Pinsamt SVT – Gårdagens ”Debatt”

Även om jag inte tog mig iväg till Göteborg (ordnade barnvakt, tog ledigt, betalade min egen resa och blev offentligt förlöjligad) så känner jag mig ordentligt förd bakom ljuset.

Kvinnan som kontaktade mig och så väldigt gärna ville ha mig dit, gav sken av att detta program skulle vara en riktig chans att få säga vår mening och berätta vår hoppfulla historia om tillfrisknande.

Med med facit i hand så var det ett riktigt uselt dåligt program med en pinsamt oprofessionell programledare (Belinda Olsson) som utan att försöka dölja det, valt sin sida och gick känslomässigt igång på ”vårt” budskap.

Hon stoppade inte den dryga översittaren till barnläkare (Mats Reimer, oväntat att att han är känd för att konsekvent såga all existerande hälsovård utanför den läkemedelsindustristyrda sfären OCH är hedersutnämnd hos VoF ?) när han ständigt avbröt andra men hon lyckades flertalet gånger snoppa av ”vår” sida för att kritisera den och bejaka skolmedicinens rigida synsätt.

Båda herrarna som representerade ”modern” skolmedicin hade en tydlig air av narcissism omkring sig.

Mats Reimer uttrycker att Charlotte Erlanson-Albertsson tillhör en minoritet – då skulle jag vilja säga att det är den minoritet som är ärliga, som följer sitt hjärta och sin övertygelse istället för doften av pengar och berömmelse.

Belinda Olsson lånade Reimers uttalande och tryckte även själv senare till professorn Charlotte Erlanson-Albertsson som knappt fick säga något, med ett hånfullt ung. ”du är ju väldigt ensam om denna inställning”.

En mamma börjar berätta om deras erfarenhet av bemötande i vården när deras son diagnosticerades med autism och som ett hopplöst fall – ”satsa på syskonen”.

Då avbryter Belinda Olsson med att – Nä det tror jag inte! .. skulle … fåeh …

Läkarna är uppenbart styrda (Claude Marcus pålitlighet fortsätter jag med nedan i del 2)  och går läkemedelsindustrins ärenden. Man kommer med kvalificerat skitsnack om att ”vi skuldbelägger andra föräldrar” med att de ger sitt barn felaktig kost – men snälla, skuld har de här föräldrarna ältat tillsammans med hopplöshet inpräntad av skolmedicinen.

Jag anser att vi inger ett hopp som sjukvården här försöker eliminera, vi visar ofarliga vägar till stora positiva förändringar hos våra barn som lider (vilket vi med gör då de lider). Men hellre evidensbaserade amfetaminpreparat?

Samtidigt, i eftersnacket går läkarna på en gammal linje som i sig skuldbelagt föräldrar, ”den kalla modern är orsaken till autism”. Visst är ökad närvaro guld för vilket barn som helst i dagens stressamhälle men det är EN del i det hela.

Henrik Ragnevi, ordförande för föreningen Attention i Göteborg, säger att han provat ”allt” och inte blivit bättre av något.

Nu vet vi inget om kvaliteten och seriositeten hans självtester håller, dessutom är det givetvis svårare att läka en vuxen kropp som levt länge med obalans och påföljande skador, men även om han följt konstens alla regler så är det ingen som påstått att precis alla med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar blir friska av dessa metoder.

Men många blir bättre och vissa även helt diagnosfria/symtomfria och för den grupp som inte blir bättre – ja då har de ändå inte gjort något som var skadligt.

Dessutom i enlighet med föreningens intresse så tror han att gemenskap med andra med liknande funktionshinder är botemedlet. Mot ensamhet och utanförskap javisst men knappast mot kroppslig och biokemisk obalans.

Även Ragnevi kör något dravel om att man skuldbelägger föräldrar, jag har då aldrig hört något sådant utan bara budskapet om hopp – så här har vi gjort och det har funkat.

Däremot har jag hört föräldrar som känner sig maktlösa när vården och skolan trycker på angående medicinering – när föräldrarna själva känt att det är så uppåt väggarna fel i deras fall.

Att ta med en ”expert” från mjölkindustrin, viftande med ett kompendium av utvalda forskningsresultat, var väl en miss som väl passade in med övrig kvalitet på programmet.

Och snälla, berätta för mig varför vi ”måste” dricka komjölk? Vi är människor inte växande kalvar och ska vi nu dricka mjölk kanske det inte ska vara sönderprocessad sådan som blir än mer omöjlig för våra kroppar att ta hand om.

”Att leva utan mjölk är ganska knepigt” sa mjölkindustrins taleskvinna.

Knepigt hur då? Personligen tycker jag det är ganska enkelt faktiskt, gluten är dock svårare. Dessa svårigheter handlar dock inte om att det är svårt för våra kroppar utan beror på det faktum att vårt samhälle idag genomsyras av just mjölk och glutenhaltiga livsmedel. Det är svårt att bli ren och fri från skiten helt enkelt, på ren svenska.

