Första adventskoj, fantastiskt goda (gf/cf/sf) lussebullar! – samt oro över ny EU-regel

Jag är verkligen inte en klassisk bullmamma men jag både lagar mat och bakar mycket på grund utav hälsomässiga, pedagogiska, praktiska, miljömässiga och etiska skäl – jag vill ge min son det bästa, gluten- mjölk- soja och giftfritt.

Jag tycker inte alls om att varken laga mat eller baka men jag finner en enorm tillfredsställelse (och motivation när jag överkommer mina smått fobiska trösklar på området) i att ha åstadkommit en batch med bullar som faktiskt inte bara är ok utan faktiskt godare än ”traditionellt” bakade (med glutenhaltigt mjöl och mjölkprodukter). Min sambo instämde, dessa blev godare än vanliga – de godaste han smakat till och med. 😀

Jag vill tycka om det men tills vidare fortsätter jag att göra det bästa jag kan för att åstadkomma hälsosamma måltider – och det går ju att göra så enkelt men ändå så gott med rätt saker hemma (en stående got to have-favorit är tex Biofoods ekologiska, jäst- och sockerfria buljong – god så det förslår!).

Orutinerad som jag är tog jag helt sonika mitt för länge sedan använda recept från rutiga kokboken, men bytte ut smör, mjölk och vetemjöl mot Biofoods ekologiska kokosolja, EcoMil instant mandelmjölkspulver (som blandas med vatten till mjölk) och Finax naturligt glutenfria mjölmix.

Mandelmjölken smakar smarrigt och sött, som mildare mandelmassa, den finns även som färdig dricka och som grädde, och passar kanske därför bra just till söta bakverk. Tror faktiskt att jag i förvirring missade att hälla i hälften av sockret men bullarna blev söta! 😛 Mandelmjölken är i min smak däremot för söt och dyr att dricka som mjölkdryck till vardags, vi fortsätter i de fallen med äggmjölken och varför inte pröva att göra egen mandelmjölk eller grädde (recept på sesammjölk går att använda även för nötter)?

Hela paketet mjölmix gick åt till degen så det var tur att jag även hade kvar Jyttemjöl hemma för att mjöla bakbordet med (Lailas naturligt glutenfria mjölmix, gula paketet, är ett annat alternativ). 😉

Degen blev härligt och överraskande porös och fin efter första jäsning – en fröjd att arbeta med. 😀


Ack så amerikanskt men Viktor tyckte det var superkul att hälsa på tomten, blev lite ledsen när det var fullt vid Bamse och att den honungsdopade nallen snabbt avancerade vidare, men till sist vågade Viktor springa fram och ta sig en Bamsekram!


Viktorbagarens allra första (vad jag minns?) egenbakade Lussekatt, längst ned till höger på plåten, nedan gräddad.

Jag blev ganska överraskad när jag bara visade snabbt hur man rullade S-formen, han började direkt, gnällde till när en bit av degen gick av (mU rädd för sedvanligt utbrott vid misslyckande), men sen på någon sekund svingade han ihop sin saffransbulle till ett perfekt s! Alla andra gick i samma rasande fart… jag hjälpte bara till att rulla ut degen. 😉


Viktor äter sin väldigt efterlängtade jungfrulussebulle – Kolla in den hungrige killen bakom honom! 😮


Färdigt – bara att njuta!

Till höger: Senaste alstret från the Viktor collection.
Vi körde förbi slussen förra veckan och efter det har Viktor börjat avbilda flervåningsbåtar med detaljerad inredning, han berättar fantasifullt vad man gör på respektive våningsplan.

Just denna båt har 5 våningar med hiss (knappsats bredvid), det är en prick på varje vänsterdörr – ”Dörren bara ser ut så.”
I fören står en person och styr, i aktern finns en kikare.
När jag frågade var kaptenens hatt var så ritade han den liggande till vänster om andra våningsplanet, drog ut en linje under som den skulle ligga på och sedan ringade han in den och förklarade att den låg i tvättmaskinen! 😀
Det gröna bubbliga på bottenplanet är en diskmaskin med bubbligt diskmedel.
Det finns även en hamn lite ovanför, med grönt gräs på och det ser ut att regna…
Det rektangulära bakom kaptenen är där man sover, med två sängar.

* * *

  • Mandelmjölkspulvret köper vi på Dietistbyrån/www.allergimat.com.
  • Den ekologiska kokosoljan blir alltmer populär och Biofoods har lägst pris. Vi har fått både dietistbyrån och ekoprofilerade Coop Forum att ta in produkten, min favoritbutik Gryningen säljer detta märke och många fler, du hittar även utbud hos en del hälsokost och nätbutiker. Senast köpte jag och mormor Urkraft en varsin 25-kilosförpackning direkt, mycket bekvämt och billigare – den håller i evighet om man ser till att använda rena redskap. 🙂
  • Finaxprodukter finns antagligen på de flesta butikers ”glutenfria hyllor” men var noga med att ta den som är naturligt glutenfri. Jag kan aldrig sluta irritera mig på att det mesta som går under namnet ”glutenfritt” faktiskt inte är fritt från gluten, utan är ”reducerat” från gluten, suck.

