Oslagbara produkter med särskild omtanke för för kvinnors hälsa

Om menskoppen, cervixpessaret och den naturliga pessargelen – för kropp, plånbok och miljö

Visst finns det en uppsjö av alternativ, de flesta mer eller mindre skadliga för både kropp och miljö, samt att det kan bli väldigt dyrt med alla dessa produkter vi förbrukar kring menstruation (även flytningar) och för att inte bli gravida.

Men för vissa existerar inte dessa alternativ, för många är känsliga mot många av dessa produkter, mot kemikalier från tillverkningen, mot latex och gummi, och vi alla får en onaturligt skapad obalans i kroppen av syntetiska p-hormoner (även om kanske inte alla registrerar symtom på ohälsa i samband med detta).

* * *

Menskopp

Menskoppen hittade jag själv för drygt 5 år sedan, den blev direkt ett självklart val och jag har använt den sedan dess. Idag finns det flera på marknaden.

Den första reaktionen jag ofta får av kvinnor jag berättar om menskoppen för är ”vad äckligt”. Detta räknar jag som en spontan nutidsreaktion för idag verkar många högst naturliga och kroppsliga fenomen samlas under begreppet äckligt, tyvärr.

För öppnar man det inlärt kritiska sinnet så är det absolut inte äckligare med en hygienisk menskopp i silikon, som du tömmer i toaletten, än bindor och tamponger som är bakterihärdar i och utanpå kroppen såväl som i papperskorgen (spolar du ned dem i toaletten så bör du tänka efter än mer).

För en känslig kvinna (utgår ifrån mig själv) kan tamponger smärta och irritera, bindor kliar och ”korvar sig” osv. men menskoppen känns inte när den är på plats och den behöver inte tömmas lika ofta som en tampong behöver bytas (den senare är också ett upphov till irritation).

amandasintima.se om menskoppens fördelar:

Ekonomisk
Under en 10-årsperiod lägger du förmodligen ut minst 7000 – 10 000 kronor på mensskydd. En menskopp kostar mindre än hälften av en normal årsförbrukning av bindor och tamponger. Sköter du den rätt håller den i minst 10 år. .

Miljövänlig
Inte bara utgifterna blir mindre, avfallet minskar. Detta kan bli ditt personliga bidrag till att krympa sopberget! (mamma Urkraft vill tillägga minskad miljöförstöring via ofantligt minskad produktion)

Hygienisk
Tamponger tillverkas oftast av högabsorberande bomull och rayon som ökar bakterietillväxten i slidan – vilket kan öka risken för svampinfektioner och orsaka TSS, tampongsjukan.

Mooncup (ett av märkena på menskoppmarknaden, mU har en Diva Cup för den gavs med returrätt vid fel val av storlek) är gjord av medicinsk silikon som inte absorberar någon vätska alls. Redan 1937 togs patent på den här typen av mensskydd och hittills finns inga kända fall av att någon användare drabbats av TSS.

Bekväm och säker
Det finns absolut ingen risk att menskoppen ”ramlar ut”. Den sitter lite som en sugkopp och kan även användas när du simmar och sportar. Ändå är den lätt att ta ut eftersom den sitter så långt ned i slidan.

Hur länge har menskoppar funnits?
Den första menstruationskoppen patenterades redan 1937! Den tillverkades i gummi och på 1950-talet var försäljningen i Nordamerika igång.

Varför är inte menskoppen mer känd och använd?
Lena Fageström (amandas.intima) säger i en artikel: – Jag har en obefintlig reklambudget. Menskoppen är inte så kommersiell. Eftersom den räcker så länge finns det ingen ekonomi i det här i jämförelse med den jätteindustri som engångsartiklarna utgör. Jag har försökt få Apoteket att köpa in menskoppen, i min enfald trodde jag att de inte brydde sig så mycket om lönsamhet, men det gjorde det visst. Engångsartiklarna är mer lönsamma för dem också, säger hon.

Läs mer om- eller köp din egen menskopp här:

Amandas intima – Här finner du mycket information och barnmorskor kan beställa gratis demoex! Jag väckte intresse hos hela barnmorskekåren i min kommun – gör det du med! 🙂

M-kopp

http://menskoppen.se/

Menskopp.nu – En mötesplats för både intresserade nyfikna & erfarna användare av menskopp.