Igår fick jag även höra av en annan mamma att skolsystern i dotterns skola ansåg att dottern måste få i sig mjölk (utan att veta något om flickans kalciumstatus) och det var så viktigt enligt henne att hon egenmäktigt bestämde att flickan skulle dricka O´Boy varje morgon!

Förvisso är ju inte socker ett problem enligt experten Claude Marcus – Släng av dig fårakläderna för 17 Claude!

Claude tjatar och tjatar om ”myter” kring kosten och om socker som det inte finns någon biologisk nytta med (mer om varför i del 2). Raffinerat socker innehåller inget vi behöver, däremot triggar det hjärnans belöningssystem på samma vis som kemiska droger – är det då inte att likna vid exempelvis amfetamin i en betydande bemärkelse?

Mats Reimer – Varför är det ”för guds skull” livssviktigt att ta hjälp av en dietist när man ska sluta äta icke nödvändiga födoämnen som mjölk och gluten?

Och inte har någon av oss medvetna föräldrar fått tillgång till dietist även om vi bett på våra bara knän…

Tror du att ditt barn behöver extra kalcium? Det vet du inte utan provtagning och skulle ditt barn fortfarande behöva extra så finns det andra kalciumkällor än mjölk (som också tas upp bättre av kroppen än om den befinner sig i i ett mjölkpaket), kanske i ett högkvalitativt kosttillskott om det är ett stort problem och du behöver veta att ditt barn får i sig den mängd som behövs.

Det är som att jag ena dagen läste en artikel där man varnade för farligheten med att heltidsamma i 6 månader, barnen kan ju bli glutenintoleranta! Som om gluten vore en naturlig del av våra stenålderskroppars kost dessutom… Någon dag efteråt läser jag om att barnmat och modersmjölkersättning kan innehålla en radda tungmetaller. Och även om inte havande kvinnor kanske bör dricka kaffe så kom det även fram att kaffeautomater läcker bly som kan orsaka fosterskador. – Är vi fokuserade på rätt problem i vårt samhälle??

Våra kroppar behöver INTE gluten eller mjölk – PUNKT. Och i uteslutandet av dessa födoämnen har vi en naturlig och ofarlig väg till hälsa och välmående, som sagt, varför inte rekommendera att prova något oskadligt och till och med hälsosamt innan man rekommenderar mediciner/droger eller ”lär er att leva med det”?

Ok att man tror på systemet (eller är betald att låtsas att tro på viss utvald forskning, efter att ha mörkat andra resultat) och vill ha vetenskapliga studier men att systematiskt förneka och förlöjliga kunniga och väldigt klarsynta föräldrars erfarenheter, luktar (ofta illa dold när man ofta kan spåra vem som betalt vilka forskare) dold agenda för mig.

En klok människa vet att han ingenting vet utan håller ögonen öppna för all inkommande information…

Man upprepar frekvent att alla vi föräldrar, vars barn har tillfrisknat, gjort flera saker samtidigt och det är inte kosten som skapat den positiva förändringen – hur kan de då bestämma att det är en annan del som hjälpt ?

Tja, jag har ju dokumenterat och haft stenkoll på allt och jag har haft samma förhållningssätt från start: Mitt barns väl före allt annat och jag accepterar inte utlåtandet att hans då extremt stora svårigheter (ett riktigt typexempel på autistiskt syndrom, på alla diagnoskriterier), var ett obotligt tillstånd i hjärnan.

Vi fick tydligt bevisat då den enda stora förändringen vi gjorde – kostomläggningen – innebar en kraftig omställning från natt till dag. Från utbrott och skrik dygnet runt, kronisk sömnbrist och bristande kontakt, till en välfungerande mage, glädje, kontakt, ett välutvecklat språk (som bara växer och växer än, hans hjärnkapacitet är helt otrolig) och till njutningen av ömsesidig följsamhet och samspel.

Ungefär som Petra sa i programmet – jag fick tillbaka mitt barn, han fick nu chansen att leva ett liv av hälsa och välmående.

*Viktors trygga anknytning var redan konstaterad av både läkare och psykolog och beteendeträningen inleddes inte förrän efter vi ställt om kosten*

För mig är det tydligt bevisat att det jag tror på för alla sjukdomstillstånd – att det hos alla människor finns en medfödd predisposition (sårbarhet) för vissa ohälsotillstånd, som tillsammans med hemmiljö och fysisk miljö utvecklas eller inte.

