Faran i att propagera utifrån automatiska känslor baserade på okunnighet – Dementi av de direkta ”råttorna i kosttillskotten” (Fitline)

Kortfattad inledning:

Jag har ju blivit ett fan av Fitlines kosttillskott till den grad att jag rekommenderar dem vidare och ska även ge dem till lille Urkraft (hitta tidigare inlägg  under rubriken ”Fitline – PM-International” i ”kategorier”) – därför har jag spridit ordet vidare till vänner och bekanta, en del kanske lite för obekanta men som fanns i mina hotmailkontakter.

Här visar sig hur energikrävande okunnighet kan bli – en kvinnas okunnighet tog mig halva kvällen att reda ut, hon klickade ju på ”svara alla” så efter att jag försökt få fakta från henne (S) har jag känt mig nödgad att förklara inför de mindre invigda att faktiskt allt hon hävdat visade sig vara fel – mina egna efterforskningar är fortfarande de jag skriver under på och går att styrka.

* * *

Sanslöst att något sådant som naturlig och alternativ hälsa kan bli så sensationellt och tydligen provocerande – när apotekarnas och skolmedicinarnas preparat, utskrivet på recept, ofta sväljs utan närmare eftertanke.

När läste du din bipacksedel senast -vet du vad dina läkemedel innehåller och hur de påverkar din kropp mer än att de dämpar ett symtom?

Läkemedelsjättarnas profithunger kan vi nog skriva böcker om… finns inte plats här.

Ritalin och Concerta  i alla ära – absoluta nödlösningar i mina ögon – jag strävar efter läkning från grunden, omfattande hela människan i sin miljö.

OBS Detta är inte för att utpeka en person, utan jag ser mönstret hos de som direkt agerar ut sin okunnighet och sprider den och negativ energi. Samma kärnpunkter verkar ligga ”dem” nära till hands och jag vill härmed besvara dem ifall andra också baserar sin ”kunnighet” på googlande – här får ni information som kan styrkas – om inte annat kan jag göra telefonsamtalen som krävs om någon vill veta mer. 😉

* * *

Kopierar endast in den sista kontakten jag hade med S och sista mailet till de som var inbjudna till informationsträff:

Enbart för er som är intresserade – jag vill bara avsluta med att helt dementera det S skriver så ni inte blir avskräckta utan att det finns grund för det.

Jag blev mailbombad av S under kvällen om detta med pyramidspel etc. men aldrig med styrkande hänvisning.

Det sista S skrev:

Jag jobbar med detta (mitt namn), varje dag men vi släpper det här nu ok Försäljning i pyramidform är förbjudet enligt lag

Jag svarade (men där dog konversationen, jag fick inga vidare svar eller källhänvisning):

Alltså jag kan inte lägga ned det här utan förklaring. Om du är så säker på din sak så vill jag att du ger mig källhänvisning.

1. Förklara för mig vad ett pyramidspel är och hur detta passar in på Fitlineprodukterna.

2. Hur menar du att man blir av med mycket pengar. Du säger att det tom står i företagets egna uppgifter (vilka jag har läst och ingen jag känner eller jag själv betalar mer än de tillskott vi använder)

3. Försäljning i pyramidliknande form sker i all ”homepartyförsäljning” (direktförsäljning), vilket till och med annonseras ut via arbetsförmedling. Spel är en helt annan sak.

4. Du skrev att företaget (angående seriositet och spel) är rätt känt i ekonomikretsar – vilka då och var kan jag få detta styrkt?

5. Vad jobbar du med.

6. Nu har jag bett om källhänvisning i flera mail men jag får inget mer av dig än att jag ska googla fitline + bluff – vilket bara för mig till okunniga personer i små nätforum.

Samtidigt i dessa forum, när opålästa skriver pyramidspel utan att ha kollat upp något alls, så skriver alla som provat att kosttillskottet är suveränt och ingen har lagt ut mer pengar än just för sina egna tillskott.

Men visst, kan du inte styrka eller källhänvisa så släpper jag detta, fortfarande tryggt förvissad om att all min efterforskning, granskande, egen och andras erfarenhet är den riktiga.

Skulle det vara en bluff vill jag givetvis veta… det är inte så att jag vill vinna en diskussion utan jag ser inget underlag till det du skriver bara.

* * *

Företaget som S länkade till hos Bolagsverket och baserade större delen av sina varningar på – visade sig vara ett annat företag.

”Vår” PM-international heter alltså PM Sweden hos Bolagsverket, de har F-skattsedel och är momsregistrerat – inget skumt alls. Intresserade kan kolla uppgifterna här.

* * *

Övrigt S använde som grund för sina anklagelser var det att hon läst på ett par ställen i internetforum (där hon på något märkligt vis missade en mängd inlägg skrivna av de som använder tillskotten och är mycket nöjda) där några andra lika okunniga i saken hävdar att det handlar om pyramidpspel och investerandet av stora summor pengar – vilket är helt och totalt felaktigt.

Inga pengar investeras mer än det man köper sina kosttillskott för.

* * *

Citerar min KTH-utbildade lillebror (följde konversationen i mailinglistan) som uttryckte sin åsikt kort och klockrent:

Egentligen bryr jag inte mig så mycket om vad som är rätt eller fel. Ogillar mest attityden och en sökmotor som referens 🙂

Hon som jobbar med det borde ha bättre referenser.

* * *

Inga andra hänvisningar gavs alltså – inte heller ett ord till svar på den nya och korrekta länken till Bolagsverket.

