och kände som att jag höll på att bli sjuk.
    Illamående, kräkkänningar och min mage fungerar skitkonstigt.
    Det enda jag förändrat är att börja äta dessa produkter, och just nu tar jag en paus, för det är mest obehagligt och jag vill må bra istället för att må illa och må dåligt, få konstiga beteenden på min kropp.
    Jag äter bra, en variant på LCHF kost med lite mer kolhydrater för att jag tränar i stor utsträckning, proteintillskott och gainer.

    Vet inte om jag ska ge det en chans till, men ska låta kroppen vila ett tag iallafall.

    • urenergi skriver:

      Hej Maja!

      Det är mycket vanligt med ”förstförsämringar”, omställningssymtom och utrensning (detta gäller många andra områden med, när vi gör en förändring även till det bättre så reagerar kroppen och börjar arbeta). Det är därför det är så viktigt att produkterna distribueras inom nätverk – du ska ha en sponsor eller dennes sponsor osv som ska ge dig rådgivning under denna tid.

      Det är många saker som kan spela in och jag skulle i så fall behöva ställa frågor för att få ihop helheten för just dig, hur har det sett ut tidigare, hur ser det ut nu runtomkring etc – så jag råder dig till att vända dig till den som rekommenderat dig produkterna, annars ska det stå ett namn att kontakta i dina startpapper.

      Vanligt är iaf att magen är den första som reagerar (många sover dock snabbt bättre, blir piggare, tappar sötsug etc) och kör igång, rensar ut ordentligt för att sedan stabiliseras – ett vanligt misstag är att man dricker för lite vatten, både till morgondrinken och under dagen. Tycker man att det är väldigt jobbigt kan man absolut prova på en lägre dos en tid för att sedan trappa upp.

      Illamåendet, var det i samband med kvällsdrinken? Så kan man reagera på mineraler och det rekommenderas att man dricker dem långsamt (FitLines dock inom 10 minuter) och jag tar dem med ganska mycket vatten också.

      Och vissa blir faktiskt ”sjuka” i början, jag och många med mig fick en förkylning men faktum är att vi inte blir sjuka av produkterna utan det är kroppen som får näring till att producera energi – till självläkningsprocesserna, så förkylningssymtom i detta fall är endast symtom på att kroppen slåss mot främmande bakterier eller virus.🙂

      I princip alla behöver idag näringstillskott och inte minst om man äter lite frukt och grönsaker – så jag tror att som du kallar det ”en variant” på LCHF blir klockren med rätt näringspåfyllnad att täcka upp med.🙂

      Tycker absolut att du ska ge det en chans till, vi har enastående resultat, både med och utan stora utrensningar i starten, men börja för all del på en lägre dos och försök få kontakt med sponsor/rådgivare.

      Lycka till!🙂

  4. Ludo skriver:

    Hej Ludo. Jag har valt att redigera ditt inlägg istället för att helt ta bort det pga av aggressiv attityd.

    Det låter för mig som om du antingen inte fått hjälp av din sponsor eller inte velat ta emot information och rådgigivning?

    Att blodtrycket ökar lite direkt efter första morgondrinken är inget väldigt ovanligt, eller att känna det som man försämras i början – det är så kroppen fungerar, det är en omställnings och utrensningsprocess. När cellerna får näringen den saknat för energiproduktion så börjar den genast jobba – med självläkning. Då kan båda nya och gamla skador, eksem och annat som ligger blossa upp för att sedan läka ut. Helt normalt, naturligt och i sin ordning. Men detta är ovant för dagens människor (i västvärlden åtminstone) som är indoktrinerade på symtomdämpande mediciner, saker ska funka på ett område och de ska dämpa snabbt. Näring är något helt annat och fungerar på annat vis än kemiska läkemedel. Näring ska och måste kroppen ha, läkemedel är en belastning.

    Jag har nu ingen aning om vilka problem du haft i ditt liv, vilka produkter du använt eller hur länge etc. Det är omöjligt för mig att ge dig klara svar och det är dessutom din egen distributörs ansvar att ge dig rådgivning, eller hänvisa vidare till någon mer kunnig. Har du gjort detta? Annars känns det väldigt fel att du tar det som en kommentar i en blogg, på detta sätt du nu gjort. Inte särskilt trevligt bemötande mot mig heller som inte på något sätt är insatt i ditt ärende.