Jag tror stenhårt på att de miljögifter vi utsätts för från livmodern och genom allt vi kommer i kontakt med, saker, maten, luften vi andas – helt klart skadar den mänskliga organismen precis som de skadar naturen och djurliv. Vår moderna konstanta och ständigt ökande stress, press, krav, otydlighet, tusen valmöjligheter tillsammans med bristen på gränser och återhämtning är samtidigt en stor faktor för påverkan av oss alla och alla sjukdomstillstånd.

Vi har tydliga aspergerdrag  förekommande i familjen och Viktor har idag också kvar typiska drag, svårigheter vi arbetar med. MEN det är just bara svårigheter på ett par avgränsade områden, (och precis som att många fall av misstänkt ADHD, kanske de även beror på att livsvillkoren, den fysiska och den sociala miljön idag inte är barn- eller ens människovänlig) och inte en fruktlös kamp dygnet runt längre.

På andra områden är han snarare mer välfungerande än andra barn. 😉

På slutet är Belinda Olsson mycket angelägen om att Claude Marcus ska få sista ordet… Men Cissi Wallin bryter in på ett energiskt vis och lyckas få in sin erfarenhet.

Mats Reimer avslutar med att ta hoppet ifrån de äldre barnen och vuxna och skuldbelägger de föräldrar som söker hjälp efter tre års ålder?

När signaturmelodin startat rycker en mamma in och vill belysa att man i Norge, sedan flera år tillbaka, öppet rekommenderar en gluten- och mjölkfri kost vid autism, men Belinda vill hellre ignorera detta och över huvudet på mamman släpper hon in en från föregående debatt om Ikea.

Norske Helsedirektoratet

* * *

Se programmet här: Debatt 27/1 på SVT Play (tom 18 juni 2011)

Samt eftersnacket

* * *

I eftersnacket när Marcus precis talat om skuldbeläggande av föräldrar så säger han att ”föräldrar kanske borde vara hemma mera”.

DET är om något skuldbeläggande, särskilt för en ensamstående mamma som möjligen behöver en inkomst? Jag har haft förmånen att kunna pussla men långt ifrån alla har inte det. Genom att ge dieten en chans så får har man chansen till ett lättare liv – varför inte låta alla få den chansen?

Är det enbart för att föräldrarna redan har det tufft så kanske vården borde ingripa och stötta istället då? Avstår vi andra behandlingar för att patienter ”redan har det så tufft”? Inga behandlingar funkar tillfredsställande för alla, men på andra områden skall de rekommenderas oavsett hur svårt patienten eller dennes vårdnadshavare har det.

Och återigen, på vilket vis är det kränkande att rekommendera något som funkar för många, för mig är det är kärleksfull handling, att vilja hjälpa mina medmänniskor som jag blivit hjälpt.

* * *

Riktigt låg nivå SVT, jag trodde att där sändes kvalitativa program men nu har jag mer en kvardröjande ”Paradise Hotel”-känsla…

Tusentals tack och en eloge till alla underbara kämpande föräldrar, som ställde upp och trots allt lyckades sprida ljus och budskap om hopp!

Stort tack även till Charlotte Erlanson-Albertsson och coola Cissi Wallin (som talade med erfarenhet av egen ADHD-diagnos) m.fl!

* * *

DEL 2 – Köpta forskare, ”experter” och läkare
och Claude Marcus trovärdighet

Jag kommer inte lägga ned mer tid på eget skrivande här utan lägger ut talande länkar och citat.

Jag vill bara tillägga en lustig sak som Claude Marcus avbryter Fredrik Fredrik Paulún (som med skön avslappnad attityd låter honom hållas) med i programmet:

”Jag kan bevisa att det inte är så – Du kan inte bara välja ut några studier som visar…”

Eeh sopa rent utanför sin egen dörr, vem väljer godtyckligt ut och förkastar efter eget tycke, utefter livsmedelsindustrins intressen istället för folkhälsa?

Korsade du fingrarna när du svor den Hippokratiska eden Marcus?

Nu ska vi checka läget i Claude Marcus egen mjölpåse, tror någon att det enbart är raffinerat glutenhaltigt mjöl eller fullt av mjölbaggar däri?

Kalla Fakta – Samtidigt som Claude Marcus forskar på övervikt bland barn, sitter han med i McDonald’s expertgrupp.

Mycket intressant om hur livsmedelsindustrin styr forskningen och Socialstyrelsens rekommendationer. Här kan du läsa om varför Claude Marcus m.fl. sprider lögner om sockrets påverkan och mörkar farorna.

Claude Marcus sitter även i SNF:s styrelse. Han är också med som redaktionsråd i Wasabröd, som ägs av Barilla, en av världens största tillverkare av kolhydratlik mat.

SNF (Swedish Nutrition Foundations) består av 44 medlemsföretag och omfattar hela livsmedelsbranschen. Det senaste forskningsprojektet handlade om socker. Slutsatsen var att socker inte har några unika fetmabildande egensaper, att sockerberoende är en myt och att det är fett som orsakar hjärt- kärlsjukdomar. Sockerproducenten danisco var ett av företagen som hade betalat för studien.

