Klockren matblogg för de som äter ”utan allt” funnen!

Idag fick jag tips från en väninna som börjat äta glutenfritt, hon hittade en pasta och en couscousvariant, båda tillverkade av endast majsmjöl och vatten.

Här hemma äter vi sällan pasta men ibland vill Viktor ha det (även om han oftast lämnar pastan till förmån för kött och grönsakskällorna ;)) och då kan det vara skönt med alternativ som inte är så hemskt dyra som många ”fria” faktiskt är.

Min väninna mms:ade mig bilder på produkterna eftersom jag ville ha namnen och dela med mig av dem här. Jag googlade och hittade ”Sam Millsmajspasta och ”Molino Nicolimajscouscous.

Finns att köpa på bland annat Coop och Ica, på den senare fann min väninna couscousen i glutenfria hyllan men pastan bland vanlig pasta under tema ”lågt GI”. 500 gram kostar kring 17 kr.

Vi kommer nog inte använda oss av couscousen, jag skulle hellre välja quinoa som jag tycker är smarrigt och som finns tillgänglig i alla butiker men det blir sällan det heller eftersom Viktor inte gillar det. Kanske är han mer av naturen en stenålderskille, passar mig utmärkt – stenålderskosten tilltalar mig mest av alla ”dieter”, den är dessutom ursprungligen anpassad efter människans kropp och behov.

* * *

Till rubriken…

Jag vill ju via bloggen sprida stöd, tips och information bland annat om vad vi GF/CF/SF:are kan äta i en värld full av vete, spannmål, mjölk, soja och en mängd giftiga tillsatser osv.

Jag satt under flera månader och samlade information från butiker, mailade producenter, fotograferade produkter, googlade, sammanställde allt jag fick tag i och resultatet blev en matvarulista på ca 40 sidor i Word. Allt detta för att jag är nåågot tvångsmässig och jag ville ha tillräckligt med kött på benen när vi inledde dieten – så att vi inte skulle ge upp i frustration över att inte veta vad som fanns att äta.

Idag kanske inte hela den listan längre är aktuell (har nog inte uppdaterat den på ett år) men jag delar gärna med mig via mail om intresse finns, den kan ju användas som utgångspunkt om inte annat.

Men som en gudagåva stötte jag i kväll på en fantastisk blogg – startad efter jag lugnat mig i mitt sökande – medan jag sökte efter majspastan och couscousen!

Ny inspiration och tips mottages alltid högst tacksamt – och du finner den här – i tydligt och lättillgängligt format:

* * *

”Utan allt” – matblogg för allergiker

Ur bloggen:

Tanken med den här bloggen är att dela med mig lite av recept och allmänna funderingar, tips och råd utifrån mina köksexperiment som syftar till att få till allergianpassad mat som ser ut och smakar som ”normal mat”. Dvs lite allmänt inspirera och visa på att allergianpassad mat inte behöver vara tråkig utan att det går att allergianpassa i princip alla maträtter.

Ytterligare saxat från bloggens första inlägg:

”Utan allt” betyder att alla de recept som kommer förekomma i den här bloggen samtliga är utan:

mjölkprotein

laktos

ägg

soja

baljväxttillsatser (E410, E411, E412, E413, E414, E417)

jordnötter

nötter

mandel

vete

havre

råg

korn

gluten

Väldigt många recept är även utan tomat, skaldjur, äpple, vanilj, jordgubbar och citrusfrukter.

* * *

Tack Kristina ”utan allt” – hoppas nu fler hittar din väl behövda blogg.

Jag rekommenderar alla som är intresserade av alternativ till dagens rådande kosthållning, att  kika in där och skriv även en kommentar om vad ni tycker om sidan. 🙂

Ljus – energi – värme





Om Mamma Urkraft

~ Frågor, rådgivning, FitLine: urkraftmw@live.se ~ Dipl. Näringsrådgivare, Samtalsterapeut steg 1, Alkohol- och drogterapeut ~ Anledningen till jag är anonym är för att bloggen exponerar min son, jag är mer öppen än de flesta gällande mig själv så skicka ett mail och vi tar det därifrån. ~
Det här inlägget postades i Autismdiet och kosttillskott - recept - råvaror - tips och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