    Övriga påståenden är också felaktiga och det låter som du skriver i stark affekt, jag avstår att besvara vidare. Tror alla dessa svar redan finns i tidigare inlägg och kommentarer på fler än ett ställe dessutom.

    Men en sak kan jag säga dig, att cancer och kroppens oförmåga att bekämpa den själv beror rätt och slätt på näringsbrist (tillsammans med andra livsstilsfaktorer).

    Med FitLine har vi otroligt många som blivit friska från sjukdomar och krämpor som handikappat dem hela livet (och sjukvården har dödat allt hopp), utöver alla vi som inte direkt varit sjuka med diagnos som fått en otroligt förhöjd livskvalitet – bättre sömn, mer energi, gladare, harmoni, inget sötsug, minskat behov av läkemedel, kaffe mm mm

    Men jag avslutar med tanken att du saknar massor av kunskap, hoppas du väljer att söka den på ett ödmjukt vis och tar in den.

    Ha en trevlig helg🙂

    • urenergi skriver:

      Har nu besvarat dig i ditt eget inlägg … var trevlig och respektfull nästa gång om du önskar få svar. Felaktiga och otrevliga påståenden kommer inte publiceras.🙂

  5. Eva-Christine Juberg-Johnsson skriver:

    Jag har druckit FL i ett år. Hade också en utrensning i början då magen var helt upp och ner. Ont och bubblig och visste jag inte bättre (fått bra info från min sponsor) så hade jag nog trott att jag inte tålde produkterna. Efter ett par veckor var magen helt återställd. Jag hade ingen dålig mage innan, men efter min FL-start så märkte jag vad en ”bra” mage är.
    Blir också lite irriterad när folk i min omgivning ifrågasätter ”mirakelmedlet som tycks bota allt”.
    Har bjudit in dem till flera informationskvällar men just de som är ”aggressiva” kommer aldrig.
    För mig har FL hjälp väldigt mycket. Mitt onda knä med regelbundna inflammationer jag haft i 14 år är helt är helt borta. Jag är mycket piggare. Sover djupare. (tyckte jag sov bra innan men märkte skillnaden) huden är mjukare och smidigare. håret och naglarna fina. Har ALLTID haft hål i tänderna. Har verkligen haft stora problem, men var hos tandläkaren för två veckor sedan och det är första gången på 10-15 år jag inte har hål. Jättefint tandkött! sa min tandläkare. Hon vet inte om att jag dricker FL. Har man väl gett FL en chans och kommit över den första tiden då förstår man varför vi pratar LYRISKT om produkten.
    Hälsningar Eva i Småland

    • urenergi skriver:

      Tack för ditt härliga inlägg Eva! Och visst har jag mycket lika upplevelser – kanonhälsa till mig och min familj, helt oslagbart och jag kan förstå att man inte riktigt vill tro på det vi berättar om oss själva och alla andra i vår närhet som fått lika resultat, tills man provat själv. Sen finns det ju de som inte vill bli friska och de som är så illa däran att de njuter av att bara såga, klaga och sprida galla … de får tyvärr må dåligt tills den dag de vågar kika utanför sin lilla låda de placerat sig i.😉

      Det är sunt att ifrågasätta – nyfiket! Det är verkligen osunt att aggressivt förkasta sådant man inte vet någonting om … enkelt – och vi ser ju vilka som tar chansen till att må sitt bästa.🙂

      Stor energifylld kram till dig!

  6. Träningsnarkomanen skriver:

    Varför säljs inte fitlinei butik i Sverige?

    Varför nämner du inte att magen kan förstöras av fitline, jag vet att ni säger att den blir bättre efter några veckors användning men det är fortfarande en biverkning?

    Vad säger du om att det är E-vitamin i fitline?

    Om man skapar nanopartiklar av ett ämne, om det nu är exempelvis en mineral som Fitline påstår (Nano-Solve), kommer inte ämnets egenskaper att förändras?

    Jag vill bara veta vad jag stoppar i mig innan jag börjar.

