Uppdateringskortisar – Viktor, autism/asperger, beeteendeterapi och utveckling

Ojojoj det har varit så mycket en tid här nu så jag får försöka återge en del.

En stående fråga för mig är – vem vill anställa en mamma som måste ta ledigt en halvdag varannan vecka för behandlingsmöten och periodvis otaliga andra möten? 😮

De senaste veckorna har det även varit två halvdagar (hela går bort pga restid) uppföljning samt insamlande av information till ny diagnos. 2 timmars telefonintervju med huvudläkaren Elisabeth Fernell på Autismcenter för små barn, den kortare intervjun med ytterligare en läkare (som vi även träffat för uppföljning) blev uppskjuten till nästa vecka – båda är uppföljningar på projekt vi deltagit i och blir även diagnosunderlag (kan ha fel i en del men svårt att minnas alla fakta).

Vi har även tid för att träffa logoped (en del i uppföljning/utredning) och sedan blir det åtminstone ett stort möte med alla inblandade professionella och jag för att gå igenom allt material och diskutera för diagnosställande.

Jag tippar på aspergerdiagnos utan ADHD (fanns flera sådana misstankar när Viktor blev väldigt aktiv/intensiv efter förbättringarna via kosten), men är nyfiken på hur det nya diagnossystemet som presenteras i uppdaterade DSM-manualen (DSM-V publiceras i maj 2013), kommer att se ut.

Samtidigt medverkar jag även i en ACT-kurs (Acceptance and Commitment Therapy – stresshantering, väldigt lik Mindfulness) som Autismcenter erbjuder mammor med barn som har diagnos inom autismspektrat. 4 x 3,5 timmar. 😉

Kursen är givande, passar in i mitt yrke och det förhållningssätt jag vill leva efter, och jag får träffa en drös andra stressade mammor – en iakttagelse jag gjort att de alla är väldigt intelligenta och samtidigt mycket trevliga!

* * *

Vi har också fått förmånen att sedan några veckor tillbaka -fram till december – ha en extratjej (E) på förskolan några dagar i veckan.

Hon är under utbildning till TBA-tränare (mamma till barn med ADHD-diagnos) och gör praktik som ska resultera i en större slutuppsats (har inte all information än eftersom det är nytt, kanske rättar mig sen).

Visserligen pendlar hon mellan två avdelningar (mellan Viktor och ett yngre barn) men om/när hon lärt känna Viktor mer så kan hon hjälpa till med träning – om inte annat med att stötta vår fantastiska resurs och övrig personal. Bonus. 🙂

* * *

Jag har kanske redan dokumenterat att lille Urkraft är väldigt visuell.

Titta – ett frågeteck! + Viktors leksaksaffär (inte visuellt bara bildutfyllnad ;))

Av alla beteendeinriktade behandlingsinsatser så har de så kallade ”seriesamtalen” (och ”sociala samtalen”) visat sig vara den mest och tydligaste klockrena!

Det räcker verkligen att rita ett ”samtal” så sitter händelseförloppet och eventuella regler direkt efter.

Viktor började snabbt rita egna samtal, häromdagen fick hans nuvarande favoritflicka på dagis ett när hon slagit Viktor. Lille Urkraft var arg som ett bi, dundrade in på dagis och sa ”jag ska hämta papper och pennaa!! (berättade D) Han ritade att L och han var glada med så slog L honom osv. kontentan löd ”Man får inte slåss”.

Andra dagar händer det att Viktor springer och pussar L hejdå när vi ska gå hem från dagis. *snyft så sött det är*

Hemma fick jag också mig en läxa när humöret tröt och jag höjde rösten mot min kära sambo – Viktor kom snart därefter till mig med eget utformat samtal (missade rutsystemet i farten ;)). ”Du får inte skrika på T – han blir ledsen.” ”Nä han är sur säger arga jag”.

Notera uttrycken för ”sur” och mitt vänstercentrerade hår.

Fler av Viktors egna alster:

Viktor berättar om en skogsupplevelse han hade två veckor tidigare. Han var återigen med ute och plockade svamp (han vågade inte och plockade istället stenar) i 3-4 timmar, klättrande över stock och sten (in och ut i bilen när vi letade efter ett bra stället – intill landningsbanan gick bort), sen började det regna på slutet.

Tänk om det faktiskt är så att det är miljön som är största felet idag, inte våra barns autism och ADHD-diagnoser m.fl. Naturen verkar iaf vara Viktors rätta element.

Jag tror förvisso att det är alla människors ”natural habitat” men vissa kanske har lättare att anpassa sig till en onaturlig livsmiljö.