Tiotusenkronorsfrågan:

Jobbar med vad – med pyramidspel, på Bolagsverket eller med googlande via tvivelaktiga sökord efter spridda kommentarer baserade på okunskap – istället för att gå till botten och få hänvisningar från företaget eller kolla alla referenser som finns öppet på deras hemsida)? Skämt åsido 😛

Jag skrev till S en sista gång för att uttrycka hur tråkigt det kändes att hon inte kunde svara när hon bevisats ha fel, att hon inte kollade med mig och efter solid information innan hon gav mig en massa extrajobb och alla andra fulla mailkorgar i onödan

Det tråkigaste är, att jag för ett par år sedan (på ett internetforum) hjälpte en utmattad och trasig S att öppna sinnet inför ”autismdieten” och all information kring detta. Jag la ner mycket tid eftersom, det är en skonsam åtgärd – mer hälsosamt än ”vanlig” nutida kost och kan reducera användningen av narkotikaklassade läkemedel – och jag tror på det och vill sprida budskapet.

S var då precis lika aggressivt och blint kritisk mot kostomställningens värde, som hon visade angående kosttillskotten nu, men sakta, sakta började hon titta och lyssna, till slut testade hon – och även hennes barn svarade bra på dieten. Det positiva är att S faktiskt lät sinnet öppnas men det negativa är allt gift som kommer ut på vägen…

Kärlek och värme – i de flesta fall lär vi oss alla något ur till synes enbart negativa händelser.

* * *

”Svar till alla” från två andra i mailinglistan:

Hej alla! Jag har provat en vecka och är redan för första gången mycket piggare än tidigare då jag kämpade med att dosera multivitaminer utan aning om vad som behövdes.

Bluff…varje vuxen människa tar sitt ansvar och jag valde att testa produkten först…för att sedan uttala mig.

Jag tänker fortsätta testa och om jag kommer tillbaka i form, så att jag kan börja träna och tävla, spelar det mig ingen roll hur produkten säljs.

Jag väljer bara sådant som hjälper mig, oavsett vad andra tycker och tänker. Numera på ålderns höst har jag inget behov av att uttala mig om något som jag inte testat själv.

mvh U (mamma Urkrafts nya bekant – granne och yogakurskamrat :))

* * *

Hej!

Vilket pådrag det blev över en enkel föreläsning!

Jag vill bara instämma i det (mitt namn) redan har skrivit – detta är absolut inget pyramidspel, jag betalar bara för mina egna produkter, som för övrigt har räddat livet på min mamma och gjort otroligt mycket för mig, min familj och nu också mina kunder.

Visst kan man välja att sälja dem och tjäna pengar, men alla tjänar pengar på sitt jobb – så vad är konstigt med det?

En rättelse bara, företaget heter PM Sweden och det finns med på Bolagsverket, har F-skattsedel och är momsregistrerat – inget skumt alls. S och övriga intresserade kan kolla det här http://www.allabolag.se/5566227582

Jag tvingar ingen att komma imorgon, vi hjärntvättar ingen under den timme ni får info och beslutet är helt o hållet ert – alla har ansvar för sin hälsa! Jag har aldrig mått bättre 🙂

Vänliga hälsningar Tanja

* * *

För att avsluta vill jag uppmana alla till att utöva internethygien om ni väljer att söka information där – speciellt i forum där enskilda personer skriver utan underlag.

Jag har skrivit mycket i olika internetforum och har sett detta så många gånger, 500 personer skriver en sak, utförligt, nyanserat och detaljrikt med källinformation – men EN anonym person kan sedan skriva ett skrämselinlägg som går totalt emot alla de andras – och skrämselinlägget är det som ett flertal personer hakar upp sig på, blir rädda och försvarsinställda istället för att se hela perspektivet och ifrågasätta.

Jag har ställt frågor till dessa anonyma personer som man ofta kan se en tydlig baktanke hos – men inga vidare svar, ifall de ges så är de lika torftiga som det första och innehåller istället arga uttryck utan mer information.

  • För det första så tro inte allt ni läser (som med dagstidningar fast än mer okontrollerat på nätet).
  • Läs allt och mycket – inte bara de inlägg som talar till din egen föreställning – och sålla. Detsamma gäller det du läser i min blogg.
  • Begär källhänvisning – vilken givetvis också måste granskas…
  • … och gå till grunden ifall du vill ha kött på benen och kunna uttala dig bestämt – sprida din åsikt som sanning.
  • Annars finns ju alltid alternativet att vänligt uttrycka att ”jag tror” – ”jag känner” – ”men jag vet inte så mycket” – ”det här är vad jag tycker och känner – jag kommer kolla upp detta mer” – ”jag har inget intresse i att kolla upp detta mer så jag uttalar mig inte” – ”jag är orolig – kan ni inte kolla upp detta mer?” – ”Ahaa ni är många som redan har kollat allt 10 gånger, sorry!” 😉
Om Mamma Urkraft

~ Frågor, rådgivning, FitLine: urkraftmw@live.se ~ Dipl. Näringsrådgivare, Samtalsterapeut steg 1, Alkohol- och drogterapeut ~ Anledningen till jag är anonym är för att bloggen exponerar min son, jag är mer öppen än de flesta gällande mig själv så skicka ett mail och vi tar det därifrån. ~
Det här inlägget postades i Allt annat..., Hälsa - miljö - livsåskådning, Näringstillskott och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