* * *

Cervixpessaret FemCap och pessargelen Contragel Grön

I våras ledsnade jag på min andra hormonspiral, efter att ha använt p-piller i många år, varit gravid och insett att det är skillnad på att vara i naturlig(are, vi är alla hormonstörda i dagens tider av enorm miljöförgiftning) hormonbalans, testade ändå sedan p-ring, kopparspiral och två hormonspiraler.

Döm av min förvåning när jag kommer till mödravården (gynekologen, som jag var till innan och kontrollerade den bråkiga spiralen, var väldigt pro p-hormoner) och inser att det inte finns andra alternativ än kondomer! Och för dem som är allergiska? Tja det finns svindyra plastkondomer tror jag… oavsett så tillkommer stora kostnader  och miljöpåverkan vid denna förbrukning.

Vad hände med pessaret?? ”Ingen efterfrågan”… indraget… ovisshet genomsyrar svaren.

Jag söker på nätet och finner några här och där som ändå är nöjda och de har hittat sina pessar på nätet. Jag finner även att det spermiedödande medel som använts till pessar är ordentligt skadligt för kroppen (men skrivs tydligen ut på recept än)… oväntat?

I mitt sökande finner jag barnmorskan och eldsjälen Birgit Linderoth, cervixpessaret FemCap och den naturliga pessargelen ”Contragel grön”.

Jag beställde pessaret och krämen men började öva på insättningen medan spiralen ännu fanns kvar. Det är nog bökigt för de flesta i början, att få till snitsen med att sätta pessaret på plats.

Det gick rätt snabbt att få något sånär kläm på det (det finns otroligt mycket information på hemsidan och Birgit är sannerligen en hjälpsam eldsjäl ) och då gick jag till mödravården för att kolla att det såg riktigt ut.

Barnmorskorna (jag pratade med alla av dem som jag kom åt 😉 och delade ut information) var lite tveksamma i början eftersom de aldrig hört talas om detta (har dock funnits längre i andra länder) men hon som hjälpte mig var glatt överraskad vid kontrollen – detta verkar ju jättebra!

Nu har det gått närmare ett halvår sedan dess och jag hoppas de har spridit budskapet till kvinnorna som besöker mottagningen OCH på ”nätverksträffar”. Självklart ska vi kvinnor inte behöva skada våra kroppar och betala enorma summor för att vi måste menstruera och inte vill bli gravida en gång om året!

Jag kan tillägga att visst har det varit en liten utmaning för en ovan nutidskvinna (lättare att stoppa i sig ett piller?), men det har funkat bra att använda pessaret och helt klart värt besväret för att slippa andra (skadliga)produkter och medel. Jag har precis fått in en ny teknik som verkar lösa det sista böket, men andra är säkert snabbare – jag är liksom internt känd för att ha en lång startsträcka gällande mycket. 😉

FemCap Bakgrund
Att förhindra graviditet genom att täcka livmodertappen (cervix på latin) längst in i slidan med en citronhalva eller en skål formad av krokodildynga, är känt sen tusentals år.

Det första moderna cervixpessaret (cervical cap på eng ) konstruerades i Tyskland 1838, och följdes av flera. Professor Alfred Shihata i Kalifornien skapade FemCap på uppdrag av sina patienter.

1999 började FemCap säljas i Europa, 2003 blev det godkänt i USA och får numera säljas över hela världen.

Contragel grön – pessargel
Säkerheten med pessar beror främst på hur man använder dem. De ska sitta rätt, vara i lämplig storlek och användas vid varje samlag.(Kan man Naturlig Familjeplanering perfekt, använder man pessar bara när det behövs)

Säkerheten anses öka om man dessutom använder pessargel, gäller absolut vaginalpessar.

Contragel grön har använts i 35 år som pessargel. Den baseras på mjölksyra som är bra för slidan (en sur slida är en glad slida), och gör att spermierna immobiliseras. Cellulosan fungerar också som en extra barriär. Den är ofarlig att få i munnen och smakar dessutom friskt och syrligt. (doftar syrlig vanilj tillägger mU)

Innehåller vatten, mjölksyra, natriumlaktat, metylcellulosa och sorbinsyra.

Kan användas både till vaginal- och cervixpessar, samt även tillsammans med kondomer. Har lång hållbarhet. Inga kontraindikationer. Tillverkas och säljs på apotek i Tyskland, som en medicinteknisk produkt.

Allt du behöver veta om cervixpessaret FemCap finner du här.

