Mormor Urkrafts recept på smarriga pannkakor + mina bohemiskt ihopslängda, goda och nyttiga (gf/cf/sf)

Glutenfria, mjölkfria och sojafria pannkakor – som traditionella, fast lite godare och nyttigare.😉 Mamma Urkraft har pillat lite i receptet men måtten är desamma.

* * *

Du behöver
För ca 24 st pannkakor

1 liter mjölk (mandelmjölk/mandeldrink eller annan, ex Carlshamns rismjölk)

6 dl naturligt glutenfritt mjöl (gärna en andel majsmjöl, förslagsvis 1 dl) t.ex Finax, Lailas, Jytte, eller egen blandning

5 ägg (3 ägg om du gör på en halvliter mjölk)

Ekologisk kokosolja att steka i

1 gnutta salt

lite socker eller honung

vanilj efter smak (helst äkta, ekologisk)

Mormor Urkraft tycker det ska vara vaniljsocker för den rätta smaken och jag undrade över innehållet, lät som en syntetprodukt. Hos Äkta Vara kan du läsa mer om detta och hur du gör ditt eget vaniljsocker.

Gör så här

Blanda mjöl och salt i en bunke. Du kan med fördel byta ut en del av mjölet mot majsmjöl det ger pannkakorna fin färg.

Vispa i hälften av mjölken och vispa till en slät smet.

Vispa i resten av mjölken och äggen. Låt gärna svälla i cirka 30 minuter.

(blir smeten för tjock, häll i lite vatten)

Lägg kokosolja i stekpannan och stek tunna pannkakor.

* * *

Mamma Urkraft brukar personligen bara slänga ihop allt som finns hemma och mixa till en smet, tex ägg, äggmjölk, mandelmjölk/drink, banan, kokosflingor, mandelmjöl, naturligt glutenfri mjölmix och andra passande torrvaror som råkar stå i skåpet, kakao, äkta vanilj, kanel und so weiter! Vi hittar på nya namn efter smak, chokladpannkakor – hur smarrigt låter inte det?😛

Mina vad-man-nu-ska-kalla-dem-pannkakor-slash-plättar brukar bli  goda som efterrätter och är samtidigt nyttiga, en riktigt bra kombo enligt mig.😉

Men ibland är det ju så att man vill ha likadant som ”alla andra” eller saknar den gamla traditionella varianten om man tidigare vant sig vid den… Bra att vi kan variera efter tillfälle, eller hur?😀


”Serveringsförslag”😀 (obs lånad bild)

 

 

Om Mamma Urkraft

~ Frågor, rådgivning, FitLine: urkraftmw@live.se ~ Dipl. Näringsrådgivare, Samtalsterapeut steg 1, Alkohol- och drogterapeut ~ Anledningen till jag är anonym är för att bloggen exponerar min son, jag är mer öppen än de flesta gällande mig själv så skicka ett mail och vi tar det därifrån. ~
Det här inlägget postades i Autismdiet och kosttillskott - recept - råvaror - tips och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Mormor Urkrafts recept på smarriga pannkakor + mina bohemiskt ihopslängda, goda och nyttiga (gf/cf/sf)

  1. Jenny skriver:

    Hon fick LCHF-recept av mig *nöjd*
    Den är det grädde, ägg och mandelmjöl i. Gick otroligt nog att vända.

Kommentera