Expressen – Kända viktexperter anklagas vara köpta av matindustrin

Fettkriget skakar bantar-Sverige. Nu kritiseras kända viktexperter för att vara köpta av livsmedelsindustrin – och tjäna stora pengar på sina bantingstips. McDonalds och Barilla är några företag som anlitar dietisterna, enligt ”Kalla faktas” granskning.

Kostdoktorn – Claude Marcus får hård kritik i Dagens Medicin

Kostdoktorn – Claude Marcus betald av livsmedelsindustrin

Analysen av Kalla Fakta om kostråden fortsätter. Nu om hur de hårdaste kritikerna av lågkolhydratkost – som professor Claude Marcus – avlönas av företag som Wasabröd och Coca Cola.

Det finns mycket mer att läsa men jag väljer att lämna det för er egen vidareforskning. 🙂

Om Mamma Urkraft

~ Frågor, rådgivning, FitLine: urkraftmw@live.se ~ Dipl. Näringsrådgivare, Samtalsterapeut steg 1, Alkohol- och drogterapeut ~ Anledningen till jag är anonym är för att bloggen exponerar min son, jag är mer öppen än de flesta gällande mig själv så skicka ett mail och vi tar det därifrån. ~
Det här inlägget postades i Allt annat..., Autism - och liknande tillstånd/syndrom, Autismdiet och kosttillskott - recept - råvaror - tips, Hälsa - miljö - livsåskådning och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

33 kommentarer till Pinsamt SVT – Gårdagens ”Debatt”

  1. Erica skriver:

    Du är en fantastisk mamma Lena. ❤

  2. Mormor skriver:

    Du skriver så himla bra, och jag har ingenting att tillägga!
    Grattis! Får jag skicka länken till din blogg till några av mina ”kontakter”?
    Tänkte typ 2000-talets Vetenskap och såna?

  3. Gunilla skriver:

    Tyckte också att gårdagens Debatt var riktigt trist. Det är riktigt sorgligt att se representanter för de läkare vi förväntas vända oss till, när våra barn har fått diagnosen ”befinner sig på autismspektrat” och vi vill ha hjälp och råd för att hjälpa våra barn, sitta och närmast hånle åt alla som har en annan åsikt än de själva! Bevare mig väl för dessa kemister. I vår sons fall upptäcktes autismen enbart för att vi själva ringde en psykolog och bad om ett utlåtande. Efter konstaterad autism har ingenting gjorts för att hjälpa, från sjukvårdens sida. Ingenting! Vid testsvar som beskriver mycket förhöjda värden av arsenik bl a, får jag bara svaret från läkaren att han inte kan tolka siffrorna! Helt ointresserad och okunnig om hur man kan adressera problemet. HUR kan man ignorera en sådan uppgift?! Svenska läkare i gemen har ingen som helst helhetssyn; för dem existerar endast en sjukdom och en sjukdom behandlas endast med kemiskt framställda mediciner. Här finns inte en tanke på kostens betydelse för hälsan.
    ”Paltkoma” uppstår när man har ätit alldeles för mycket, ofta kolhydratrik kost (pasta, pizza t ex) och den dästa känslan, tröttheten, som följer av ett skrovmål verkar ha satt sig på hjärnan hos herrar doktorer i panelen.
    VAD är de rädda för? Att prova dieten kan omöjligen skada. Doktorerna kanske inte är medvetna om att kalcium i grönsaker är mycket lättare att tillgodogöra sig än den som finns i mjölk? (Nej, just det, näringslära fanns inte på deras schema).
    Att man absolut ska vända sig till en dietist innan man påbörjar denna ”farliga” diet var också något som fick mig att minnas mitt samtal med en dietist som inte kunde svara på vad min son skulle drabbas av för förfärliga bristsjukdomar om han INTE fick i sig mjölk och gluten. Hon hade inte en aning! Kanske berodde det på att det inte finns några följdsjukdomar om man äter denna diet. Snarare tvärtom. Och märk väl. Det är ingen av oss föräldrar som påstår att ALLA måste gå på diet eller att ALLA blir botade (eller ens hjälpta) av denna diet! Däremot rekommenderar vi varmt alla drabbade att PROVA dieten.
    Min son kunde äntligen sluta med blöjor EN MÅNAD efter dietens införande. Han var då fem år. Tidigare hade han inte en aning om vad toaletten var till för. Signalerna mellan urinblåsa och hjärna var blockerade. Han började prata mycket bättre och äntligen sov han hela nätterna igenom! INGEN ska säga att denna diet inte fungerar.
    Precis samma känsla av maktlöshet som mammorna i debatten talade om har jag känt och känner fortfarande då jag, om jag vill ha adekvat hjälp till min son, måste vända mig till läkare i ett annat land än Sverige!
    Sverige är ett u-land när det kommer till behandling av neuropsykiatriska sjukdomar/tillstånd.
    För övrigt trodde jag att en debattledares uppgift är att vara opartisk?

