Debatt torsdag kl 22 – Om kostens betydelse vid autism

Mamma Urkraft kände sig väldigt upplyft och faktiskt hedrad över att ha mottagit detta mail:

Hej!

Jag heter Johanna Klaasen och jobbar på programmet Debatt i Sveriges television.

På torsdag ska vi diskutera autism och kost med utgångspunkt i boken ”Kärnfrisk familj”.

Jag hittade din blogg och såg att du är engagerad i de här frågorna. Skulle gärna vilja prata lite med dig.

Med vänliga hälsningar

Johanna Klaasen

Jag hoppas att telefonintervjun kan ha gett något även om jag inte har möjlighet att ta mig till Göteborg på torsdag för att medverka i programmet. Men jag vet att det redan finns ett par starka, kunniga och erfarna röster på plats.

Jag fick även veta att på ”motståndarsidan” sitter två BARNLÄKARE, jag kan inte låta bli att förvånas och uppröras (chockad blir jag inte längre) över att läkare, som dessutom svurit den Hippokratiska (vet de ens vem Hippokrates var?) eden, idag inte har minsta koll på hur man håller kroppen frisk.

Att sådana högutbildade individer inte kan/vill (?) inse vilken påverkan dagens kosthållning, miljögifter och stress påverkar våra stenåldershjärnor och kroppar – det är för mig en gåta. Barockt, för att använda ett favoritord.

Nåväl, på plats i studion är även pappa Kärnfrisk Morten) som tillsammans med mamma Kärnfrisk (Ninka) skrivit boken ”Kärnfrisk familj” och driver hemsidan Kärnfrisk Familj.

Se intervjun med Malou: Så blev de Familjen Kärnfrisk – på tv4:s Efter Tio

Observera Malous felsägning i inledningen – Familjen Kärnkraft! Same same as Familjen Urkraft! :D

Expressen – Möt familjen sockerfri

Köp boken på tex Bokus eller Adlibris

Det här inlägget postades i Alternativa läkemedel och behandlingar, Autism - och liknande tillstånd/syndrom, Autismdiet och kosttillskott - recept - råvaror - tips, Hälsa - miljö - livsåskådning och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Debatt torsdag kl 22 – Om kostens betydelse vid autism

  1. Gunilla skriver:

    Oj, va spännande! DET programmet ska jag se. Min son äter GFCFSF-diet sen snart tre år tillbaka. Han slutade med blöjor efter en månad på dieten, vid fem års ålder! Hans språk började fungera med dieten, han har knappt varit sjuk sedan dieten etc. Men, han lider (och jag) av koncentrationsproblem. Jag vill följa upp med nya undersökningar av hans eventuella brister och tungmetaller men drar mig verkligen för att söka läkare i Sverige (detta u-land vad det gäller autism) då det inte finns någon förståelse för att man faktiskt hjälper dessa barn med diet och tillskott! jag kommer nu att vända mig till Danmark för att få hjälp.
    Jag mailade till Morten i Kärnfriska familjen : ) och han tipsade mig om en klinik som jag kommer att vända mig till. Vi har tidigare testat på Scandlab, men med en ointresserad läkare i min stad går det ju inte att gå vidare och adressera problemen!
    Har du tips på någon läkare i Sverige som kan hjälpa?

    • urenergi skriver:

      Åh vad härligt att höra om era framsteg! Det är ju helt uppenbart för oss föräldrar och våra barn att kostens betydelse för hälsan är enorm, och inte behövs det någon utbildning alls för att se och uppleva dessa förändringar tydligt.

      I Sverige kan du tyvärr fortfarande inte förvänta dig någon hjälp med biomedicinska undersökningar och behandling vid autism (eller ADHD mm), utan det är de norska och danska labben med anknutna DAN-läkare som är närmast (länkar finns på bloggens högersida). Svenska läkare kan inte tolka Scanlabs tester… och har ingen kunskap om kost och biomedicinsk behandling av barn med autism och ADHD. Tungmetallavgiftning ska du inte ens nämna för jag tror det är olagligt att göra på barn under 8 år, precis flera naturbehandlingar och homeopati (mailar dig om mer info).