Här berättar Viktor om dagen då vi var i Stockholm stad och handlade (ritade en egen bild på butiken Gryningen), den väldigt långa dagen då en snuvig Viktor hade mycket bättre tålamod än mamsen när vi omdirigerades å det grövsta pga sedvanliga stopp i kommunaltrafiken – han sa åt mig att det är bättre att vara glad, min lilla solstråle!

Här är en av de första av Viktors egna verk där jag noterade hur jäkla häftig han är sitt visuella detaljsinne:

Överst är mitt glädjesamtal när Viktor väckte mig så sent som halv åtta på morgonen, med torr blöja! *sen berättade T att han varit uppe sen tidigare, Bolibompa stod ju på men jag låtsades som inget och förstärkte ändå* Det är Viktor som ville att vi pussas och han stämplade dit hjärtan med Ikea-pennan. ♥

Dagen efter ritar Viktor ett eget seriesamtal, till synes med mitt som mall. Men notera hur Viktor fått till detaljer på soffan form! Och om man tittar noga så står hans digitalklocka på 08:11, precis som han sa till mig – han hittade på ett eget klockslag.

* * *

Hm vad mer… Jo tandläkarbesöket i onsdags gick superbra, känns som rätt val att byta från Folktandvården till privat alternativ (precis som mormor Urkraft gjorde med mig som liten efter kraftigt missnöje, som många andra också upplevt).

Viktors tänder var väldigt fina men jag fick dock höra att fluor inte alls är ett gift och man måste använda fluortandkräm. Jag sa att det gör jag inte (fann det meningslöst att diskutera vidare), åtminstone inte så länge tänderna är så fina – då fick jag iaf rådet att vara noga med tandborstningen istället, borsta de längst bak först och mest noggrant, de andra ska ju bytas ut. 😉

Viktor valde efter kontrollen glittriga belöningar (han verkade dock inte förstå att det var fingerringar utan gillade nog bara färgen och glittret) före de traditionellt ”pojkiga” och delade med sig på dagis.. lilla raring.

* * *

Min lille gobit är absolut inget sockermonster (väljer ofta vatten före saft t.ex.) men han nu fått smak för godis och har precis nyligen börjat få lördagsgodis (annars har det väl blivit en glass och/eller någon kokosboll).

Idag såg det ut såhär, frukost och ransonen lördagsgodis (han åt dock en syrlig precis före fotografering ;)):

Ekologiskt godis från Gryningen, nappar och colaflaskor är favorit, de andra tvingar jag nästan på honom – ”ska du inte prova någon till?”. Hihi.

Om Mamma Urkraft

~ Frågor, rådgivning, FitLine: urkraftmw@live.se ~ Dipl. Näringsrådgivare, Samtalsterapeut steg 1, Alkohol- och drogterapeut ~ Anledningen till jag är anonym är för att bloggen exponerar min son, jag är mer öppen än de flesta gällande mig själv så skicka ett mail och vi tar det därifrån. ~
Det här inlägget postades i Autism - och liknande tillstånd/syndrom, Viktor - Lille Urkrafts upptåg och utveckling. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Uppdateringskortisar – Viktor, autism/asperger, beeteendeterapi och utveckling

  1. suddrik skriver:

    Men vad duktig han är på att rita! Serierna är ju alldeles underbara. Jag gillade din också, hahaha, torr blöja så får du nötcreme!! Skiiitkul!

    Bra godis det där, vi fick av Frida och det är perfekt för Alva eftersom vi undviker färgämnen till henne.

    • urenergi skriver:

      Haha men ”man får inte” muta utan belöningen ska förstärka efter önskat beteende. 😉 Nötbajs är en favoritförstärkare. 😛

      Mm Ekorrens och Eco-Vital är inte så dyra heller… men favoritnapparna från Markatta kostar 27 kr för 70 gram. 8)

  2. Mamma skriver:

    När slutade flour vara giftigt?
    Måste kolla på nätet och med mina kontakter.

  3. Mamma skriver:

    Glömde ju säga att visst är fluor kanske bra mot karies med det är likväl ett gift. Det är alltså en medicin med svåra biverkningar.
    Om Viktor fortsätter att äta som han gör och undviker sötsaker och kolhydrater så gott det går så kommer hans tänder att hålla sig fina med normal tandborstning.

    • urenergi skriver:

      Typ så jag tänker men sötsaker smyger sig ju in här och där… Ketchup och hemmagjord smarrig mormorsylt innehåller ju också socker. 🙂

      Nä men han är ju jäkligt duktig vid tandborstning och äter måttligt med direkta sötsaker. Så länge tänderna håller sig fina så finns det inte ens utrymme för diskussion. 🙂

  4. Mamma skriver:

    Fluor
    Batelle Research Institute, Columbus, Ohio, visade år 1989 att fluor är ett starkt cancerframkallande ämne. Forskningen var beställd av National Cancer Institute i USA, men tystades ned när den blev klar. Det finns inte någon forskning som kan stödja teorin att fluor förebygger karies. Att fluor skulle skydda mot karies är alltså en stor myt. Det är samtidigt en enorm olycka. Natriumfluorid försämrar tänderna med 50 %, ökar antalet mongoloida barn med 12 % och antalet människor med Alzheimers sjukdom.