* * *

En ny EU-lagstiftning för glutenfria livsmedel har tillkommit och gäller från och med 1 januari 2012.

När jag sitter och skriver om detta gissel för oss som äter strikt fritt från gluten finner jag med förskräckelse detta, som sannolikt kan försvåra ytterligare för oss, särskilt för nybörjarna.

Varför man inte behåller märkningen ”naturligt glutenfritt” förstår jag inte då samma sak gäller före och efter den nya regelns inträde – även om de sänker gränsvärdet i reglernas värld så är fortfarande inte de ”glutenfria” produkterna fria från gluten. Jag tycker att det här luktar farlig falsk marknadsföring. Och det görs för att? Ska Finax ha dubbla produkter, med olika innehåll men med samma namn?

Kanske de stora företagen gynnas av detta genom att alla deras produkter profileras som helt ”fria” men jag hoppas att åtminstone de mindre och eldsjälarna på detta område behåller sin tydliga marknadsföring.

Kontakta mig gärna ni som är mer insatta! Jag ska sätta mig in mer och sedan kanske vi är flera som kan lämna klagomål (=önskemål om tydlighet för vår hälsas skull) till tillverkarna?

En ny EU-lagstiftning för glutenfria livsmedel har tillkommit och gäller från och med 1 januari 2012. Den innebär att det bli ett gränsvärde på 20 mg gluten / kg för alla livsmedel som märks GLUTENFRI och med detta så kommer begreppet naturligt glutenfri att försvinna.

Finax glutenfria produkter som baseras på vetestärkelse är sedan länge anpassade för den nya lagstiftningen så att de innehåller mindre än 20 mg gluten / kg, och förpackningarna anpassas efterhand.

Finax glutenfria produkter får ny märkning
I och med den nya lagstiftningen kommer Finax glutenfria produkter att till viss mån få ny märkning. Vilket innebär att:
– Produkter som är baserade på vetestärkelse kommer även i fortsättningen att märkas ”GLUTENFRI”.
– Produkter baserade på naturligt glutenfria råvaror som t.ex. majs kommer framöver också att märkas ”GLUTENFRI”.

Den nya lagstiftningen innebär att samtliga glutenfria produkter från Finax får märkningen ”GLUTENFRI”. Övergången till den nya märkningen är i full gång och blir enligt planerna färdiga i januari 2011. Givetvis kan det då fortfarande finnas kvar förpackningar ute i butikerna med den gamla märkningen.

Om du är osäker på innehållet på någon glutenfri produkt från Finax så läs alltid under ingredienser på förpackningen eller kontakta oss på Finax för mer information.

= Förvirra och försvåra för konsumenten (mU)

* * *

Fortsättning i nästkommande inlägg…

Om Mamma Urkraft

~ Frågor, rådgivning, FitLine: urkraftmw@live.se ~ Dipl. Näringsrådgivare, Samtalsterapeut steg 1, Alkohol- och drogterapeut ~ Anledningen till jag är anonym är för att bloggen exponerar min son, jag är mer öppen än de flesta gällande mig själv så skicka ett mail och vi tar det därifrån. ~
Det här inlägget postades i Autismdiet och kosttillskott - recept - råvaror - tips, Hälsa - miljö - livsåskådning, Viktor - Lille Urkrafts upptåg och utveckling och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Första adventskoj, fantastiskt goda (gf/cf/sf) lussebullar! – samt oro över ny EU-regel

  1. Jenn skriver:

    Vad ledsen jag blir över märkningen. Varför gör de såhär?? Det blev så mycket bättre med allt möjligt i ett antal år, men på sistone så verkar det bara göras försämringar. ”Naturligt glutenfritt” är en fantastiskt bra märkning. Jag hoppas de behåller det som reklamslogan på paketen.

    Snygga bullar förresten!

    • urenergi skriver:

      Tack! 😛

      Mm se nästa inlägg… inte kan väl tillverkarna tvingas att göra en mer diffus text på sina produkter, utan det bör ju vara upp till dem själva?

      • urenergi skriver:

        Hm hittar inte kommentera-knappen vid inlägget och har gått bakvägen nu…

        Märkte tråkigt nog att lussebullarna ändå blev torra efter infrysning… får testa vidare. 🙂 Mormor tipsar om att ha i fler äggulor (endast gulorna), vilket åtminstone funkar bra i ”vanliga” degar, kanske prova husk sedan eller helt nya recept med Sorghum eller Xanthan gum etc.

        Nåväl, lussebullar är ju ofta torra öht så det är bara att doppa i saft eller skölja ned med glögg. 😉

Kommentera