    • urenergi skriver:

      Tack Gunilla för att du delar med dig så mycket! Och vi ser ju hela tiden hur allas våra historier är så väldigt lika på många punkter… både under den mörkare tiden av sjukdom och efter tillfrisknande genom kostomställning. Ofta inom en månad har tydlig och kraftiga förändringar visat sig.

      Jag tror också vi får ha i åtanke att dessa två medverkande och snuskigt hånleende läkare är betalda för att gå livsmedelsindustrins ärenden, förhoppningsvis är inte alla läkare lika styrda. Och som den gode Charlotte Erlanson-Albertsson uttryckte sig, i TV4:as ”Efter 10” med Familjen Kärnfrisk, så finns det gott hopp i att de nya yngre läkarna är mer uppmärksamma och intresserade (även om en del av dem också tycker att pengar smakar godare än hälsa).

      Jag gillar liknelsen med paltkoma och den får mig att uppmärksamma att den knappt existerar här längre, förutom i de få fall jag själv ”fuskar” med maten.

      Vad är de rädda för, rädslor handlar oftast om risken att förlora något – i de här fallet troligen pengar, makt, berömmelse? Det finns inget annat vettigt argument, skuldbeläggandet är ju sannerligen gripet ur luften för att ha något att komma med. Ja som du skriver så existerar inte näringslära på schemat, varför skulle man ha det, det säljer ju inga läkemedel?

      Maktlösheten du beskriver har jag också känt många gånger, tack och lov hade jag turen att kunna finna och rådfråga eldsjälar som gått före mig och faktiskt hämtat en del hjälp till Sverige (BAN t.ex.). Vi skule bara kunna snegla till våra grannar Norge och Danmark och kanske även till välutvecklade Tyskland…

      Debattledaren Belinda Olsson var i särklass usel på sitt jobb! Det borde väl vara långa köer till sådana yrken så man börjar ju att undra även där…

  4. Mormor skriver:

    Googlade lite på Belinda Olsson. Hon har inget gott rykte precis. Det finns mycket om henne, och det är inte smickrande för henne.
    Amelia Adamo kallade henne för ”gnällfitta” – haha

    • urenergi skriver:

      Oj och jag som oroar mig över mitt eget språkbruk emellanåt, men där ser man. 😉

      Det är verkligen intressant att gå bakom kulisserna och alla snoffsiga titlar. Marcus och Reimer är helt klart inte bara två kända barnläkare och Belinda Olsson är antagligen inte bara en programledare (synd bara att man som sådant i ett debattprogram inte kan hålla sig professionellt neutral)… utan det finns mycket bakgrund och lik i garderoben, sorgligt att så mycket ska vara så vinklat. Med detta i åtanke så ser jag än mindre hur man inte istället kan ta till sig vad så många föräldrar erfarit gällande tillfrisknande, här finns ju bara ett uppenbart vinstintresse, vinsten i att få mitt barn friskt och kunna leva ett fullare liv (utan smärtor och isolering mm).

    • Jenny skriver:

      Belinda har varit gnällfitta i alla tjejtidningar förr i tiden… Notera tjejtidningar. Så långt sträcker sig hennes cred.

      Jag blir så ledsen, man är så jävla hjälplös. Här söker man råd och tips för att slippa dra hela lasset själv, och så slås de upptäckter man gör ner. ”Dokumentera och lär” tänker man, men istället får man höra att man har fel. Världen är för sorglig.

      • urenergi skriver:

        Kan inte mer än instämma… lyssna på oss, vi vet att allt och därför borde ditt barn vara sjukt nu och för resten av livet, kanske kan du få lindring av våra droger och avlastning via olika instanser. Inte kan väl det du gör hjälpa dit barn. Tänk på när man inte heller trodde mamman var bäst för det precis nyfödda spädbarnet utan man tog det ifrån mamman för att sjukvården var den bästa omsorgsgivaren, barn och mor fick enbart ses på schema.

  5. De flesta föräldrar som jag möter har vridit ut och in på sig själva i försök att hjälpa sina barn, det sista de behöver är anklagelser från sin omgivning om att de ger sina barn dålig mat.
    Det är inte er jag menade skulle ge dem dåligt samvete, tvärt om tror jag att de flesta föräldrar skulle vara glada för er skull.

    Sedan tror jag inte att lära känna andra botar neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, om jag sa så uttryckte jag mig slarvigt. Det jag menade var att det leder till ökad självkännedom vilket är det som hjälpt mig mest och gjort att jag hittat strategier som fungerar.

    • urenergi skriver:

      Hej Henrik, kul att du hittade hit!