    Samtidigt kan man i den svenska pressen läsa den lögnaktiga propagandan: ”Dagliga fluorsköljningar räddar dåliga tänder”.

    Redan före och under andra världskriget fann tyska forskare att om man gav nervgiftet natriumfluorid till människor, så blev de passiva och fogliga. Natriumfluorid skadar nämligen hjärnans kontakt med hjärnbanken. År 1939 framställde vetenskapsmän i Berlin nervgasen sarin som innehåller fluor.

    År 1940 började de sovjetiska myndigheterna använda fluoriderat vatten i koncentrationslägren för att framkalla psykisk desorientering hos politiska fångar.

    År 1942 blev Tysklande världens största producent av aluminium. Dess avfallsprodukt blev natriumfluorid, som man började använda på fångarna i koncentrationslägren.

    År 1947 utmämndes ALCOAs advokat Oscar Ewing till chef för den amerikanska underrättelsetjänsten Federal Security Agency och han utnyttjade sitt inflytande så, att man i USA började fluorera dricksvatten.

    IG Farben, som satte igång denna forskning, finns kvar under andra namn. Dess dotterbolag Crest tillverkar tandkräm. Nu finns det nämnda giftet i de flesta tändkrämer och i USA blandar man det i dricksvattnet.

    Aluminiumtillverkarna (framförallt ALCOA som kontrolleras av frimurarfamiljen Mellon) får ett enormt överskott av natriumfluorid, som är avfall efter tillverkningen av aluminium.

    Den breda allmänheten vet inte att tänderna kan skyddas av kalciumfluorid, som inte är ett gift. Myndigheterna är inte intresserade av att lämna uppgifter därom.

    Professor Olof Lindahl avslöjade i sin sista bok ”Recept på hälsa”, Stockholm 1990, 2. 104-112, fluorbedrägeriet i kapitlet ”Fluorförgiftning”: Tron på fluorets välsignelsebringande förvillelser i vår tid.

    I själva verket är fluor i de doser som rekommenderas (1 ppm) på sikt ytterst skadligt. En ppm (miljondel) betyder att det är en del fluor på
    1 000 000 delar vatten eller 1 mg fluor i en liter.

    I en i USA frisläppt rapport fastslår att det är definitivt bevisat att fluor framkallar skelettcancer. Detta torde medföra att alla tillsatser av fluor, t ex i tandkräm, blir förbjudna. En majoritet av tandläkare liksom allmänheten tror på denna farliga (fluor) propaganda.

    Fluor är ett starkt enzymgift. Enzymerna är kroppens smörjolja som möjliggör alla kemiska reaktioner. Utan enzymer stannar hela ämnesomsättningen, livsprocessen saktar upp och vi dör. Dåliga och skadade enzym gör att allt fungerar sämre.

    Fluor gör att arvsmassan i DNA får en felfunktion och att bindväven blir degenererad och försvagad. I en rad djurförsök har det visats att spermierna får kromosomskador.

    Olof Lindahl fastslog: ”Även hos människan har man spårat ett samband vid den medfödda sjukdomen Downs syndrom (mongolism) Hos vanliga celler ökar … risken för cancer. Redan halter över 0,5 ppm är klart skadliga… Givetvis bör man undvika fluoriderad tandkräm.

    Fluorpropagandan under 1900-talets mitt är ett exempel på hur lätt det medicinska etablissemanget lurar sig själv och låter sig luras av pseudovetenskaplig propaganda och felaktiga observationer.

    Fluor är ett av de giftigase ämnen människan känner. Myten om att fluor är ofarligt i små doser skapades av de vetenskapsmän som sysslade med atombombsprogrammet. Bevisen för hälsoriskerna med fluor censurerades av amerikanska Atomenergikommissionen med hänvisning till nationens säkerhet. Dokumenten om det farliga fluoret har totalt ignorerats av massmedierna. Fluor finns även i bekämpningsmedel.

  5. urenergi skriver:

    Tack för info! … tjäna pengar, pengar och åter pengar på gifter i botgörarförklädnad – samma gamla visa.

    Vi har väl också fluor (eller är det ”bara” klor?) i dricksvattnet? Minns inte men hoppas i så fall att vattenrenarna fixar det.

Kommentera

