GF/CF/SF-recept och andra tips för servering på (barn)kalas

Nu stundar barnkalas, nja nästan två månader kvar men bra med framförhållning såhär första gången med kompisarna.

Efter att Viktor har varit på några kalas har jag insett att även om han i vanliga fall har full koll på vad han kan och inte kan äta – och vill inte heller ha det vi avstår – så har han börjat känna av kompis/gemenskaps/grupptrycket. Han har i smyg ätit sådant smågodis som de andra fått, även choklad som han inte gillar eller velat ha när jag erbjudit honom likvärdig alternativ…

Så nu har jag bestämt att enbart bjuda på sådant som alla kan äta... och även köpa några av de dyra tema-attiraljerna för dukning. Barn med högfungerande autism kan ju lätt bli lite ”udda” bland andra barn när de blir äldre så jag kör inga totala uteslutningar av principiella skäl, med det blir.

* * *

Lista på kalasgott som funkar att äta och ändå är ”vanligt förekommande”:

Popcorn (oljepoppade) är väl alltid festligt och gott??😀

Vissa sorters chips (kolla innehållsförteckningar noga, även  om de är rena i innehåll finns ofta ”spår av”)

Änglamarks ekologiska tortillachips (vår favorit är den med chilismak)

Ländias cocosbollar

Sorbet från SIA glass (blåbär, hallon, kaktus-citron och mango är SÄRNÄR-märkta för mjölk, fläder är också ”fri” dock ej SÄRNÄR – alla med naturlig arom). Viktors favvo är Hallon.

Piggelin och Calippo från GB Glace innehåller glukos-fruktossirap som ibland är utvunnet ur vete. Så här svarar Karolina Kass Kawo på konsumentkontakt: ”Piggelin och Calippos recept innehåller inget spannmål, därför är det okej för er att äta dessa glassar.”
Känner man sig osäker, ring dem och och dubbelkolla. Vi vet ju att det kan bli missförstånd mellan ”glutenfritt” (betyder ej 100% glutenfritt, läs mer här om gränsvärden) och ”naturligt fri från gluten”. Vid GF/CF/SF-diet för barn med autism är rådet att hålla en helt och naturligt ”fri” kost.

Hemma oss oss tillåter vi Piggelin men till vardags äter Viktor hälsosamma hemmagjorda smothieglassar, gjorda på äggmjölk (recept i min gamla blogg), frukt, frysta bär mm – i Ikeas glassformar. Själv tillreder jag äggmjölken ”på känn” idag…

Printzells klassiker Nöt-Créme – mycket uppskattad, mycket socker (!).

Kostar 1 spänn styck på Ica Maxi. Kan användas på bakverk eller kanske utgöra innehåll i den obligatoriska godispåsen ungarna ska ha med sig hem, sannolikt uppfiskad ur så kallad ”fiskdamm”.😉

Hemma har vi istället en burk hasselnötsmassa (mer nötter än socker i innehållet, tvärtom i nöt-crémen som har socker som första ingrediens) i kylen, används som ”förstärkare” i beteendeövningar.

Övrigt innehåll till fiskdammpåsarna har jag inte bestämt, antingen köper jag kommersiellt smågodis till alla utom Viktor som får likvärdigt men ekologiskt från Gryningens Hälsokost (de har verkligen ALLT, både ”fritt” och ekologiskt, t.ex. ”nappar”, gummibjörnar” mm).

Tyska märket Eco-Vital har en något billigare smågodispåse som funkar för oss (ring och kolla eller besök Gryningen).

Det skulle bli extremt dyrt att fylla alla påsar med exakta ekologiska avbilder av det syntetiska smågodiset, men det finns billigare alternativ som svenska Ekorrens ekologiska smågodis (OBS endast smakerna ”syrlig blandning” och vilda bär, de andra innehåller vetemjöl).

Dessa brukar finnas i vanliga matvaruaffärer, jag  har köpt dem både på Coop och Ica om jag inte minns fel.

Vad gäller choklad så har märket Plamil ett stort utbud, de är ekologiska och alla jag hittat har varit helt GF/CF/SF (de har solroslecitin istället för sojalecitin t.ex.).

Viktor gillar inte choklad (förutom guldpengen han testade på senaste kalaset;)) men mina favoriter är mintchokladen och lite mindre, finare och dyrare kakan med rom och russin.

Jag  handlar mest på Dietistbyrån och Gryningen, de finare sorterna brukar jag bara hitta hos dem – även Kung Markattas smarriga apelsinchokladkaka (hittar inget hos Markatta när jag googlar nu, de distribuerade förut även Plamil i Sverige men nu vet jag inte längre).

Men vår Ica kvantum hade förut en Plamilkaka i ”naturell” smak och Maxi i närheten har flera smaker. Coop, åtminstone den ekologiska, bör också ha någon variant. Mitt stående tips är: Var tydlig och be din handlare att ta hem det du saknar! Vi har lyckats bland annat med att få Coop Forum att ta in Biofoods kokosolja.

* * *

Det kommer även att bakas till kalaset

Hårda kakor som är ”helt fria”går att finna både i Sempers (Kolakakor och pepparkakor funkar) och Schärs sortiment (stort naturligt glutenfritt utbud men se upp för mjölk och soja) – två märken som brukar finnas i vanliga ”glutenfria hyllan” i många butiker. E-medelslistan i innehållet är ofta lång och jag har inte granskat dem… vi äter sällan sådant ändå.

