Drick giftfritt – i praktiska, snygga och miljövänliga, non toxiska dryckeskärl

Läs även Viktigt – uppror mot buteljerat vatten!Ekologiskt skumbad! … och ”Kemikaliecocktail hotar vår hälsa”Miljögifter -> hormonstörningar -> för tidig pubertet med mera mfl.

Hektiska dagar hos familjen Urkraft men nu är det minsann dags för ett länge planerat inlägg! 🙂

Som ni säkert förstått, och kanske håller med om, finner jag det måttlöst skrämmande hur många olika mer eller mindre hälsovådliga kemikalier vi ständigt utsätts för, i allt vi kommer i kontakt med. Så med anledning av detta är några av de produkter jag sökt, just giftfria kärl för mat och dryck. (Se tidigare inlägg om gifter i plastförpackningar)

Vad gäller att laga mer hälsosam mat så kastade vi ut microvågsugnen (farorna relaterade till denna maskin blir ett annat inlägg) och använder istället keramiska- eller glaskärl i vanliga ugnen, men dryckeskärl har jag gått ut och jagat – här har vi vad jag funnit:

De kärl jag fastnat mest för är Klean Kanteens utbud av praktiska flaskor i miljövänligt och lätt, rostfritt stål.

På hemsidan presenteras de olika flaskorna (finns även för de minsta, olika korkar och många praktiska tillbehör), många frågor och svar samt information kring gifter och miljöpåverkan.

Jag får faktiskt en allmän känsla av Urkraft, omtanke och krigaranda av denna sida! 😀


* * *

SIGG-flaskorna är lite svårare att hitta bra information om på svenska, jag har kikat på några olika webshoppar och det är också populära giftfria (BPA-fria) kärl.

Dessa är dock tillverkade av aluminium och har ett skyddande hölje på insidan -för att skydda mot aluminiumutsöndringen om jag inte tar fel (vi som har autistiska barn och tänker biomedicinskt ger inte gärna mat ur aluminiumkonserv eller lagar i aluminiumkastruller, konserverna är dessutom ofta belagda med ett BPA-förgiftat hölje)?

Vet inte vad som gäller för rostfritt angående detta men av någon anledning känns ändå Kleen Kanteen som mitt första val – informera mig gärna om jag missat något.

Mer från officiella websiten: http://www.sigg.com/

I många vackra, designade eller klassiska utföranden…

* * *

Renée Voltaire säljer Nalgene, en något billigare flaska tillverkad av BPA-fri polycarbonat.

En läcksäker flaska som är i princip okrossbar och klarar både kalla och varma temperaturer (går att frysa). 750 ml.

Läs även tips på hur du gör ditt eget goda smaksatt vatten (istället för att köpa kemiskt smaksatt vatten i BPA-haltiga miljöfientliga PET-flaskor) eller isande kalla vatten.

* * *

Sist ut presenterar jag en skojig men samtidigt praktisk, miljö- och hälsovänlig produkt från Cool Stuff (här kan man hitta mycket skoj överhuvudtaget) – ”I am not a paper cup

En take away liknande termosmugg. I Am Not A Paper Cup har dubbla keramikväggar med isolerande luft emellan så att drickan håller sin värme/kyla länge och du slipper bränna händerna. En win-win situation!

Locket är tillverkat av miljö- och hälsovänligt silikon.

Termosmuggen mäter 15 x 9 x 9 cm och rymmer ca 3,5 dl. I Am Not A Paper Cup går utmärkt att diskas i maskin och värmas i mikrovågsugn.

Mormor Urkraft har köpt muggen och är supernöjd, men jag själv blir inte vän med den där terracottarysiga utsidan att hålla i.

Men hade ytan varit glansig så skulle ju muggen inte se ut som en pappersmugg, därmed skulle hela idén vara raserad –  jag får helt enkelt ta och vänja mig om jag vill använda denna mysroliga gobit. 😀

Take Away Mugg

Om Mamma Urkraft

~ Frågor, rådgivning, FitLine: urkraftmw@live.se ~ Dipl. Näringsrådgivare, Samtalsterapeut steg 1, Alkohol- och drogterapeut ~ Anledningen till jag är anonym är för att bloggen exponerar min son, jag är mer öppen än de flesta gällande mig själv så skicka ett mail och vi tar det därifrån. ~
Det här inlägget postades i Hälsa - miljö - livsåskådning och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Drick giftfritt – i praktiska, snygga och miljövänliga, non toxiska dryckeskärl

  1. Jenny skriver:

    Men *****… non toxiska…??
    Det heter väl för fan giftfria? 😀

Kommentera