* * *

Artiklar för menskopp och pessar i silikon:

DN – Menskopp alternativ för klimatsmarta

Aftonbladet – Menskopp alternativ för klimatsmarta

Metro – Skydda dig ekologiskt

ETC.se – Det goda menskyddet

NSD – FemCap gav henne lusten åter:

Det tog lång tid för Catarina Wikström att hitta rätt preventivmedel. Hennes kropp reagerade negativt på p-piller och hormonspiral. Idag använder hon cervixpessaret FemCap.

– Jag brukar ibland fundera på hur många kvinnor som mår dåligt och har minskad sexlust på grund av att de äter hormoner.

* * *

För mer om hormonell obalans och hur du kan balansera de hormonella störningar vi utsätts för, i den moderna tidens kemikaliegryta vi alla simmar runt i – se mitt tidigare inlägg.

Om Mamma Urkraft

~ Frågor, rådgivning, FitLine: urkraftmw@live.se ~ Dipl. Näringsrådgivare, Samtalsterapeut steg 1, Alkohol- och drogterapeut ~ Anledningen till jag är anonym är för att bloggen exponerar min son, jag är mer öppen än de flesta gällande mig själv så skicka ett mail och vi tar det därifrån. ~
Det här inlägget postades i Hälsa - miljö - livsåskådning och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

15 kommentarer till Oslagbara produkter med särskild omtanke för för kvinnors hälsa

  1. Julia skriver:

    Fantastiskt skrivet om menskoppen. Använder själv menskopp och känner att det var ett av mina bästa beslut då jag började användandet. Menskopp är frihet! Hoppas många läser det här och gör valet, menskopp.

    • urenergi skriver:

      Tack för ett värmande och energihöjande inlägg! Ja frihet är verkligen känslan jag har när jag tänker menskopp, just det att man nästan glömmer bort att man har den under användning. 😉

      Fortsätt sprida budskapet, lägg ut blogginlägget och länkar på Facebook och överallt där det går. 🙂 På ”Amandas Intima” kan barnmorskor beställa gratis visningsex och det är något man lätt kan sprida information om! 🙂

  2. Susanne skriver:

    hej!
    jag har ett pessar men den där förbannade krämen, nonoxynol är dyr och blir inte ens uppanvänd innan den är för gammal enligt datummärkning dessutom är det lång producerings leveranstid!
    Tack för denna infon!!! Min man råkar just för tillfället befinna sig i tyskland så jag har skickat honom på jakt efter en sån här gel. Vi bor inte i Sverige, annars hade jag nog beställt från nätet och dessutom en femcap, men för tillfället får mitt pessar duga tillsammans med contragelen istället, om han nu får med sig en tub eller två.
    Det finns ju en anledning till att jag inte använder andra skydd, jag vill inte få i mig konstiga substanser som finns i tex ppiller, jag vill inte ha koppar spiral för jag blöder så mkt och det känns otäckt att ha ”okänt” föremål i kroppen som dessutom inte är mjukt, därför har jag valt pessar men den enda negativa saken har ju varit nonoxynol, men efter att ha läst om contragel grön så är ju det också borta, så bara positivt nu alltså 🙂 Dessutom har vi använt kondom nu i snart ett halvår för gelen har tagit slut, så jag ser verkligen framemot att slippa den 😉 Tack så hjärtligt än en gång för denna ovärderliga information!

    • urenergi skriver:

      Tack för feedback Susanne, känns otroligt bra att få veta om att jag lyckats sprida detta budskap som alla kvinnor borde få veta om hos ungdomsmottagning, gynekolog och barnmorska. Vad är valet för dem som känner som du och jag, de medel och redskap som används traditionellt idag är inte bara effektiva utan enormt kropps- och miljöovänliga. Kondomer är också ofta nonoxynolpreparerade!

      Så det bästa ur alla synpunkter (miljö, förhindra graviditet och sexuellt överförbara sjukdomar – det sista ska jag försöka få ihop ett inlägg om med) är pessaret (finns studier om FemCaps säkerhet och den är hög). Och Contragelen är naturlig och bra för Ph-värdet i slidan, samt luktar god vanilj. 🙂

      Hoppas verkligen du får tag i krämen och jag kan varmt rekommendera dig att kontakta Birgit via hemsidan för FemCap i Sverige, hon är otroligt kunnig och kan nog hjälpa dig med att få tag i krämen i Tyskland med!

