Hysteriskt kul sagt – samt ytterligare konstverk

Barn är roliga, här är Viktors senaste härliga konstaterande.

Vid frukostbordet:

Mamma, om man inte kan prata kan man tänka.

På tåget*:

Viktor, hur gör man när man tänker?

Så här! *Viktor tittar sig omkring och låter ungefär ”dutidutiduu”* (svårt i skrift ;))

Vad tänkte du på då?

Jag vet inte… jag behöver inte tänka, jag kan prata.

Jag utvecklade måhända inte hysteriskt skratt (bara inuti) i frånvaron av annan vuxens sällskap – men ni kan tänka er att damen bredvid fnissade hjärtligt åt Viktors utlägg!

* * *

*På väg till AC för medverkan i ”ögonprojektet”.

En studie som mäter hur barn tittar på ansikten och på andra människor som samspelar eller utför vanliga handlingar – i syftet att undersöka vilken information som barnet uppmärksammar och förhoppningsvis för ökad kunskap om barnens förmågor och svårigheter.

Viktor fick titta på två korta ”filmer” (korta sekvenser med människor som flyttar föremål, gör miner eller samspelar), under den andra var han dock mer intresserad av att springa ut till det nya väntrummet med de nya leksakerna.😉

Hans ögonrörelser registrerades av en kamera fäst på datorskärmen och vi fick en cd med hem med prickar som visar var Viktor tittat under visningen, kul.😀

Den utlovade presenten efteråt var dock av B-kvalitet en ”multifärgbläckpenna” som knappt fungerade. 8)

Och i vanlig ordning var det tågstrul så att lille Urkraft fick jäkta till dagis för att inte missa lunchen… Börjar bli dags för Mamma Miljömupp att ta bilen till stan, för vår mentala hälsas skull. 8)

”Testet” utfördes – med härlig norsk accent – av Terje Falck-Ytter, leg.psykolog, doktorand, Psykologiska inst. Uppsala Universitet.

* * *

Och så mer kreativt skapande från lille Urkraft

”Båtperioden”😉

1. ”Viktor åker till olika rum”

2. Dator – med bokstäver.

Dataspel med piltangenter (på skärmen) och en gul knapp.

Som på ”Spyro-spelet” noterar jag.

– Jaa han har stavar… zick zack *Viktor hämtar Spyro och visar ryggtaggarna*

På skärmen är även en fågel (jag tror att pilen är eld som Spyro sprutar på fåglarna).

När jag fotat en gång så kommer Viktor på att han ska rita en datormus vid tangentbordet med – sen får jag fota om och ekorren ska vara med.

* * *

Om Mamma Urkraft

~ Frågor, rådgivning, FitLine: urkraftmw@live.se ~ Dipl. Näringsrådgivare, Samtalsterapeut steg 1, Alkohol- och drogterapeut ~ Anledningen till jag är anonym är för att bloggen exponerar min son, jag är mer öppen än de flesta gällande mig själv så skicka ett mail och vi tar det därifrån. ~
Det här inlägget postades i Autism - och liknande tillstånd/syndrom, Viktor - Lille Urkrafts upptåg och utveckling och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Hysteriskt kul sagt – samt ytterligare konstverk

  1. suddrik skriver:

    Hahaha!! Jag älskar hans korrekta och filosofiska uttalande om tänk/tal! Han har ju så jävla rätt!

    • urenergi skriver:

      Ja det var klockrent!😀

      Han säger ofta roliga saker, hittar på egna smarta sammansatta ord osv men det här var så filosofiskt, med förklaring för oss vanliga dödliga.😛

  2. suddrik skriver:

    Läste det igen. HAHAHA!! Jag behöver inte tänka… Så kul!!

    • urenergi skriver:

      Javisst finns det svårigheter, påfrestande sådana, men samtidigt har han enorma styrkor… vilka häftiga grejer det kommer ur det barnets trut nästan varje dag! Igår sa han ”Vad mycket snö! Jag är snörik”😀

  3. Ping: Syrrans unge « suddrik

Kommentera