      Men vi har faktiskt fått en stor förmån med att flera föräldrar tillsammans startat föreningen BAN som har träffar, konferenser och information för alla som vill behandla sina barn nu (inte om och när svensk vårdapparat vaknar). Du kan kontakta dem och höra om en norska DAN/BAN-läkare besöker Sverige, han reser hit ungefär 2 ggr per år.

      Stor varm kram – med energi till fortsatt kamp :)

      • Gunilla skriver:

        Hej!
        Jo, jag är medlem i BAN : ) och har träffat Geir en gång för tre år sedan. Vi startade dieten direkt efter mötet men jag kände att hans råd var lite för drastiska… bl a kelering med DMSA(?) som vi själva skulle sköta. Vi har inte haft någon kontakt efter det mötet och det känns lite konstigt att skriva ut diverse medicin utan att göra en uppföljning. Då hade jag behövt en stöttande läkare i ryggen, kände jag.
        Så det får väl bli Danmark då.
        (Vi har också använt oss av homeopati och annat smått och gott, men det är svårt med en motsträvig son : ) Och det är DÅ man önskade att det fanns en samlad läkarkår, eller andra med samma rätt att behandla som läkare, som hjälper och stöttar.)

      • urenergi skriver:

        Ja jag har samma upplevelse (kanske blir lite dubbelt med mailet nu;))! Det blir väldigt krångligt för en vanlig dödlig att få ihop allting och jag vill inte heller på eget bevåg dra igång t.ex. tungmetallavgiftning med vissa medel (skulle komme en mildare och billigare variant för något år sedan men ändå…) Uppföljningen kund eman göra via telefon och mail med för min del var det svårt språkmässigt och för dyrt. Det är givetvis en prioriteringsfråga men eftersom Viktor ändå blivit så pass bra med kosten och nu med de nya kosttillskotten, samt med träning känns det inte lika akut. Vi kan ta det lugnare och inte behöva chansa på behandling efter behandling, vilket jag antagligen gjort om det inte lyckats så bra med kosten.

        Sen har vi ju även alternativet HBOT som jag skrivit om tidigare, vet inte hur det kommit igång än bara. Ingers svenska HBOT-center. http://www.hbot.se/

        Homeopati och liknande är säkerligen bra komplement och kanske kan frekvensterapi vara något (det har jag och närstående provat själva med goda resultat).

        Danmark är faktiskt ett föredöme på flera hälsoområden… bland annat med att förbjuda tillsatser som glutamat, parabener etc. Deras labb och läkare är nog kanon. :)

  2. Marie skriver:

    Tur att det finns människor som ni som kämpar på med detta. Det är ju helt klart att maten som vi äter kommer från jordar osv som är fyllda även med sånt som vi inte tål och kroppen säger ifrån med diverse sjukdomstillstånd.
    Det här med ”vetenskaplig beprövad” har ju blivit ett gissel i Sverige då som jag tror att det mesta är styrt av pengar och makt. Läkemedelsbolagen är villiga att se till så att inte forskning som finns, inte visas upp för då försvinner deras enorma inkomster.
    Det finns ju även en stor rädsla bland många läkare att gå på en sådan linje med tron på att vi faktiskt kan vara förgiftade av olika slag tungmetaller osv- under ett antal år nu så avsätter ju socialstyrelsen alla läkare som vill hjälpa och har kunskap om detta.
    Jag såg inslaget och det som är glädjande är att tv gör själva tvprogrammet, men dessa läkare – finns bara en sak att säga och det är ”puh”.
    Det enda som kan hjälpa dom att bli bättre läkare är väl att dom själva blir drabbade på något vis och inte får nån hjälp
    All heder till er!!

    • urenergi skriver:

      Ja för de flesta människor är detta helt solklart, det jag äter idag är en del av min kropp imorgon! Något förenklat men vad är det som bygger upp vår organism – näring, syre och vatten… och allt detta är manipulerat och förgiftat idag.

      Jag och Viktor anmälde oss glatt till en undersökning via autismcenter, där man skulle undersöka D-vitamin och tungmetaller hos mor och barn… men det senare raderades visst från studien till slut.

      Ja det är hemskt att säga men ska det verkligen till att de måste bli sjuka själva eller någon i deras närhet? Eller skulle de fortfarande mörka information som avlivar deras kassako?

Kommentera