      Anklagelser är aldrig av godo och därmed anser jag inte dem platsa i debatten. Det jag och andra föräldrar gjort är också att ha kämpat oss blåa, i motvind pga av vårt rigida samhälle och vårdapparaten – och fått resultat! Detta känner jag och alla de andra oss givetvis förpliktigade att sprida budskap om och hjälpa andra som kämpar i mörkret.

      Jag skulle aldrig ”tvinga” någon att byta kost eller skuldebelägga denne för att den inte har kraften att göra all anpassning. Det är tungt! Och vi har alla olika förutsättningar och livssituationer, jag till exempel är tvångsmässigt lagd och kan inte ge mig i viktiga frågor. Jag var ensamstående och det fanns inga syskon, samt att Viktor var så liten att omställningen snarare blev en fråga om att läsa på om och om igen, samla information och undersöka.

      Men det ÄR min medmänskliga plikt att berätta min historia som är så lik så många andras (i USA finns en 20-årig historia med otaliga barn som fått hjälp via kosten). Sen är det ju så att inget funkar på precis alla, en grupp blir diagnosfria, en grupp förbättrade och en grupp händer ingenting med. MEN denna kost (med det engagemang man lägger på att hitta alternativ) är ofarlig att införa, det krävs absolut ingen dietist och oftast ersätter man med en allmänt mer sund kost (autism eller icke).

      Självklart är det tokigt om några få individer blir extrema och börjar predika på ett skuld eller skambeläggande vis men det är en avart som inte ska få stå ivägen för spridandet av information som många faktiskt vill ha. Många av de föräldrar som tar på sig skuldkänslor inför kosten, de gör det också pga att läkarkåren förnekar fakta och lämnar dessa sårbara föräldrar i limbo och förvirring.

      Stort tack för att du skrev till mig och förtydligade, jag menade inte att meja ned dig heller och jag tror du vill gott. 🙂 Givetvis är gemenskap en viktig del i välmåendet, att kunna identifiera sig är grundläggande mänskligt. 🙂

  6. Annika skriver:

    Hej Lena,

    jättebra skrivet. Jag var en av mammorna i debatten igår. Det var lite frustrerande eftersom vi hade så mycket vi ville ha sagt. Och hon avbröt mig hela tiden och det var tydligt att hon inte trodde på oss. Men jag har fått massor med feedback idag om vilken bra insats vi gjorde. Och själv är jag supernöjd eftersom vi ändå fick upp ämnet på agendan och nå ut till många föräldrar. Forskaren Charlotte och Fredrik Paulin var väldigt trevliga. Du också Henrik. Tack för taxin!
    Ha det bra/
    Annika

    • urenergi skriver:

      Jaa ni var kanon! Att ni fixade att hålla lugnet, otroligt imponerande. Jag tycker iofs att alla på ”vår” sida höll en avslappnad attityd, kanske är det så när vi vet vad vi talar om?

      Jag inser att jag i min ilska missar lite av perspektivet – ni alla var ju så tydliga, hållfasta och informerande – helt klart så var det god publicitet! Jag har talat med mindre insatta som även dem tycker att det var undermåligt skött, då menar jag programledaren och de hånfulla läkarna.

      Ja Henrik verkar också vara en go kille, absolut inte meningen om det ser ut som jag klassar honom i stil med Reimer och Marcus. Henrik har bara visat goda intentioner och jobbar för något gott!

      Ljus och värme ❤

  7. M skriver:

    Min syster tipsade mig på facebook i dag om programmet så jag har just kollat in det på svt.play. Intressant, trots att det som vanligt sitter några läkare där som inte vet vad dom pratar om.
    Jag är trots allt glad att det överhuvudtaget görs ett program som kan ge föräldrar ett hopp.
    Min egen son visade sig vara överkänslig mot gluten när jag slutade amma vid 8 månaders ålder. När han närmade sig 2 år så testade jag att ta bort även mjölk ur kosten. Efter att aldrig ha sovit mer än högst 3 timmar i sträck började han efter 2 veckor att sova riktigt gott. Han hade även varit fruktansvärt vild och bråkig och vi hade haft det riktigt jobbigt med honom. När vi avlägsnade även mjölken fick vi ett mycket lugnare barn. I dag är han 12 år och en lugn, fin och mysig kille.
    Det enda vi ändrade på var kosten.
    Jag skall kolla mer på din blogg när jag får tid, det ser ut att finnas ett och annat av intresse här. Dessutom gillar jag ditt sätt att skriva.
    Jag bara snubblade in här när jag sökte på programmet. 🙂
    M

    • urenergi skriver:

      Ja vi är ju hur många som helst med samma erfarenhet! Otroligt hur man kan förkasta det… men dessa läkare vill ju som sagt inte förstöra sin guldkalv heller. Ju fler vi blir desto mer börjar vården öppna ögonen. Jag tycker åtminstone att klimatet ändrats sen 2008 då jag först började försöka nå fram till skolmedicinare. Idag Fnyser man inte längre utan säger ”Jassåå” och noterar vad jag sagt… sakta sakta tar vi mark. 🙂

      Jätteglad att höra hur din pojkes och era liv förändrats så enormt till det bättre, värmer verkligen hjärtat. 🙂 ”Det enda”, kosten är ju en så viktig del och det bevisar sig hela tiden!

