Receptfritt – inte riskfritt, och hostmediciner lever på en myt…

Läser igenom senaste numret av ”Vårdguiden” (nr 4 2010)

Här kan du bland annat läsa om den, enligt mig, oroande utveckling och orsaker till ökade kejsarsnitt. Och man presenterar ett fenomen som för mig låter helt barockt och motsägelsefullt ”Du som är gravid har ett sämre motstånd mot infektioner och kan därför bli svårt sjuk av influensa” – gravida erbjuds nu gratis vaccin mot säsongsinfluensa. Så den gravida kvinnan med det känsliga fostret uppmuntras att utsätta sig för vaccin och dess möjliga biverkningar, och fostret lagrar in de ogynnsamma ingredienserna…

Mamma Urkraft är också bekymrad över denna mördande reklam (samt den frisläppta försäljningen) vi bombarderas med, nu även för de otaliga receptfria ”läke”medlen (symtomlindrarna). Nutidsmänniskan har utvecklat en abnorm fobi mot smärta och sjukdom i alla dess form och grad – tillverkarna är inte sena att spela på människans rädslor, ”Varför ha ont i onödan?”.

Jag har i ett tidigare inlägg skrivit om detta fenomen i samband med dokumentären ”Piller på liv och död”, där vi bland annat får veta hur slumpmässig läkemedelsforskningen är och hur alla som äter mediciner deltar i ett enormt experiment med sina liv och hälsa som insats.

I vårdguiden kommer nästa bomb – att även receptfria hostmediciner har sina relaterade biverkningar är vi väl alla medvetna om (?) men att det endast finns få studier som tyder på att de hjälper och att vi är invaggade i myten om dess funktion – det var vi kanske inte lika medvetna om?

Jag har gett Viktor hostmedicin i särskilda fall, men har de fungerat – inte märkbart. Så jag har själv insett det jag redan trodde på att vi får ge kroppen det bästa och faktiskt ge den tid att läka/tillfriskna. Men såväl individer som samhället i stort har inte tid att vänta (det tjänas mindre pengar) så bäst att lindra symtomen och köra på…?

Känner du respekt inför de receptfria medicinerna, de som idag säljs på Rusta och i var matvarubutik? Är du medveten om skadeverkningarna eller känner du – med handen på hjärtat – att de är ofarliga att stoppa i sig utan större eftertanke?

Om Mamma Urkraft

~ Frågor, rådgivning, FitLine: urkraftmw@live.se ~ Dipl. Näringsrådgivare, Samtalsterapeut steg 1, Alkohol- och drogterapeut ~ Anledningen till jag är anonym är för att bloggen exponerar min son, jag är mer öppen än de flesta gällande mig själv så skicka ett mail och vi tar det därifrån. ~
Det här inlägget postades i Hälsa - miljö - livsåskådning och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