Sockerkaksmix från Oldana är naturligt fri från gluten, mjölk och soja och har en kort innehållsförteckning. Finns att köpa på Ica, Coop och Hemköp.

Jag och Viktor har bakat supergoda muffins med mixen – tillsätt vadhelst du önskar!

Vi har lagt i bland annat kakao, ekologisk, vanilj och russin med krossad mandel som topping. Andra tips är kokosflingor, mosad banan, bär, kaffe (för vuxna eller koffeinfritt?), ja allt vad man själv tycker om.

Extra påminnelse när ni tar recept från paketen: byt ut smör/margarin till kokosolja och använd givetvis inte vanligt ströbröd (av vete), det finns flera alternativ om man känner att det behövs, t.ex. Oldanas risgröt/rismjöl varför inte testa Husk?😉

Ibland är det så urbota korkat att de säljer en naturligt gluten eller mjölkfri produkt men i receptet står det sedan att man ska tillsätta just det som produkten är fri ifrån – vetemjöl eller mjölk.

Vi ska göra någon form av tårta med den fina Svampbobformen (han är väl mest min idol, verkar ute bland 5-åringarna ;)) mormor urkraft fick ifrån moster J i USA.

Visst går det att använda sockerkaksmixen även här men nu ska vi testa recepten på baksidan av Lyckebys potatismjöl!

Haha jag hade tänkt lägga in foto på dem men min KRAV-förpackning hade visst inte de recepten!😛 De finns hos mormor urkraft. Men på hemsidan hittar jag massor av Potatismjölrecept, bland annat vaniljkräm och vaniljsås, istället för grädde?

Vaniljkräm på potatismjöl:

1 ägg
3 dl mjölk (byt till äggmjölk eller Carlshamns rismjölk)
2 msk socker
2 msk smör eller margarin (byt till Biofoods kokosolja)
2 msk Lyckeby Potatismjöl
3 tsk vaniljsocker (byt till äkta vanilj om du har möjlighet)

Blanda allt utom vaniljsocker i en kastrull och sjud på svag värme under vispning. Avbryt när första bubblan syns och krämen tjocknat. Tillsätt vaniljsockret när den kallnat.

Vaniljsås på potatismjöl:

1 ägg
5 dl mjölk (byt till äggmjölk eller Carlshamns rismjölk)
2 msk socker
2 msk smör eller margarin (byt till Biofoods kokosolja)
2 msk Lyckeby Potatismjöl
3 tsk vaniljsocker (byt till äkta vanilj om du har möjlighet)

Blanda allt utom vaniljsocker i en kastrull och sjud på svag värme under vispning. Avbryt när första bubblan syns och såsen tjocknat. Tillsätt vaniljsocker när såsen kallnat.

Familjen urkraft har även prövat att göra sesamgrädde – det var riktigt smarrigt!


Eftersom jag inte har receptet på tårtbotten hemma så googlar jag snabbt fram flera, presenterar två:

Glutenfri tårtbotten från matklubben.se

”Det här är en tårtbotten utan vetemjöl som verkligen blir jättefin! Använder det jämt när jag ska göra gräddtårtor.”

Ingredienser

4 äggvitor
4 äggulor
2 dl socker
1 tsk citronsaft
1,5 dl potatismjöl
1 ½ tsk bakpulver
1 nypa salt

Gör så här

Vispa äggvitorna till hårt skum.
Vispa ner 1 tsk socker till varje äggvita (alltså 4 tsk).
Vispa resten av sockret med äggulorna.
Tillsätt citronsaften.
Vispa ihop vitorna och gulorna. Tillsätt potatismjöl och bakpulver.
Häll i smord och bröad rund form.
Grädda i 175 grader, ca 30 minuter.

Glutenfri tårtbotten från Anneli på kokaihop.se

Ingredienser (1 portioner/st.)

4 st ägg

2 dl socker

1 tsk bakpulver

1 dl potatismjöl

1 dl mazenamjöl

Gör så här

Blanda mjöl, potatismjöl och majsmjöl (eller annat glutenfritt mjöl) och bakpulver.

Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Det ska vispas länge, längre än du tror.

Tillsätt mjölblandningen och rör om.

Häll i form och grädda i 175 grader i ca. 30 minuter. Har lätt för att bli bränd, brukar täcka med bakplåtspapper när halva tiden gått.

OBS!Om du smörar (innehåller mjölk) och bröar formen (ströbröd innehåller gluten och ev. mjölk).

Klä en form med bakplåtspapper eller använd det som är mjölkfritt och glutenfritt.

Praktiska tips med Lyckeby potatismjöl – Vid allt från hudåkommor till cykelpunktering

Det var allt för den här gången – i november bjuder jag på bilder och information hur allting löste sig!🙂



Om Mamma Urkraft

~ Frågor, rådgivning, FitLine: urkraftmw@live.se ~ Dipl. Näringsrådgivare, Samtalsterapeut steg 1, Alkohol- och drogterapeut ~ Anledningen till jag är anonym är för att bloggen exponerar min son, jag är mer öppen än de flesta gällande mig själv så skicka ett mail och vi tar det därifrån. ~
Det här inlägget postades i Autismdiet och kosttillskott - recept - råvaror - tips och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

