Hur bebisar blir till!

Viktor undrade igår hur bebisar blir till… vilken diskussion!

Det började med en menstruationsfråga som ledde till att det betyder att stora flickor kan få bebisar. Sen stannade vi kring frågan om inte pojkar kunde få bebisar och han sa roat att den skulle komma ut ur rumpan.

Tänk så lätt det var att förklara för en femåring, om snoppen och snippan, fröet och ägget. Inget var egentligen konstigt eller äckligt, det bara var.

Men Viktor ville ha en egen bebis och då kom givetvis det faktum att barn inte kan få bebisar och ska inte heller försöka. 😉

Då tyckte han direkt och på ett självklart vis att mamma och *mammas sambo* ska göra en åt honom. 😀

– Mamma orkar inte ta hand om en bebis nu, sa jag

– Men JAG kan göra det säger Viktor utan tvekan i rösten. 😀

Sen berättar han upphetsat att han kan natta bebisen, leka med den, mata den, lyfta den osv… och gjorde bockade av med ett tecken i luften för varje moment han kunde utföra när jag sa ja. PLUTT 😀

Jag har länge förstått att han skulle bli världens bästa storebror, han har många gånger sagt att han vill ha en lillasyster som ska heta Wilma och han är otroligt varsam, omhändertagande och tillåtande i sällskap av bebisar…

Får låna kusinbebis så länge. 😉

Kanske kan förmedlandet av denna varma omtanke och empatiska förmåga, krossa en del fördomar om hur ”alla” med autismspektrumfungerande skulle vara skapta…

I rymden finns en jäkla massa känslor! 😉


Om Mamma Urkraft

~ Frågor, rådgivning, FitLine: urkraftmw@live.se ~ Dipl. Näringsrådgivare, Samtalsterapeut steg 1, Alkohol- och drogterapeut ~ Anledningen till jag är anonym är för att bloggen exponerar min son, jag är mer öppen än de flesta gällande mig själv så skicka ett mail och vi tar det därifrån. ~
Det här inlägget postades i Autism - och liknande tillstånd/syndrom, Viktor - Lille Urkrafts upptåg och utveckling och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Hur bebisar blir till!

  1. Mormor skriver:

    Jag har ju sett honom hålla på med kusinbebisen, så himla go.
    Bebisens strorebror var inte så gullig mot sin lillasyster precis

    • urenergi skriver:

      Jaa det var ju den Frankrikebosatta kusinen som vi inte kan låna mer än ett par gånger per år, tyvärr! Men åh så underbart go Viktor var med henne… Hela hans uppenbarelse blev så varsam och inkännande – det otroligt vackert att få uppleva.

  2. suddrik skriver:

    Wilma var ju ett riktigt bra namn tycker jag. Jag håller med Viktor.
    Ska vi försöka ordna bebis samtidigt om något år? Vi kan tävla… *NÖJD*

    I jymden kan ingen höja dig fjätta.

    • urenergi skriver:

      Ja jag fastnade också för namnet… Viktor känner ingen som heter Wilma så det var extra kul när han sa det hela tiden som det var bestämt. 🙂
      Jag varken gillar att tävla eller vill ha bebis närmsta året! 😛 You win! 😀

Kommentera