    • urenergi skriver:

      Go kväll träningsnarkomanen! Jag har tyvärr inte tid att besvara alla frågor i bloggen längre men du får väldigt gärna sända mig ditt telefonnummer till urkraftmw@live.se så kan jag ta ett samtal med dig vid passande tillfälle så kan jag besvara dina frågor och följdfrågor smidigare. Som det framgår av bloggen så är jag också väldigt noga med vad jag stoppar både i och på mig och ännu mer gällande min son, så jag har verkligen fördjupat mig under de här 2,5 åren sedan jag började med produkterna själv.🙂

      Jag kan bara direkt dementera att magen kan inte alls ”kan förstöras”, tvärtom och det finns tom vetenskapliga studier som underlag för detta och som gör att vi enligt åtstramade lagar idag får påstå att de har läkande effekt på mage och tarm. Det du kanske uttrycker med fel ord är att magen kan dra igång rejält i början och rensa ut. Man kan få effekter av alla möjliga slag och styrka, särskilt i starten när kroppen får mycket effektiv näring direkt ut till cellerna, det är en av anledningarna till att produkterna säljs via direkthandel, det finns mycket att informera om och jag arbetar väldigt mycket med rådgivning kring dosering mm.

      Må så gott så hörs vi snart igen om du så önskar!🙂

      • Undrar också skriver:

        jag undrar också över det här med biverkningar
        ovan nämnda magproblem, om än övergående, är det en biverkning eller är det en önskad effekt?

        du skriver att du inte längre har tid att svara på frågor men har tid att svara på mejl
        det känns som om du inte längre vill ha offentligt ställda frågor?

      • urenergi skriver:

        Hej ”Undrar också”, frågan är ju om man vill genomgå en läkningsprocess eller inte … de flesta reaktioner (som vi kallar sjukdomar) vi får från kroppen även utan FitLine är tecken på att kroppen arbetar effektivt med något, tex feber vilket kanske inte är så behagligt. För mig är utrensningen en önskad effekt, det är självklart att det händer massor i kroppen när man tillför den sådant som den saknat, i detta fall vitaminer, olika former av fibrer, goda bakterier, enzymer mm som sätter fart. Men är man inte insatt i hur kroppen fungerar (nutidsmänniskan har förlorat den kunskapen, lever på skräpmat, har en onaturlig livsstil och vi förlitar oss enbart på kemiska mediciner som dämpar kroppens naturliga reaktioner/symtom) så är allt vi upplever som icke njutbart något vi tror är farligt och som ska dämpas/bekämpas med snabba medel. Kroppens egna, naturliga, självläkning, tar den tid och de uttryck den behöver, den är superintelligent designad till att klar allt själv … om den får vad den behöver, rätt bränsle och service.

        Jag har skrivit metervis i bloggen och många svar enbart till detta inlägg men det är svårt att bemöta kommentarer när man inte läser ordentligt, jag har verkligen inte tid att skriva samma svar upprepade gånger till varje människa som frågar ungefär samma saker som jag besvarat många gånger tidigare. Jag har absolut inte möjlighet heller att skriva de uttömmande svar som flera söker eller behöver, utan mer generaliserat.

        Om du läser kommentaren ovan igen så skriver jag om just detta, och att man kan maila sitt telefonnummer så kan jag svara lite snabbare och enklare, dessutom är det på så vis lätt att sålla vem som har genuint intresse eller som bara vill skriva av sig något i affekt.

        För att förtydliga det uppenbara så har jag annat i livet som gör att bloggen inte prioriteras en period – jag är ensamstående engagerad förälder som periodvis fått kämpa mycket med kommun och skola, jag driver ett eget företag och hjälper kostnadsfritt många människor som vill ha hjälp med kosten och annat relaterat kring hälsa, autism och andra tillstånd, jag har ett nyköpt hus med stort renoveringsbehov och nyanlagda odlingar, jag har även hund, katt och fiskar … jag har ett fantastiskt och väldigt aktivt liv helt enkelt!🙂

        Jag besvarar inte personliga påhopp och/eller antydningar (vilka jag har svårt för öht, jag har också ett knippe diagnoser därtill svårt att tolka icke raka påstående, särskilt i skrift och av människor jag ej känner), detta gjorde jag ett helt inlägg om.🙂

