Viktigt – uppror mot buteljerat vatten!

Ibland är jag lite sen (hinner inte allt jag skulle vilja), mormor Urkraft har redan tipsat mig om programmet som jag ikväll utan att vara medveten om fastnade framför på kunskapskanalen.

Jag råder alla att se programmet och öppna ögonen för hur vi luras till förgiftning, sjukdomar och undergång.

Här avslöjas återigen hur storföretagen, industrin kontrollerar sig själv och visar givetvis bara upp det som man tjänar på att visa upp. Samtidigt larmar forskarna om hur farligt hormonstörande Bisphenol A (BPA) faktiskt är, redan i mycket små doser.

I filmen visar man hur skadlig processen är från start, i petroleumindustrin (hur sjuka de närboende blir) där PET-flaskorna skapas. Hur gifter från plasten följer med i vattnet, hur kontrollerat kommunalt vatten är (kontrolleras ständigt/dygnet runt) – kontra hur okontrollerat buteljerat vattens kvalitet är (man finner flera cancerframkallande gifter såväl som skadliga bakterier i oberoende testningar).

Och vad händer sedan, det växande sopberget (industrin vill inte använda ett för dem något kostsamt pantsystem, samtidigt som, särskilt i USA, källsorteringssystemet inte funkar). Man visar hur stränderna täcks av lager utav plast och haven börjar bli som rena plastsoppor – det känsliga marina livet skadas redan nu enormt.

Storföretagen har ingen moral, vilja eller skyldighet att skydda folkets hälsa. De vill tjäna pengar och de tjänar enorma summor via mördande reklam och genom att de har råd att ta fram studier som gynnar dem, och gömma sådant som missgynnar deras sak.

Hur ska det se ut i framtiden? Vi, ”de små människorna” är till sist de som styr, genom att gå ihop, säga emot och via minskad efterfrågan – även uppror. Det är vi som skor multiföretagen, blir vi uppväckta kan vi göra motstånd.

Vill vi bli förgiftade dagligen, leva på en förgiftad jord, med alla skador det medför (fortplantningen allra tydligast, kanske en konspiration i det hela?) på allt levande – för stunder av lättja och det sköna i att för stunden blunda, den snabba belöningen på bekostnad av långsiktig hållbarhet?

* * *

Det är lite sent, jag känner att inlägget blir något osammanhängande och jag har inte kapaciteten ikväll att återge dokumentären på ett rättvist sätt.

Så jag uppmanar helt enkelt er  alla som läser detta att se filmen, för våra barn, för framtiden och allt levande.

* * *

Dyra droppar

Amerikansk dokumentär från 2010.

Att sälja vanligt dricksvatten på flaska har blivit big business. Men vad är det vi köper?

I veckans Dokument utifrån får vi se vilka konsekvenser denna växande och mycket lönsamma affärsidé får för vår hälsa och miljön.

Se avsnittet Dyra Droppar, dokument utifrån, på SVT Play till och med tisdag den 9 november.

Filmens hemsida ”Tapped” – här kan du köpa filmen samt fördjupa dig i och läsa mer om innehållet (på engelska).

Se och sprid detta vidare!

* * *

Fler liknande länkar i ämnet:

Dyra droppar i DN.se 2007

Blogg: TEM-funderingar

Googla så finner du sen år tillbaka svenska tidningsartiklar där man larmar om den ökade konsumtionen av vatten på flaska. Vi luras att tro att det vattnet är renare än kranvatten, när det i många fall är precis tvärtom. Vi köper smutsigt vatten till extrema överpriser, i giftiga plaster som skadar våra kroppar, som skadar miljön i både tillverkning såväl som senare då den förbrukats.

Vansinne.

Om Mamma Urkraft

~ Frågor, rådgivning, FitLine: urkraftmw@live.se ~ Dipl. Näringsrådgivare, Samtalsterapeut steg 1, Alkohol- och drogterapeut ~ Anledningen till jag är anonym är för att bloggen exponerar min son, jag är mer öppen än de flesta gällande mig själv så skicka ett mail och vi tar det därifrån. ~
Det här inlägget postades i Hälsa - miljö - livsåskådning och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Viktigt – uppror mot buteljerat vatten!

  1. Mamma skriver:

    Hoppas att folk tar åt sig av detta. Jag är lite stolt över att inte ha köpt vatten på flaska mer en kanske en gång om året, men har dock tagit med mig renat vatten i små begagnade plastflaskor när vi har varit ute. Undrar om det går att få tag i plast som inte är hälsovådlig varken i tillverkning eller användning?

    • urenergi skriver:

      Men det var en Icas vattenflaska jag fick med kolloidalt silver en gång när det var akut behov.😉

      Visst har jag köpt vatten någon gång men det är ju inte bara den produkten som är preparerad av BPA tyvärr.😦 Jag köper ju annat i plastflaskor, plastförpackningar och så är det ju även i konserver!!

      Jag blir så arg över alla gifter, än mer på att vi ständigt blir ilurade så mycket – både i produkter, via reklam och massiva kampanjer med snedvridna studieresultat och mörkade faror.

      Vad gäller nappflaskor så vet jag att apoteket har sådana i ”okrossbart glas” – ska ut och jaga liknande som man kan ha att ta med på utflykter. Viktor har ju faktisk såna i plast än!

      Eller Festisar och Smakisar i tetrapack, har inte kommit så långt men de lär ju också vara preparerade (täckta i ett hölje av plast).

      Vi får göra vad vi kan, varje gång ögonen öppnas än mer så blir vi motiverade och kan ej längre leva som tidigare på det området.

Kommentera

