Dagens ord och mamma Urkrafts språkliga funderingar

Spinner vidare på ord och dess innebörd… Många ord innehar flera olika betydelser, många tolkas olika av olika människor med olika ursprung och upplevelser, och de kan uppfattas till en avsevärt hög grad olika rent känslomässigt hos olika individer.

Hur känns det i magen när du hör orden kritik – skeptisk – berusning – alkohol – kroppskontakt – ilska – upphetsning – ensam – beroende – autonomi – religion – andlighet?

Vilka tankar, minnen och känslor väcker varje ord inom dig? Och betänk hur någon med en helt annan bakgrund än du själv, skulle kunna lägga för innebörd och känslor (kanske inte några alls) i tex ett ord som Systembolaget. Eller ”kritik” – hur upplevs detta ord för en som i barndomen omhuldats, givits villkorslös kärlek, uppmuntran och trygghet jämfört med den som varit nedtryckt, hånad, förlöjligad och allmänt utsatt?

Är vi medvetna så kan vi åtminstone i vuxen ålder observera oss själva, våra tankar, känslor och handlingar – och sedan välja att göra vårt bästa för att förändra vårt förhållningssätt.

Have you ever seen two people reacting entirely differently to the same set of outer circumstances?
You determine what something means.
You give it meaning.
Until you decide what something means, it has no meaning at all.

-Neale Donald Walsch

* * *

Under diskussion över gårdagens blogginlägg om orden skepticism och skeptiker så kom vi in på just ordet kritik – som är ämnat att fungera både i positiva och negativa sammanhang(?). Efter min egen upplevelsevärld så lägger jag in mer negativa känslor till ordet och positiv kritik låter för mig som sund misshandel, välgörande försummelse eller konstruktivt hat.

Vad säger andra om ordet?

Nationalencyklopedin:
kriti´k, angrepp genom att utpeka påstådda(dessutom! – en uppfattning – ingen sanning – mU) misstag eller felaktigheter. I massmedier avses ett utvecklat sätt att beskriva, tolka och värdera konstverk. Kritikerns roll är att informera om, beskriva och tolka verken och eventuellt deras bakgrund för att därigenom bidra till bättre och fördjupade estetiska och konstnärliga upplevelser, men även att ta värderande ställning till dem.

synonymer.se:
1 anmärkning, klander, fördömande, tadel, ris; mothugg, motstånd, opposition 2 anmälan, recension, utlåtande; granskning, bedömning, prövning, undersökning
(motsatsord: 1 beröm)

Idel negativt i mina ögon, åtminstone väldigt subjektivt dömande och värderande – individbestämt eller tyst avtalat utefter konventionen…
Sen kan man ju bestämma sig för att kritiken är konstruktiv förstås. Den gyllene medelvägen som majoriteten av av befolkningen upplever och ställer sig känslomässigt neutrala inför?

* * *

Egentligen var min tanke bara att skriva ett nytt ord som min syster gav mig igår – kudos.

Kudos är enligt min syster motsatsen till kritik. Varför har jag aldrig snappat upp detta ord och varför finns det inte med i uppslagsverken?

Jo för enligt samhällskonventionen är kritik något mycket högre värderat än beröm, kritik leder till utveckling och förbättringar (läs: inte för individen, känsloliv eller själsligt utan för ökad prestation, produktion och konsumtion)? Beröm ger mental och affektiv näring medan kritik bryter ned (om den nu inte lyckas hållas neutral och konstruktiv både hos givaren och mottagaren) – Mera kudos tack!

Enligt synonymer.se är motsatsen till kritik beröm:
lovord, pris, positivt utlåtande, eloge, honnör, lov, ros, överord, bifall, superlativ, erkännande, uppskattning, komplimang, goda vitsord, rekommendation(motsatsord: klander, kritik)

Hur kändes de orden? Varma, ljusa och upplyftande i min värld medan någon annan kanske mer tänker än känner och då tänker på självgodhet, mallighet och skrytsamhet?

Kudos översatt från engelska, tyda.se:
Praise, congratulations – beröm, ärebetygelser

Via andra forum ser jag även översättningar som credit (eng.) ära och heder.

Språktidningen säger om kudos (slang, men vvarför om det är ett gammalgrekiskt ord som så många andra vedertagna i språket?):

Kudos är ett berömmande slangord, ungefär liktydigt med ’heder åt’, eller det modernare ’respekt’.

Ordet kudos förekommer bland annat i datorspel och bloggar: ”Kudos till pappa, en doktor med känsla för sina patienter”, skriver bloggen Arhammar.

Termen kommer ursprungligen från grekiskans kydos. Den introducerades i brittisk universitetsslang på 1800-talet och tog sig in i journalistspråket på 1900-talet: He received kudos from everyone on his performance. Därefter har ordet kommit att användas i datorspelsvärlden, där man i vissa spel kan tjäna kudos på att göra bra saker.

Wikipedias förklaring:
Kudos n. Acclaim or praise for exceptional achievement. From Greek κῦδος, meaning ”glory” or ”renown”.

En annan förklaring på samma site:
Kudos, a Finnish word for Tissue (biology). 😀

* * *

Jag vet inte var jag ville komma med detta, eller om kudos utan vidare diskussion är motsatsord till kritik, men  som vanligt ger jag uttryck för eget filosoferande och förhoppningar om att väcka eftertanke – väcka. 🙂

* * *

KUDOS till världen – till mig och till alla andra! 😀

Om Mamma Urkraft

~ Frågor, rådgivning, FitLine: urkraftmw@live.se ~ Dipl. Näringsrådgivare, Samtalsterapeut steg 1, Alkohol- och drogterapeut ~ Anledningen till jag är anonym är för att bloggen exponerar min son, jag är mer öppen än de flesta gällande mig själv så skicka ett mail och vi tar det därifrån. ~
Det här inlägget postades i Hälsa - miljö - livsåskådning och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Dagens ord och mamma Urkrafts språkliga funderingar

  1. suddrik skriver:

    Det här är lustigt, men att läsa synonymerna till beröm var inte heller positiva för mig! Jag kände krav och press! Väldigt intressant… Man kanske har lite mer issues att jobba på än man tror? 😀

Kommentera

