Skojigt som Viktor säger och positiva ord om ”diagnosen”

* * *

Viktor tycker han sovit länge: ”Jag har sovit en kilometer!!” 😀

Jag har fått ett formulär att fylla i till autismcenter för små barn – om beteende och social kommunikation (SCQ) – ett sådant som man gör om igen efter en tid för att se utveckling som skett.

Fråga nummer 7 lyder: Använder han/hon ord som han/hon själv har hittat på eller sätter ihop egna begrepp, t.ex. ”varmt regn” i stället för ”ånga”.

Detta tycker jag är en fantastisk egenskap eller förmåga!

Kanske är det Viktor gör något som hör åldern till (5 i november) att testa hur man använder liknande ord i olika sammanhang, som lång, långt och länge. Men det är ju en kreativ förmåga som både lär och roar!

* * *

Ända sedan jag satt med benen som en 4 som Viktor direkt noterade, har jag mer och mer märkt vilket otroligt sinne för symboler min lille urkraft har.

Han verkar tänka- och använder också språket på en helt annan nivå än andra 4-5-åringar, både familj och utomstående reagerar med aha-upplevelser och fascination.

* * *

Jag har ju aldrig heller känt eller påstått att en ”högfungerande autismspektrumstörning” skulle vara något negativt – åtminstone inte sen vi insåg att de negativa delarna gick att bota med rätt kost.

Jag tycker oftast att fungerandet är mer funktionellt än hur ”normala’ människor med ”normala” störningar funkar, agerar och interagerar.

Mest tror jag det som alltid handlar om förståelse och bristen på sådan, vare sig vi talar om människor med diagnoser, drag, symtom, eller utan sådant.

Jag får ofta ordentliga aha-upplevelser och tar stor lärdom i relationen med min lite annorlunda pojke. När jag till slut förstår det jag först tyckte lät som irrationella påhitt från Viktor – då förstår jag hur jäkla rationell han är och det är jag som inte förstått!

Vi är så lika när det gäller viljan och driften att ta reda på hur allt fungerar och det är extra kul för mig att följa Viktor i sitt utforskande av livet – ännu så ren, enkelt, självklart och ännu inte för påverkat av omvärldens krav och ideal – jag tror mig samtidigt få en förståelse för mig själv och mitt eget fungerande.


Sen kan han även tala om kärlek, han pussar mig och säger att det kommer hjärtan och kärlek. Kärleken kommer in genom en lucka på huvudet och ut genom pannan. 😀

Han känner av när jag är låg, även om jag inte direkt säger det med ord. Då kommer han med hjärtan och klappar mig ömt i ansiktet, såsom jag gjorde när han var mindre, för att lugna och för insomning.

Kärlek är helande energi – läkande – healing, och min lilla prutt verkar full av den och av empati.

♥ ♥ 


Jag skulle ha velat dokumentera mer vad Viktor sagt och gjort men pausade en stund för att leva livet mer än att skriva det… Men nu är jag igång igen. 😉

Ur minnet:

Viktor på toaletten och jag frågar om han kissat

– Nä snoppen är upptagen, snoppen läser tidningen.

Viktor på toaletten och lampan är släckt:

– Jag blir svartsjuuk.

Sedan talade vi om vad svartsjuk och avundsjuk innebär – vilket han dagen efter informerade fröknarna på dagis om. Så gör han med det mesta, frågar ingående vad något betyder eller hur det fungerar, för att sedan berätta vidare.

Hoppas minnet släpper fram mer smarta tankesätt från Viktor – annars ska jag direkt notera och lägga in nyproducerat! 😉

Om Mamma Urkraft

~ Frågor, rådgivning, FitLine: urkraftmw@live.se ~ Dipl. Näringsrådgivare, Samtalsterapeut steg 1, Alkohol- och drogterapeut ~ Anledningen till jag är anonym är för att bloggen exponerar min son, jag är mer öppen än de flesta gällande mig själv så skicka ett mail och vi tar det därifrån. ~
Det här inlägget postades i Autism - och liknande tillstånd/syndrom, Hälsa - miljö - livsåskådning, Viktor - Lille Urkrafts upptåg och utveckling och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

