Lite av det negativa också…

Jag skriver ju helst om utveckling och det positiva på området Viktor och autism, för inspiration… men visst är det fortfarande väldigt krävande och tidvis riktigt tungt att uppfostra och hålla rätt förhållningssätt.

Idag har lille Urkraft en sån där typisk helgdag… Mamma Urkraft lyckades äntligen få en sovmorgon efter att ha varit uppe och hjälpt Viktor med det vanliga, men sovmorgon betyder något sen frukost – inte bra för det är en av de värsta upphoven till långvariga följsamhetsproblem här hemma.

Nu är klockan 13.00 enligt sommartid och lille Urkraft sitter vid köksbordet och piper medan han petar i frukostäggen och bacon. Under många timmar, sedan jag ställde fram frukosten, har han lyckats göra allt utom att äta och bådas våra humör har gått upp och ned flera gånger. Det blir i slutänden inte bara han som får utbrott tyvärr…

De största problemen vi har är antagligen, kravkänslighet (även en egenskap hos mU ;)), svårigheter att byta aktivitet, samt att problemen växer sig enorma om han inte får näring i rätt tid – och den gränsen verkar skifta.

Det är bara att planera om dagen och acceptera läget – som så ofta annars. Jag är glad om han hinner ta sitt bad (brukar skapa ett gott humör dessutom) och vi lyckas handla middagen tillsammans. Inhandla pumpadekorationer (Viktors önskemål även om det blir långt efter Halloween) och kalastillbehör får jag nog kanske ordna på egen hand. 😉

Hur länge ska man försöka och sedan inte erbjuda något annat att äta tills den önskade maten faktiskt är uppäten? Nu är det en mindre portion med sådant som lille Urkraft tycker om och själv önskade, så jag kommer att stå fast vid att allt ska ätas upp – så blir det kokosboll på bricka i badet. 😉

Nu ropar han! – Mamma kan du hjälpa med det sista. Jag rusar! 😀

Tillägg:

Falskt alarm – igen! Mer än hälften kvar och han försöker få mig att mata min 5-åring som kunnat äta själv i flera år. Några i närheten brukar mata (ni vet vilka ni är! 8)) och han har tagit det som någon strategi att styra läget med.

Suck – over and out.

Om Mamma Urkraft

~ Frågor, rådgivning, FitLine: urkraftmw@live.se ~ Dipl. Näringsrådgivare, Samtalsterapeut steg 1, Alkohol- och drogterapeut ~ Anledningen till jag är anonym är för att bloggen exponerar min son, jag är mer öppen än de flesta gällande mig själv så skicka ett mail och vi tar det därifrån. ~
Det här inlägget postades i Autism - och liknande tillstånd/syndrom, Viktor - Lille Urkrafts upptåg och utveckling. Bokmärk permalänken.

Kommentera