      Tack så mycket för positiv feedback, blir ännu roligare att skriva när det kommer så mycket uppmuntrande kommentarer och mail. 🙂 Roligt att ha dig med på resan M.

      Love and Light

  8. Gunilla skriver:

    Ett boktips! Har inte själv läst igenom den, bara börjat litegrann, men den verkar mycket intressant. ”Nu räcker det” (Så befriar du dig själv från kronisk sjukdom) av Ursula Jonsson. Handlar mycket om mjölk och gluten : )
    Skickar också en hälsning till mammorna som berättade så lugnt, engagerat och bra igår!

  9. Linda Karlström skriver:

    Tack för en helt suverän blogg! Jag satt också och tittade på programmet, trots att jag förra gången jag tittade på Debatt bestämde mig för att aldrig göra om misstaget. Det var ett drygt år sedan jag sist tittade, och då handlade det om svininfluensavaccinet. Jag kunde inte fatta att SVT hade en så fruktansvärt inkompetent debattledare som Belinda Olsson! Hon fullkomligen förstörde hela debatten då med att avbryta samtliga medverkande innan de hunnit säga något alls. Stod där med att fånigt överlägset flin och tog parti. Tyvärr kunde jag nu konstatera att hon fortfarande är lika oprofessionell. Det är minst sagt upprörande att en sådan person får agera ledare i något som ska framstå som en viktig och konstruktiv debatt!

    Läkarna på första raden är ett kapitel för sig, och Moder Urkraft har här gjort en förtjänstfull sågning av dessa våra sjukligt självgoda och profitintresserade lakejer som inte gör något annat än springer ärenden åt industrin. De kommer inte att bli långlivade!

    Till alla fantastiska föräldrar som medverkade till förmån för alla barn och deras hälsa, vill jag säga att NI VANN!!!! För vem var det som drog ner applåderna där i slutet? Inte var det de vitrockade rondellhundarna! Det var ni föräldrar som gick hem i TV-rutan, och det var läkarna som totalt gjorde bort sig. Fortsätt kämpa! Sanningen kommer att segra.

    • urenergi skriver:

      Tack så mycket för uppmuntrande ord, för ett härligt eldigt inlägg och för att du också kämpar på… svininfluensalögnen är verkligen ett kapitel för sig!

  10. Eva Johansson skriver:

    Det finns fler böcker att läsa i ämnet, skriven av en svensk läkare och psykiatriker, Harald Blomberg. Autism – en sjukdom som kan läka, heter boken. Jag har skrivit ett efterord i boken där jag berättar hur det går för min som Emil som har Autistiskt syndrom (enligt skolmedicinen).
    Om jag får göra lite reklam, så finns boken att köpa hos Harald på hans hemsida http://www.haraldblomberg.com eller http://www.rytmiskrorelsetraning.se eller via min hemsida http://www.energimedvetenhet.nu
    Eva

    • urenergi skriver:

      Hej Eva och tack för information! Jag har tyvärr inte hunnit läsa boken men passade på att göra lite reklam när den kom: https://urenergi.wordpress.com/2010/09/28/ny-bok-autism-en-sjukdom-som-kan-laka/ 😉

      Du får så gärna göra reklam här! Jag vill inte publicera namn här men min Viktor har faktisktvarit på besök hos dig och provat helande rörelser, dock tillsammans med mormor och ”K”. 🙂 Jag råkade även höra att du varit på en ”föreläsning” och bytt lite erfarenhet med en kollega till mig, vi arbetar tillsammans med näringstillskott men hon arbetar även med energimedicin. Tänk vad vi alla kopplas ihop hela tiden, trots att du och jag inte mötts personligen än, ett härligt hälsosamt nätverk med goda energier. 🙂

      • Eva Johansson skriver:

        Det var Fröken T som tipsade mig om din sida! Jag jobbar åxå med bioresonans, både med kunder, men framförallt med Emil och mig själv. Världen är bra liten egentligen när vi kopplas ihop, och ändå så stor när man inser hur lite man vet.
        Jag så på Aktuellt i gårkväll, och till min förvåning erkänner Svenskt Vatten att det finns parasiter lite överallt i svenska dricksvatten. Om några år kanske skolmedicinen erkänner att det finns parasiter och kanske till och med tungmetaller i våra kroppar åxå. Fast det är ju förstås inte så farligt, det kan ju inte vara en orsak till obalanser som autism eller liknande……

