Störd tarmflora påverkar vårt beteende?

Enligt forskare på området är det så och jag kan säga att det är otroligt intressant att lyssna på dem om hur samverkan mellan bakterier och människokroppen påverkar våra system – en utveckling av att människan och bakterierna har samexisterat under väldigt lång tid.

En framstående forskare på området är Tore Midtvedt är professor emeritus i medicinsk mikrobiell ekologi / mikrobiologi på Karolinska Institutet. Han föreläste bland annat på förra årets BAN-konferens för oss föräldrar till barn med ”beteendestörningar”.

Dokument över denna föreläsningen och många fler, finner ni hos BAN! (Behandla Autism Nu!).

Fler artiklar om Tore Mitvedts (lustigt nog är han och flera andra medförfattare tillsammans med bluffen Claude Marcus, till boken ”Magen”) arbete:

”Bakterier återställer balansen” (2002)

Antibiotika och miljön (2009)

Tarmfloran – Kroppens största organ (2010)

Åh men titta, forskarna minns vad läkarkåren glömt!

I stället bör vi – i ett kortare perspektiv – fråga oss vad som förorsakat rubbningarna i våra individuella mikrobiella ekosystem och som kan tänkas ha bidragit till utvecklingen av en del av det vi i dag brukar sammanfatta som livsstilssjukdomar. Att förebygga och åtgärda dessa på ett mikrobiellt/ekologiskt plan är en uppgift som kommer att kräva decennier av hårt arbete och stora insatser av både forskare och företag inom framför allt livsmedelsbranschen. I framtiden ligger ändå möjligheten att etablera en kvalitetssäkrad kunskapsmängd i form av ett bioinformationssy­stem som ska kunna evaluera en individuell, optimal funktionell tarmflora och föda.

Då kan kanske Hippokrates’ 2400-åriga dröm komma att gå i uppfyllelse: »Låt maten bli din medicin och medicinen din mat.«

Vi som hittat FitLineprodukterna behöver inte vänta i decennier för att få en optimerad tarmflora…

Men jag ser fram emot den värld som Tore och de andra siktar emot! En modern värld, anpassad efter våra och hela ekosystemets behov, en hållbar värld där hälsa går före pengar. Då kanske inte kosttillskott krävs på samma vis som idag, eller så kanske högteknologisk näring fortsätter som komplement. Vad vet jag men jag slutar aldrig att drömma. 🙂

* * *

Nu ska jag sluta spåra ut mot olika förgreningar i ämnet och presentera länkar till vad dagens rubrik uppstod ur:

Sveriges radio (SR) – Magbakterier hjälper hjärnan att utvecklas

”Vanliga bakterier kan ha stor betydelse för hjärnans utveckling. Det visar en studie på möss som svenska forskare har gjort. Mössen i studien som inte utsattes för några bakterier fick beteendestörningar som påminner om människors ADHD.”

”Det är alltså ett naturligt samspel mellan bakterier och hjärnans utveckling. Forskarna på Karolinska har nu visat att bakterier i magen och tarmarna ger en signal till hjärnan som gör att vissa gener aktiveras, gener som alltså gör att hjärnan utvecklas som den ska.”

The medical News – Tarmbakterier kan påverka däggdjurshjärnans utveckling och beteende som vuxna

BiotechSweden – Möss med rubbad tarmflora ta mer risker

* * *

Ingenting av detta verkar egentligen nytt för forskarna, bara som vanligt att man nu lyckats bevisa något av det man egentligen visste i kontrollerade studier.

Jag minns att jag själv läste en läkarartikel efter att min underbara unge redan fötts och uppenbart hade stora mag/tarmproblem, jag minns inte exakt vad det stod men man relaterade kejsarsnitt till bland annat spädbarnskolik och andra liknande besvär – just för att det nyfödda barnet inte fått ta del av mammans tarmbakterier vid förlossningen.

Jag bestämde mig då för att om jag ska föda fler barn och det krävs ett kejsarsnitt då ska jag minsann ge min nyfödde tarmbakterier på vad vis som krävs! Flera år senare bekräftade Tore Midtvedt m.fl. att det är helt i sin ordning av en mamma som vill sitt barns bästa. 😉

* * *

Tidigare inlägg om livsviktiga tarmbakterier: ”Bajs is tha shit!”

Och ett om ett av våra mest hyllade moderna ”läke”medel som tillintetgör bakterifloran i mage-tarm. Var det mellan 1-2 år det kunde ta för att återställa en rubbad balans efter antibiotika?

Så kom ihåg att måste du använda antibiotika så se till att ge din kropp pre- och probiotika och ta hand om din mage/tarm riktigt varsamt.

Här förskrivs mest antibiotika i hela landet… varför?

* * *

Bakterier och kärlek åt folket!!

♥ ♥ 😀 ♥ ♥



Om Mamma Urkraft

~ Frågor, rådgivning, FitLine: urkraftmw@live.se ~ Dipl. Näringsrådgivare, Samtalsterapeut steg 1, Alkohol- och drogterapeut ~ Anledningen till jag är anonym är för att bloggen exponerar min son, jag är mer öppen än de flesta gällande mig själv så skicka ett mail och vi tar det därifrån. ~
Det här inlägget postades i Alternativa läkemedel och behandlingar, Autism - och liknande tillstånd/syndrom, Hälsa - miljö - livsåskådning, Näringstillskott och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Störd tarmflora påverkar vårt beteende?

  1. Ping: Probiotika – Superbakterierna som gör dig friskare | Urkraft – Mother Warrior

Kommentarsfältet är stängt.