        Ha en underbar dag i solen!🙂

  7. Christer A skriver:

    Hej.
    Har provat en månad av Fitline och jag märkte väl inte så mycket av en krånglande mage, men däremot att jag sov bättre, hade inget sötsug (märkte det en fredag då jag bara gick förbi godishyllan fast jag tittade på den men vile inget ha), naglar och nagelband blev fina (är nagelbitare), mitt lilla eksem försvann, mitt ryggproblem blev mycket mindre besvärande m.m. Men dock har jag svårt att tro att en sjukdom försvinner av kosttillskott. Jag kan köpa att symptomen blir kanske lindrigare. Jag menar, jag är pollenallergiker, min kropp tål inte björkpollen eller gräs om det blir en varm och torr sommar, så till detta måste jag ha medicin. Så det är trots allt en liten skillnad på medicin och kosttillskott även att kosttillskott kan minska mängden mediciner i ens kropp vilket är bra. Och kan jag rekommendera detta tillskott för för kroppen i övrigt är det bra! Har kontakt med en /sponsor/säljare så jag ska köpa ett 3 mån ab nu när skattepengarna kommer🙂

    Ha de gott i värmen.

    • urenergi skriver:

      Hej Christer och tack för ditt inlägg, grattis till alla fina och snabba resultat!🙂 Visst behöver inte alla få några besvär med utrensning, en del får det i andra former än stök i tarmen, tex ökade eksem eller värk, trötthet en tid mm.🙂

      Jag får inte säga att våra tillskott botar sjukdomar men man kan själv läsa på vad alla ingredienser gör i våra kroppar, det finns massor med information där ute, även om näringsbristen i våra jordar och mat idag, vad dessa brister gör i våra kroppar. Så för många av oss är det självklart att kroppen läker (kroppen är designad för det, att återskapa balans, rensa ut och bygga upp etc) mycket bättre när den får vad den behöver, samt att vi tar bort belastningar som den inte behöver (stress, felaktig kost, kemikalier osv).🙂

      Du får helt enkelt prova vidare och göra din egen forskning med, och kanske lyssna till andra som använt produkterna en tid, jag vet flera som fått väldigt fina resultat konstaterade av läkare … nä vi får fortfarande inte påstå att det är tillskottens förtjänst, men både patienter och läkare drar sina personliga slutsatser i många fall där man tex haft samma dåliga värden i många år, inte gjort någon annan förändring än tillsatt näringen, och resultaten förbättras markant. Har så skett med två i min familj, samt några vänner med utöver övriga jag mött under åren.🙂

      Ha en underbar sommar och lycka till med allt!🙂

  8. Jag har suttit och läst alla inlägg här nu och fick bara lust att skriva och tacka för Fitline. Har använt det knappt tre månader och har fått stora förändringar till det bättre med min kropp. Det som gjorde mig lite fundersam var några inlägg i en annan tråd där man tog upp att det är mycket fruktos i produkterna och att om man dessutom äter frukt så överskrider man den mängd som rekommenderas.
    Jag fortsätter att dricka min fitline och har en hedersstund med morgondrycken då jag samtidigt mediterar och njuter de dagar då jag har en flusch av niacinet. Underbart!

    • urenergi skriver:

      Härligt Elisabeth och oroa dig inte för naturlig fruktos, som i FitLine är bunden till fibrer som i frukt, därmed är det enbart hälsosamt och fungerar även som bärare för viktiga ämnen. Innehållet i Basics som de sockerskrämda (sagt med glimten i ögat men det har blivit en snedvriden kampanj mot allt socker i alla former) idag reagerar på är likvärdigt med ett äpple, och därtill innehåller frukten idag mycket mindre näring. Fruktos blir skadlig när den är obunden och sannolikt väldigt processad, tex i läsk, saft och andra sötsaker.

      Njut vidare, det har jag gjort i snart 4 år nu!🙂

  9. Mona skriver:

    Hej. Jag har nu läst dina fantastiska kommentarer som jag tycker genomsyras av kunskap och klokhet. Finns det kunskap om vad kroppen är uppbyggd av då är det självklart enligt mig att den behöver just det du skriver om. Blir snart uppringd av en bekant som använder dessa saker och har kort berättat om mycket positiva effekter. Ser fram emot det. Är nyfiken

Kommentera