      En vän och kollega har nyligen skrivit lite i ämnet och om Nonoxynol om du vill läsa mer (vilket det låter som du inte behöver men kanske andra som läser det här :)) http://quantumhalsan.wordpress.com/?s=nonoxynol

      Tack så mycket för ditt inlägg och ju fler vi blir som efterfrågar sådana här produkter,desto större förtjänst för hela planetens väl! 😀 Återkom gärna och berätta vad du kommit fram till, tycker och tänker!

      • Susanne skriver:

        Hej!
        Tack för din respons!
        Min man kommer hem om ett par dagar och visst har han contragel med sig 😀
        Han fick visst beställa från apoteket men det var inga problem, tog ett par dagar bara 🙂
        Jag ska beställa menskopp och även femcap vid senare tillfälle när jag är i Sverige. Att skicka nånting från sverige hit kostar nästan lika mycket som själva femcapen. Och så länge har jag ju pessaret som ska hålla tills nästa år, då har jag haft det i fem år.
        Angående menskopp, kan man använda den även om man har riktigt riklig mens? Jag är så trött på att blöda igenom bindor och känna mig smutsig, dessutom har jag mens i 10 dagar nuförtiden, fick barn i augusti så det kanske beror på det. Hur vet man vilken storlek man ska ha eller det finns bara en storlek som ska passa alla?
        När jag har provat gelen så kommer jag skriva mitt omdöme här 🙂 Tack än en gång för informationene!

      • urenergi skriver:

        Haha en bra man är guld värt! 😉

        Jag har inte så riklig mens med den/de dagar det är mer så tömmer jag oftare (morgon, lunch, kväll – annars morgon och kväll bara), det kan läcka då och jag kompletterar med tunn binda eller trosskydd (borde skaffa i tyg!). Svaret är då att visst kan du det! Du kanske fortfarande kommer behöva extra skydd men slipper blöda igenom bindan. 🙂 Då jag köpte mina så fanns det storleksrekommendationer för ålder och om man fött barn eller inte, ganska enkelt. 🙂 Med FemCapen är det viktigare med rätt storlek men det var samma där, jag köpte den som lät sannolik för mig, satte upp den och gick till barnmorska och visade. 😉

        Oj ser här att de uppdaterat storleksguiden på m-kopp! 🙂 http://www.menskopp.se/shop/

        Ja kör du på med ditt pessar om det fungerar bra för dig! 🙂 Men du kommer nog att älska FemCapen sen 😉 Birgit är snabb så du får nog din FemCap pronto när du beställt 😉

        Ser fram emot att höra av dig mer! 😀

    • Susanne skriver:

      ja nu har jag provat gelen och den luktade faktiskt rättså gott direkt från tuben.. Men varför luktar jag alltid så illa 2 dagar efter jag använt det?? Förut när vi använde kondom luktade jag inte, inte heller när vi körde utan skydd… Är det vanligt att slidan luktar efter att man använt pessar och gel??

      • urenergi skriver:

        Hm när det luktar, har ni då haft sex och sedan gått 1-2 dagar så luktar det? Jag har märkt att det samlas uppe på själva pessaret istället för att rinna ut men om man petar till på det eller krystar så kommer det ut… (hemliga språket ;)). Jag försöker ta ur och tvätta pessaret inte för långt efter de 6 timmarna efter samlag och har det endast i i de ok två dygnen om ingen aktivitet skett. 😉

        Sen som med allt nytt man tillsätter kan det ju kanske vara en omställningstid för din kropp, när ett ph-värde möter ett annat? 🙂 Ska se om Birgit kanske kommer in och ger bättre svar! 🙂

      • Susanne skriver:

        urenergi: det är svar på din kommentar nedan.
        angående lukten se mitt svar på birgits kommentar.
        ang ph värdet så kan det stämma nu när jag tänker efter.
        För förut när vi hade samlag utan skydd, under graviditeten så luktade jag aldrig….
        När jag använde nonoxynol så luktade jag också efteråt.
        Jag tar alltid ut pessaret 6-8 timmar efter samlag, och om jag satt in det och inget samlag sker så tar jag ut det direkt.
        Jag kanske skulle använda lactal efter uttag av pessar som ph återställare?