      • urenergi skriver:

        Ja jag hörde det, visst är hon go vår Fröken T! 🙂 Jag har faktiskt inte provat bioresonans på Viktor än (men på mig själv ett par gånger med häftiga resultat) men har fått enorma resultat först genom kostförändringen och nu tack vare de nya kosttillskotten vi använder, har skrivit mycket om dem i bloggen (FitLine). 🙂 Jag vill också utbilda mig på området och använda frekvensbehandlingar både i hem och i övrig verksamhet, och mormor och K vill ta med Viktor till dig igen – och då ska jag följa med. 😉

        Ja vi diskuterade också det där med dricksvattnet igår, suck. Tydligen finns det naturliga och väldigt billiga sätt att rena vattnet på som kommunerna har tillgång till också! Men vi kör reningskanna och kanske borde dra i kolloidalt silver med som det ser ut. Nej för bövelen ingen av dessa extrema obalanser människan skapat under sin senare existens kan väl skapa sådana tillstånd som autism mm vi har ju bara börjat diagnosticera annorlunda … :/

        Undrar vad man menar att all förgiftning då KAN leda till? Det kommer ju ideligen larm om skador på det marina livet, all natur, fosterskador och plötslig spädbarnsdöd osv osv Sen har vi ju andra fenomen som hjälper till med våra sjuka kostvanor med tillhörande kostråd, att kapa av navelsträngar för tidigt med tragiskt mycket mer.

  11. Eva Johansson skriver:

    Lite reklam och förhandsinfo: Den 2:a april kommer föreningen Nya Tidens Barn att hålla ett halvdagsseminarium i Hägersten, Stockholm på temat Annorlunda inuti. Harald Blomberg, Charlotte Erlansson-Albertsson (professorn från Lund som var med i Debatt) och Jane Lloyd, Edutherapy från London, är föreläsare.
    Gå gärna in på Facebook och adda mig eller Nya Tidens Barn, så får du en inbjudan.

  12. Anna skriver:

    Hej,
    det är verkligen sorgligt att läkare får fortsätta felbehandla barn (och vuxna), utan att ställas till svars för det. Å andra sidan, vi har tre industrier, dvs mjöl, vete och farmaindustirin (alla subventionerade) som skulle kollapsa om vi började titta närmare på vad vi äter… inte konstigt att dom känner sig hotade och går till attack.

    Glutenmorfiner och kaseinmorfiner är kända ämnen, att dom inte skulle påverka kroppen vore konstigt. Kanske borde parkinson-forskare ta upp en tråd här också..?!

    Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter!

    • urenergi skriver:

      Du har tyvärr så rätt och många kan inte förstå att det skulle kunna vara så att industrin har andra syften än att vara goda nog att bidra med föda eller mediciner för att hjälpa oss. Man det är också ett stort arbete att genomskåda allt sådant (och till fullo kan vi givetvis inte det) istället för att bara lyssna på och följa alla råd från dessa krafter och även från staten och skolmedicinen som får sin ”kunskap” via de stora krafterna.

      Jag tror också att så många fler av våra nutida sjukdomar/tillstånd har med denna felaktiga människoföda att göra, tillsammans med alla miljögifter, tillsatser, strålning mm – med oundviklig tillkommande stress (som redan är enorm i vårt snabba ekonomiskt drivna samhälle) och näringsbrist.

      Tack själv för uppmuntran och allt det arbete du själv gör! Tillsammans kommer vi göra förändring (och har redan gjort! :)).

      Ljus och värme

  13. Randi skriver:

    Hej. Jag ramlade in här när jag googlade Claude Marcus. Jag minns så väl programmet och hur förbannad jag blev på att ”läkarna” fick så mycket plats. Och jag beundrar er som var med från andra sidan och försökte få in vad ni kommit dit för att säga. Hurra för er 🙂

    • urenergi skriver:

      Jag instämmer med dig Randi! 🙂 Jag åkte inte ner eftersom det var i Göteborg (låång resväg för mig) och utan någon som helst ersättning, och tur var kanske det. Jag är väldigt ”trevlig” och saklig men skulle jag hamna i ett så oseriöst program, med en så oseriös (och emellanåt dum för att tala enkel svenska) programledare och dessa hånfulla läkare … ja det hade varit svårt för mig att hålla mig lugn då 😉 Men i det stora hela så såg ju varje självtänkande människa allt i sitt rätta ljus – vilka höll god ton och vilka betedde sig som riktiga översittare? Vi fick fram vårt budskap på ett fint sätt – vem kan förringa den direkt erfarenheten av föräldrar som fått sina barn friska, så uppenbart relaterat till ändringar i kost och näring? 🙂 Samt att det dessutom finns otroligt mycket forskning som stödjer vår sak! 🙂

Kommentera