      • urenergi skriver:

        Intressant diskussion! 🙂 Det med att mannens spermier inte går ihop med kvinnans ph har jag hört om flera gånger under livet men är inte tillräckligt kunnig om mekanismerna. Birgit är ju en mycket erfaren barnmorska och kan allt om FemCap dessutom! 😀 Återigen är jag inte tillräckligt kunnig men tycker jag också hört ofta att man visst kan ha svamp utan att det känns, personligen skulle jag nog testa min probiotiska yoghurt som akutinsats – medan jag läser på mer. 😉

        Jag kör också den riktiga menskoppen vid mens men på slutet kan pessaret funka en tid. 🙂 Vad jag förstått så ska den gröna gelen också ha rätt ph-värde för slidan. 🙂

  3. Birgit Linderoth skriver:

    Ja, nu tillverkas Contragel grün ( som den heter där) i Tyskland och finns på tyska apotek. Annars så kan man beställa den via nätet i princip oavsett var man bor. Översätt grön till green, etc. Det är en medicinteknisk produkt godkänd över hela världen. Det är lite skillnad med FemCap som också är en medicinteknisk produkt godkänd i hela världen iofs, men i Sverige behövs ingen förskrivning från läkare, i t ex USA behövs det. Men man kan ju alltid lösa det med att t ex nån kär vän beställer den i Sverige och skickar som present där man nu råkar befinna sig.

    • urenergi skriver:

      Tack för info Birgit! ♥

    • Susanne skriver:

      Tack för infon! Jag tänkte först beställa och få det hitskickat av min mamma men kom på sen att när jag fick ett litet paket skickat från Sverige sist kostade det 600kronor och det var ett litet paket som typ inte vägde nånting.. Så jag väntar nog tills jag är i Sverige 🙂
      Vet du hur lång leveranstid det är på Femcapen?

  4. Birgit Linderoth skriver:

    När slidan luktar illa. Kan det vara så att det luktar när du fått in sperma i slidan? Luktar det lite ”rutten fisk”? Googla bakteriell vaginos. Sök läkare om det inte går över. Nån klåda eller smärta?Det är inte så att pessaret eller gelen i sig skapar lukt eller besvär. Men det finns kvinnor som nämner dålig lukt. Pessaret kan man då lägga i 10% klorin, väteperoxid eller liknande i en halvtimme och sen skölja det noga. Ta en paus från pessaret och se om det går över.
    Du kan använda ditt pessar som menskopp, men ta ut och töm och tvätta morgon och kväll då. Har du Milex eller Ortho? Är pessaret helt och ser bra ut, så fortsätt använda det. Pessarkvinnor kan i allmänhet tänka och ta ansvar själva. ( man behöver inte ta ut en hormonspiral efter fem år heller, man kan göra som man vill!!!!) FemCap plus gel har jag skickat som brev både till Chile och Thailand, inte så dyrt. FemCap går att köpa i bl a Tyskland också.
    Smart att lära sig Billingsmetoden också. Finns ny handbok nu att beställa från mig eller http://www.familjeplanering.se 120 kr plus frakt. Lika säker metod som p-piller, går att använda vid oregelbundna cykler. Fast använder man pessar kan man ju ha sex när man vill.

    • Susanne skriver:

      innan min dotter blev till så var jag hos gyn och sa själv till henne att jag har bakteriell vaginos och mycket riktigt så såg hon det själv när hon undersökte. Hon gav mig vag piller och flagyl. Efter det blev jag gravid hahaha.
      Ja det luktar bara ca 2 dagar efter sex. Men inte om vi har använt kondom.. Som om min slidas phvärde och makens spermier inte går ihop? Eller nåt… PÅ tal om att använda pessar som menskopp funkar inte för mig. Redan efter 2 timmar så läcker det 😉 Har nog för mycket mens tror jag….
      Nä jag har ingen smärta eller klåda i underlivet…. En undran bara, kan man ha svamp utan att veta om det? Jag har helt plötsligt fått trådiga flytningar(vita), inte bara runt ägglossning utan hela tiden! Jag var hos gyn utomlands, och hon sa att jag har svamp (hon gjorde bara en gynundersökning alltså ingen odling osv) och hon skrev ut vag piller och nån sorts antibiotika som jag inte vågar ta. Gillar inte tabletter osv och eftersom jag inte har klåda eller ont så tänker jag att jag kanske inte har svamp?? Ska se om jag hinner gå till gyn när jag är i sverige…
      Jag använder ju pessar för att jag inte vill använda ppiller med hormoner. Kopparspiral har jag använt för flera år sen men fick så mycket mer mens och mensvärk att jag inte vill ha det igen…
      Ja det är Milex jag har. Vad är det för skillnad?

Kommentera

